Gå til innhold

overgangsalder.


tilstede

Anbefalte innlegg

jeg lurer på litt angående overgangsalder. Jeg er 53 år, og er sikkert kommet i overgangsalderen. Alderen tilsier vel det. mensen er regelmessig, men litt kortere intervall. Ellers ingen hetetokter eller noe annet jeg kan komme på. jeg har ikke vært hos gynekolog eller snakket med legen min så mye om det egentlig. Skal jeg bare la naturen gå sin gang, eller bør en starte med noe hormoner eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tilstede skrev (2 timer siden):

jeg lurer på litt angående overgangsalder. Jeg er 53 år, og er sikkert kommet i overgangsalderen. Alderen tilsier vel det. mensen er regelmessig, men litt kortere intervall. Ellers ingen hetetokter eller noe annet jeg kan komme på. jeg har ikke vært hos gynekolog eller snakket med legen min så mye om det egentlig. Skal jeg bare la naturen gå sin gang, eller bør en starte med noe hormoner eller noe slikt?

Foreløpig er det ingen grunn til å gjøre noe så lenge du ikke har noen plager. :) Hos meg kom det ikke før jeg var 54 år. Hadde ganske regelmessig mens fremdeles, hadde dog hatt et par runder med 3 mnd uten blødninger før det igjen ble regelmessig en stund. Så kom hetetoktene som slengt på meg + at slimhinnene nedentil ble knusktørre. Da tok jeg turen til gynekolog og fikk begynne med hormonbehandling og fikk kroppen min tilbake. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilstede skrev (4 timer siden):

jeg lurer på litt angående overgangsalder. Jeg er 53 år, og er sikkert kommet i overgangsalderen. Alderen tilsier vel det. mensen er regelmessig, men litt kortere intervall. Ellers ingen hetetokter eller noe annet jeg kan komme på. jeg har ikke vært hos gynekolog eller snakket med legen min så mye om det egentlig. Skal jeg bare la naturen gå sin gang, eller bør en starte med noe hormoner eller noe slikt?

Selv hadde jeg svært lite plager av overgangsalderen og det var aldri aktuelt å bruke noe. Det er vel bare hvis en er plaget en skal bruke noe.  Jeg ville ventet å sett an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Min lege sier at så lenge jeg ikke har store plager,  er det ikke noe vits i å bruke hormoner. For min del har jeg kortere intervall mellom menstruasjonene, litt svetting noen netter, og litt svingninger i temperatur på dagtid, men ikke særlig plagsomt. Tok nylig blodprøve for å sjekke at jeg får i meg det jeg skal (tar ingen kosttilskudd), og alle verdier var innenfor normalområdet (også D-vitamin, nå midt på vinteren 😊), så det var jo flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (11 timer siden):

Foreløpig er det ingen grunn til å gjøre noe så lenge du ikke har noen plager. :) Hos meg kom det ikke før jeg var 54 år. Hadde ganske regelmessig mens fremdeles, hadde dog hatt et par runder med 3 mnd uten blødninger før det igjen ble regelmessig en stund. Så kom hetetoktene som slengt på meg + at slimhinnene nedentil ble knusktørre. Da tok jeg turen til gynekolog og fikk begynne med hormonbehandling og fikk kroppen min tilbake. :) 

Jeg  så på hun Dora etterellerannet på tv som hadde standup- show om overgangsalderen. Har du sett det ? Jeg kjente meg godt igjen i mye av det :)Spesielt kommentaren om svett og fuktig over hele kroppen, bortsett fra akkurat der du ønsker å være fuktig. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (53 minutter siden):

Jeg  så på hun Dora etterellerannet på tv som hadde standup- show om overgangsalderen. Har du sett det ? Jeg kjente meg godt igjen i mye av det :)Spesielt kommentaren om svett og fuktig over hele kroppen, bortsett fra akkurat der du ønsker å være fuktig. 

Jeg så den, var helt nydelig :D 

Anonymkode: ebd55...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Jeg  så på hun Dora etterellerannet på tv som hadde standup- show om overgangsalderen. Har du sett det ? Jeg kjente meg godt igjen i mye av det :)Spesielt kommentaren om svett og fuktig over hele kroppen, bortsett fra akkurat der du ønsker å være fuktig. 

Nei, men det skulle jeg gjerne sett skjønner jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (13 timer siden):

Foreløpig er det ingen grunn til å gjøre noe så lenge du ikke har noen plager. :) Hos meg kom det ikke før jeg var 54 år. Hadde ganske regelmessig mens fremdeles, hadde dog hatt et par runder med 3 mnd uten blødninger før det igjen ble regelmessig en stund. Så kom hetetoktene som slengt på meg + at slimhinnene nedentil ble knusktørre. Da tok jeg turen til gynekolog og fikk begynne med hormonbehandling og fikk kroppen min tilbake. :) 

Greit, da skjønner jeg at jeg ikke er helt sikret å slippe hetetokter enda altså🙂 Jeg får bare vente å se hvordan det utvikler seg. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (11 timer siden):

Selv hadde jeg svært lite plager av overgangsalderen og det var aldri aktuelt å bruke noe. Det er vel bare hvis en er plaget en skal bruke noe.  Jeg ville ventet å sett an.

Da venter jeg og ser det an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (1 time siden):

Takk! Det får bli kveldsunderholdning i helga! Vi er flere her i målgruppen, ser jeg!

Det er litt kjedelig i begynmelsen, men det blir morsommere etter hvert, så du må se hele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...