Gå til innhold

Metakognitiv terapi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spent på om noen har god erfaring- spesielt der annen samtaleterapi/tilnærming ikke fungerer så bra. Og er det lettere/bedre å bruke dette sammen med en psykolog som er god på det enn å prøve seg frem med teknikker på egenhånd?

Anonymkode: 799cb...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den klart beste metoden mot angstlidelse, og den fungerer klart best hos en kvalifisert psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (8 minutter siden):

Hvordan fungerer den behandlingen i og med at den gir mindre angst?

Så vidt jeg har skjønt er det å lære seg å ikke fokusere på angstanker og symptomer. Men noen med mer peiling må gjerne forklare, da jeg ikke har helt oversikt selv.

Vet ikke hvordan det eventuelt fungerer mot uro og aktivering også? 
Og hva med uønskede minner, frykter og mørke følelser?

Anonymkode: 799cb...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody skrev (21 timer siden):

Hvordan fungerer den behandlingen i og med at den gir mindre angst?

Eksempel ved flyskrekk:

Kognitiv terapi: Sjansen for at flyet styrter er 1:5.400.000. Det er mer sannsynlig at du får 7 rette i Lotto enn at flyet styrter. Du overvurderer risiko fordi du er redd.

Metakognitiv terapi: Når du er ombord på flyet, tror du at du kan holde flyet i lufta ved hjelp av tankene dine? Er det mindre sannsynlig at flyet styrter om du bekymrer deg? Eller ødelegger du bare ferien din med bekymringene?

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (2 minutter siden):

Eksempel ved flyskrekk:

Kognitiv terapi: Sjansen for at flyet styrter er 1:5.400.000. Det er mer sannsynlig at du får 7 rette i Lotto enn at flyet styrter. Du overvurderer risiko fordi du er redd.

Metakognitiv terapi: Når du er ombord på flyet, tror du at du kan holde flyet i lufta ved hjelp av tankene dine? Er det mindre sannsynlig at flyet styrter om du bekymrer deg? Eller ødelegger du ferien din med bekymringene?

Haha syns faktisk den første der gir mindre rom for videre bekymringer og tanker enn den siste. 

Anonymkode: 799cb...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (3 minutter siden):

Eksempel ved flyskrekk:

Kognitiv terapi: Sjansen for at flyet styrter er 1:5.400.000. Det er mer sannsynlig at du får 7 rette i Lotto enn at flyet styrter. Du overvurderer risiko fordi du er redd.

Metakognitiv terapi: Når du er ombord på flyet, tror du at du kan holde flyet i lufta ved hjelp av tankene dine? Er det mindre sannsynlig at flyet styrter om du bekymrer deg? Eller ødelegger du ferien din med bekymringene?

Dette er jo en veldig konkret bekymring som er «lett» å hanskes med på disse måtene- men hva med mer generell angst/uro og aktivering og følelser? Og ift symptomer? Har du noen gode eksempler ift det

Anonymkode: 799cb...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er jo en veldig konkret bekymring som er «lett» å hanskes med på disse måtene- men hva med mer generell angst/uro og aktivering og følelser? Og ift symptomer? Har du noen gode eksempler ift det

Anonymkode: 799cb...fb4

Metakognitiv terapi adresserer bekymringen ved angst og grublingen ved depresjon. Ved generalisert angst kan man både ha et positivt og negativt syn på bekymring på en gang. Man frykter at bekymringen "gjør en gal til slutt" men man ser likevel en hensikt med den for å "være forberedt" på katastrofen.

Litt som jeg mener i forrige eksempel: I det øyeblikket jeg går på et fly, har jeg null påvirkning på flyturen. Hvorvidt jeg tar en øl på flyet, lener setet bakover og gleder meg til en uke i sol og sommer, eller jeg sitter i full panikk og følger med på hver minste lille bevegelse flyet gjør, gir akkurat det samme resultatet objektivt sett, hvis du skjønner hva jeg mener. Det er bare at ved sistnevnte, så har jeg en jævlig opplevelse, mens ved førstnevnte har jeg en fin opplevelse.

Du kan egentlig ved generalisert angstlidelse se på denne flyturen som livet ditt, som du kan velge å bruke på bekymring, eller velge å bruke konstruktivt. Du velger selv om du vil gjøre det bra eller dårlig, og ja, du kan faktisk velge å la være og bekymre deg. Det er det du lærer i metakognitiv terapi etter at du innser at bekymringer ikke "lønner seg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metakognitiv terapi går ikke på å korrigere innholdet i tankene - sannsynligheten for at flyet faller ned.

Det går på å endre hva en "velger" å tenke på. Endre hele tankemønsteret. Innse at det å være engstelig/bekymret/redd ikke endrer det minste annet enn at det ødelegger livskvalitet og bruker tid av livet på noe negativt og uhensiktsmessig der en kunne ha gledet seg over livet.

Jeg tillater meg å sitere min sønn da han var 5 år: "Pappa, jeg skjønner ikke vitsen med å være redd. Det blir da ikke noe mindre farlig av det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Blir kanskje spesifikt men erfaringer med MKT Oslo?

Anonymkode: 799cb...fb4

Ja. Du kan sende meg en PM, så kan jeg fortelle. Jeg har vært der. Jeg har ikke så lyst til å skrive psykologenes navn på åpent forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (8 minutter siden):

Metakognitiv terapi går ikke på å korrigere innholdet i tankene - sannsynligheten for at flyet faller ned.

Det går på å endre hva en "velger" å tenke på. Endre hele tankemønsteret. Innse at det å være engstelig/bekymret/redd ikke endrer det minste annet enn at det ødelegger livskvalitet og bruker tid av livet på noe negativt og uhensiktsmessig der en kunne ha gledet seg over livet.

Jeg tillater meg å sitere min sønn da han var 5 år: "Pappa, jeg skjønner ikke vitsen med å være redd. Det blir da ikke noe mindre farlig av det".

Det er jo veldig sant.

Utfordringen for meg ligger i at jeg er så dypt inni det her at det er utfordrende å ta metaperspektivet. Det er så altoppslukende. 
Og er kanskje ikke bekymringer sånn sett- mer frykt og uro man sitter fast i. Skjønner dog at det kanskje er noe å hente i å jobbe med å ikke fokusere så mye på det som er ubehagelig grusomt osv..?

Anonymkode: 799cb...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (23 minutter siden):

Eksempel ved flyskrekk:

Kognitiv terapi: Sjansen for at flyet styrter er 1:5.400.000. Det er mer sannsynlig at du får 7 rette i Lotto enn at flyet styrter. Du overvurderer risiko fordi du er redd.

Metakognitiv terapi: Når du er ombord på flyet, tror du at du kan holde flyet i lufta ved hjelp av tankene dine? Er det mindre sannsynlig at flyet styrter om du bekymrer deg? Eller ødelegger du bare ferien din med bekymringene?

Eller BET-seksjonens sin måte: Overbevis deg selv om at flyet blir å styrte og aksepter det. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Eller BET-seksjonens sin måte: Overbevis deg selv om at flyet blir å styrte og aksepter det. 😛

Kanskje man kan finne en mellomting; akseptere usikkerheten omkring det styrter eller ikke?😝 DET er vanskelig- om enn lanskje ikke akkurat det tilfellet men generelt.. akseptere en usikkerhet og mangel på kontroll og å kunne være tilfreds og hvile i det… DET er kanskje utfordringen min akkurat nå

Anonymkode: 799cb...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

Eller BET-seksjonens sin måte: Overbevis deg selv om at flyet blir å styrte og aksepter det. 😛

Er det å overbevise seg om, eller akseptere at muligheten er tilstede? Jeg vet ikke om du overdrev for å være ironisk nå? 😀

For jeg tror ihvertfall aksept er det beste. Være klar over mulugheten og så akseptere at du ikke har makt over tilfeldigheter. Det blir jo en egen ro da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Er det å overbevise seg om, eller akseptere at muligheten er tilstede? Jeg vet ikke om du overdrev for å være ironisk nå? 😀

For jeg tror ihvertfall aksept er det beste. Være klar over mulugheten og så akseptere at du ikke har makt over tilfeldigheter. Det blir jo en egen ro da? 

De brukte til stadighet dette med flyet. At man skulle akseptere at flyet kommer til å dette ned. Jeg synes dette var tullete, men de sa mye rart på BET. Jeg har ikke flyskrekk da, de brukte det som et eksempel i forhold til noe annet. Som dessuten ikke viste seg å stemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

De brukte til stadighet dette med flyet. At man skulle akseptere at flyet kommer til å dette ned. Jeg synes dette var tullete, men de sa mye rart på BET. Jeg har ikke flyskrekk da, de brukte det som et eksempel i forhold til noe annet. Som dessuten ikke viste seg å stemme. 

Det KOMMER jo ikke til å dette ned- men muligheten er jo der - som med alt annet. Så det handler vel om aksept for usikkehet og at vi ikke har kontroll..? Og det er vel generelt lurt

Anonymkode: 799cb...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kanskje man kan finne en mellomting; akseptere usikkerheten omkring det styrter eller ikke?😝 DET er vanskelig- om enn lanskje ikke akkurat det tilfellet men generelt.. akseptere en usikkerhet og mangel på kontroll og å kunne være tilfreds og hvile i det… DET er kanskje utfordringen min akkurat nå

Anonymkode: 799cb...fb4

Ja det må være bedre det. Hos meg prøvde de å innprinte at mitt nivå av psykisk smerte ikke kom til å forsvinne. Dette gjorde meg direkte motløs og jeg gav litt opp. Det viste seg å være BS fra deres side. Smerten kan ikke sammenlignes lenger. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...