Gå til innhold

Irriterende kollega


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en kollega som er ekstremt dominerende. Når leder er borte tar hun helt av, da skal hun styre og bestemme. Og være «først på» alt. 
går bare å pirker og kritiserer. 
Jeg har utdannelse og kan jobben min, hun er assistent. Blir så irritert på henne at det nesten sprekker innimellom

Anonymkode: df268...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nesten bare si det direkte til henne, at hun skal slutte å være bossy og at du kan jobben din. Hun skal passe på seg selv og gjøre sin jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ta en direkte samtale med henne. Det er ofte at noen utnevner seg til sjefen når sjefen er borte og sånt blir det dårlig stemning av.

Tar du en ‘meg’ så spør du høyt under ett møte hvor både leder og hun er tilstede og sier det rett ut. ‘Ønsker bare å avklare, siden det begynner å bli noget plagsomt at xx styrer mye mens du er borte …. osv’

Nå er jeg ikke redd for konfrontasjoner, men det finnes light-versjon av alt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (3 timer siden):

Du må nesten bare si det direkte til henne, at hun skal slutte å være bossy og at du kan jobben din. Hun skal passe på seg selv og gjøre sin jobb.

Ja, jeg må nok bare gjøre det. Jeg kvesset til henne for en måned siden. Da hang hun over meg og blandet seg inn i alt. Da ba jeg henne holde kjeften sin, at jeg er så dritt lei det maset hennes. 
Hun blir mild en stund etter, før hun blir husvarm igjen. 
 

Anonymkode: df268...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun blir mild en stund etter, før hun blir husvarm igjen.

Da har du ikke tatt hardt nok i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (2 timer siden):

Da har du ikke tatt hardt nok i.

Så lenge jeg tar avstand fra henne på jobb, er kort i svarene og litt kald er hun ok. Dette etter jeg har satt henne på plass. Men med en gang jeg blir vennlig og hyggelig igjen, så blir hun varm i trøya igjen. Vi jobber i en barnehage, og der er det ikke rom for å ha en kald tone til hverandre. Da går det utover barna. 
de gangene jeg har tatt henne har jeg gjort det i gangen der barna ikke er 

Anonymkode: df268...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge jeg tar avstand fra henne på jobb, er kort i svarene og litt kald er hun ok. Dette etter jeg har satt henne på plass. Men med en gang jeg blir vennlig og hyggelig igjen, så blir hun varm i trøya igjen. Vi jobber i en barnehage, og der er det ikke rom for å ha en kald tone til hverandre. Da går det utover barna. 
de gangene jeg har tatt henne har jeg gjort det i gangen der barna ikke er 

Anonymkode: df268...18b

Kan dere ikke snakke ordentlig gjennom det? Evt. med leder til stede? Å kjefte på hverandre slik du beskriver er ganske langt unna hvordan man skaper et godt arbeidsmiljø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe jeg ikke helt skjønner, og der er at selv om folk er irriterende og vil endre på noe, så er det ikke så dumt eller ufornuftig å bruke en hyggelig tone ved å si ordentlig i fra.  Å bli irritert selv og be noen holde kjeften sin (!) inngir vel ikke akkurat respekt? Tror bestent at du hadde kommet bedre ut av det på en hyggelig men bestemt måte. Prøv det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (På 13.2.2024 den 23.42):

Det er noe jeg ikke helt skjønner, og der er at selv om folk er irriterende og vil endre på noe, så er det ikke så dumt eller ufornuftig å bruke en hyggelig tone ved å si ordentlig i fra.  Å bli irritert selv og be noen holde kjeften sin (!) inngir vel ikke akkurat respekt? Tror bestent at du hadde kommet bedre ut av det på en hyggelig men bestemt måte. Prøv det? 

Jeg har prøvd ekstremt mange ganger. 
men hun forstår ikke. Vil ikke forstå. 
Hun baksnakker alle og skaper uro. Jeg har bare trekt meg unna henne i det siste. 

Anonymkode: df268...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har prøvd ekstremt mange ganger. 
men hun forstår ikke. Vil ikke forstå. 
Hun baksnakker alle og skaper uro. Jeg har bare trekt meg unna henne i det siste. 

Anonymkode: df268...18b

Tatt det opp med leder? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (4 timer siden):

Tatt det opp med leder? 

 

Har gjort. Andre kollegaer har også gjort. Men hun blir ikke bedre. Det kjipe er at jeg har snakket mye med henne på fritiden og støttet henne i ting. 
Nå stoler jeg ikke på henne mer. Hun forteller videre ting jeg har sagt til henne i fortrolighet. 

Anonymkode: df268...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (På 16.2.2024 den 17.15):

Hun baksnakker alle og skaper uro.

Begynn å samle opp dokumentasjon på det. Så konfronterer du henne i plenum. Hun vil mest sannsynlig nekte på ting hun har sagt og gjort, og da finner du frem dokumentasjonen.

En annen teknikk er å kreve skriftlighet i kommunikasjonen, slik at hun ikke får muligheten til å nekte på ting hun har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...