Gå til innhold

Rare tilfeldigheter.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på det fordi jeg skulle vise et bilde jeg hadde tatt til en kompis i går. Det var ikke et bilde av noen attraksjon eller noe oppsiktsvekkende, men han sendte tilbake et bilde med identisk motiv tatt fra nøyaktig  samme punkt ,som han hadde tatt for ei uke siden.  Ingen av oss bor i nærheten av stedet heller, og var bare på reise 😀

Så byttet jeg etternavn i 2018 fordi jeg var lei av at ingen hverken uttalte det riktig eller stavet det riktig ( jeg har det som mellomnavn da ) 

Jeg søkte om bytte, og fikk brev om at det var godkjent 18.08.2018, og brevet ble levert på døra av naboen siden det hadde havnet i hennes postkasse. Jeg lurte veldig på hvem som banket på døra, og så på klokken før jeg åpnet, og den var 18 om kvelden. Noen minutter over da. Jeg hadde også husnr. 18 på den tiden 😀 

Jeg var også på et senter for opptrening. Vi var to unge der, og vi fant fort tonen. Vi het det samme til fornavn ( og det er ikke et vanlig norsk navn! ), vi var født på samme dato, og hadde drevet med samme idrett i flere år. Vi hadde også en storebror med samme navn og med samme aldersforskjell fra oss. Vi fikk også høre at vi var veldig like, og vi var ihvertfall det av personlighet 🙂

Har dere opplevd rare tilfeldigheter? ( nei, jeg tror ikke at det er noe "mystisk" med det- bare morsomt ) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men jeg oppfatter det som veldig mystisk og ikke som tilfeldig så jeg skal ikke begynne å legge ut om det. 😃 

Men det var mange morsomme sammentreff.

Jeg hadde termin med eldste 11.11.2011. Hadde et håp om at han skulle komme da klokka 11.11. Men det gjorde han ikke. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 minutter siden):

Ja, men jeg oppfatter det som veldig mystisk og ikke som tilfeldig så jeg skal ikke begynne å legge ut om det. 😃 

Men det var mange morsomme sammentreff.

Jeg hadde termin med eldste 11.11.2011. Hadde et håp om at han skulle komme da klokka 11.11. Men det gjorde han ikke. 😛

DET hadde vært spesielt 😀 11.11.11 kl 11.11.

Lurer på om mange ble født da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt er født 11.11.11. Og det var også datoen for slipp av spillet The Elder Scrolls V: Skyrim, et av tidenes største spill (og ett som jeg er stor fan av).

Katten har derfor fått navn fra en gud i det universet - Talos. :D

Største tilfeldigheten jeg vet om skjedde med min mor. Dette var på 80- eller 90-tallet, hvor vi bare hadde fasttelefoner. Min mor og hennes søster er gode venner og de ringtes og besøkte hverandre relativt ofte.

En gang tenkte min mor og ringe sin søster. Hun løfter røret og i stedet for summetone var det stille. Hun sier "Hallo?" og hører hennes søster svare tilbake: "Hallo".

Hennes søster hadde ringt henne på akkurat det øyeblikk min mor ville ringe henne, timet slik at min mor løftet røret et milisekund før første ring kom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (3 minutter siden):

DET hadde vært spesielt 😀 11.11.11 kl 11.11.

Lurer på om mange ble født da.. 

Ja det må jo være noen i alle fall. Morsomt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

For ca 10 år siden kjørte jeg bil, og fikk en følelse av at jeg burde bremse ned før svingen. Det går noen skarpe sving noen steder der jeg er fra så jeg var vant med det, men denne gangen bare følte jeg for å bremse litt ekstra. Det var sommer og helt tørt. Når jeg kommer i svingen driver en liten jente og leker midt på den gule stripa! Foreldrene stod i kanten. Hvem lar barnet sitt leke midt i veien?!

Bestevenninna mi og jeg har akkurat samme tall i fødselsdatoen. Det er bare ett tall som bytter plass. 
 

Jeg ble stoppet av en fyr i Oslo i 2019, han spurte om jeg ville være med han på bar. Jeg ble ikke med, men han ga seg liksom ikke og så ikke så verst ut, så kan ikke skade tenkte jeg. Han fikk instagramen min etter en del mas. Jeg holdt ikke kontakten med han. Ble invitert ut med ei venninne som hadde flyttet til Oslo i 2022, og så spurte hun om en fyr kunne komme. Det var greit for meg. Så var det han der samme fyren som stoppet meg 3 år før…. De hadde visst datet litt…. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva skrev (3 minutter siden):

For ca 10 år siden kjørte jeg bil, og fikk en følelse av at jeg burde bremse ned før svingen. Det går noen skarpe sving noen steder der jeg er fra så jeg var vant med det, men denne gangen bare følte jeg for å bremse litt ekstra. Det var sommer og helt tørt. Når jeg kommer i svingen driver en liten jente og leker midt på den gule stripa! Foreldrene stod i kanten. Hvem lar barnet sitt leke midt i veien?!

Bestevenninna mi og jeg har akkurat samme tall i fødselsdatoen. Det er bare ett tall som bytter plass. 
 

Jeg ble stoppet av en fyr i Oslo i 2019, han spurte om jeg ville være med han på bar. Jeg ble ikke med, men han ga seg liksom ikke og så ikke så verst ut, så kan ikke skade tenkte jeg. Han fikk instagramen min etter en del mas. Jeg holdt ikke kontakten med han. Ble invitert ut med ei venninne som hadde flyttet til Oslo i 2022, og så spurte hun om en fyr kunne komme. Det var greit for meg. Så var det han der samme fyren som stoppet meg 3 år før…. De hadde visst datet litt…. 

Det øverste med intuisjon er rart. Jeg har tenkt at slike innfall og magefølelser er fordi vi får med oss mye mer enn vi bevisst registrerer, men du kunne jo ikke fått med deg noe der. Og..det er dessverre noen mer bevisstløse foreldre iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror denne intuisjonen vi har er temmelig tilfeldig.

Jeg har også hatt en lignende erfaring når jeg kjørte bil. Det var en smal vei hvor det var vanskelig for to biler å kjøre forbi hverandre og jeg kjørte litt fort. Jeg kom mot en bakketopp og tenkte plutselig "Jeg må bremse ned i tilfelle det kommer en bil over bakketoppen" - og det gjorde det. Hadde jeg ikke bremset ned så er sjansen stor for at det hadde blitt front-mot-front kollisjon.

Men så har vi en annen gang hvor det ikke stemte. Jeg var på vei hjem fra jobb da jeg plutselig fikk det for meg at min bror hadde vært i bilulykke og var hardt skadd. Følelsen var så sterk at jeg fikk vondt i magen og ble skikkelig stressa. Dette var før tiden med mobiler så jeg kunne ikke bare sende ham en melding eller ringe.

Da jeg kom hjem så var bror helt fin og hadde ikke vært i noen bilulykke. Dette er vel nå tyve år siden og han har ikke vært hardt skadd eller i noen bilulykke etter det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Vel jeg kom på noe av det mest creepy.

Jeg hadde for 2 år siden en drøm om at broren min fikk kreft. Dagen rett etterpå så ringer mamma og sier broren min hadde vært hos legen pga han fikk sterke smerter. Det var mistanke om kreft, og når han fikk svar på prøvene så var det det.

Jeg lurte nesten på om jeg kunne være sanndrømt. Men jeg er forsiktig med å tro på slik. Men hvordan kunne jeg drømme det?? 
Han er 4 år yngre enn meg, altså sist i 20-årene, og kreft går ikke i min familie.


Etter noen mnd så drømte jeg at vi ryddet ut av leiligheten hans etter han var død. Jeg ble redd at det var sant denne gangen og. Det skjedde ikke. 
 

Jeg hadde også en annen drøm om den andre broren min i fjor. Jeg drømte at det hadde blitt slutt mellom han og dama. Jeg tenker ikke noe mer over det. Men så snakker jeg med mamma på telefonen 2 dager etter, og så nevner hun at det har blitt slutt mellom de to. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ofte slik at de gangene det treffer, da husker vi det. Vi husker ikke alle de gangene vi har hatt en tanke eller en drøm hvor det vi har tenkt/drømt ikke har stemt med virkeligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva skrev (4 minutter siden):

Vel jeg kom på noe av det mest creepy.

Jeg hadde for 2 år siden en drøm om at broren min fikk kreft. Dagen rett etterpå så ringer mamma og sier broren min hadde vært hos legen pga han fikk sterke smerter. Det var mistanke om kreft, og når han fikk svar på prøvene så var det det.

Jeg lurte nesten på om jeg kunne være sanndrømt. Men jeg er forsiktig med å tro på slik. Men hvordan kunne jeg drømme det?? 
Han er 4 år yngre enn meg, altså sist i 20-årene, og kreft går ikke i min familie.


Etter noen mnd så drømte jeg at vi ryddet ut av leiligheten hans etter han var død. Jeg ble redd at det var sant denne gangen og. Det skjedde ikke. 
 

Jeg hadde også en annen drøm om den andre broren min i fjor. Jeg drømte at det hadde blitt slutt mellom han og dama. Jeg tenker ikke noe mer over det. Men så snakker jeg med mamma på telefonen 2 dager etter, og så nevner hun at det har blitt slutt mellom de to. 😅

Jeg tror det er tilfeldigheter selv om det er veldig rart. Dagen før broren min døde, så opplevde jeg noe veldig uvanlig. Det hadde han drømt samme natt. DET var spesielt. Man kan si hva man ville om broren min, men løgn lå ikke for ham. De fleste ønsket nok heller at han skulle ha løyet litt mer 😀

Så rare sammentreff. Helt tilfeldig tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Vhanja skrev (7 minutter siden):

Det er jo ofte slik at de gangene det treffer, da husker vi det. Vi husker ikke alle de gangene vi har hatt en tanke eller en drøm hvor det vi har tenkt/drømt ikke har stemt med virkeligheten. 

Jo jeg gjør det. Men det er ikke slik at jeg tenker at drømmer prøver å fortelle meg noe. Jeg har drømt at folk jeg har gått i klasse med har dødd, uten at det har skjedd.  Jeg har drømt ting om folk som ikke gir mening. Jeg gidder ikke å analysere de drømmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kashmir skrev (6 timer siden):

Jeg har tenkt at slike innfall og magefølelser er fordi vi får med oss mye mer enn vi bevisst registrerer, men du kunne jo ikke fått med deg noe der.

Ja, det er min erfaring også.

Vhanja skrev (5 timer siden):

Jeg har også hatt en lignende erfaring når jeg kjørte bil. Det var en smal vei hvor det var vanskelig for to biler å kjøre forbi hverandre og jeg kjørte litt fort. Jeg kom mot en bakketopp og tenkte plutselig "Jeg må bremse ned i tilfelle det kommer en bil over bakketoppen" - og det gjorde det. Hadde jeg ikke bremset ned så er sjansen stor for at det hadde blitt front-mot-front kollisjon.

Men så har vi en annen gang hvor det ikke stemte. Jeg var på vei hjem fra jobb da jeg plutselig fikk det for meg at min bror hadde vært i bilulykke og var hardt skadd. Følelsen var så sterk at jeg fikk vondt i magen og ble skikkelig stressa. Dette var før tiden med mobiler så jeg kunne ikke bare sende ham en melding eller ringe.

Disse eksemplene henger jo ikke helt sammen med påstanden om at intuisjon er tilfeldig. I det første eksempelet var det jo en helt rasjonell grunn til at du tenkte som du gjorde. I det andre tilfellet fikk du bare en følelse uten at det lå noen rasjonell grunn bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Ja, det er min erfaring også.

Disse eksemplene henger jo ikke helt sammen med påstanden om at intuisjon er tilfeldig. I det første eksempelet var det jo en helt rasjonell grunn til at du tenkte som du gjorde. I det andre tilfellet fikk du bare en følelse uten at det lå noen rasjonell grunn bak.

Jeg ser hva du mener. Jeg formulerte meg litt dårlig. I første eksemplet var det ikke en rasjonell tanke slik jeg skrev det der, det var mer som en stemme kom inn i hodet og sa: "Brems ned!" (Da trodde jeg på hjelpere så jeg trodde det var min hjelper, nå tenker jeg at det er mer jeg som sa det til meg selv).

Men poenget mitt var mer at man så lett husker de gangene man f.eks tenker på en person også ringer den personen rett etterpå, og man tolker det som "intuisjon". Men man husker ikke alle gangene man tenkte på en person og den personen ikke ringte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Vhanja skrev (18 minutter siden):

"Brems ned!"

Det er fortsatt en rasjonell handling å gjøre i situasjonen, uavhengig av hvordan man (bort)forklarer det.

Vhanja skrev (20 minutter siden):

og man tolker det som "intuisjon"

Jeg bruker ikke begrepet intuisjon på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Det er fortsatt en rasjonell handling å gjøre i situasjonen, uavhengig av hvordan man (bort)forklarer det.

Jeg bruker ikke begrepet intuisjon på den måten.

Jeg tror ikke du helt skjønner hva jeg vil frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Vhanja skrev (5 minutter siden):

Jeg tror ikke du helt skjønner hva jeg vil frem til.

Dersom du mener at det ikke er en rasjonell tanke å bremse ned før en bakketopp på en smal vei, så skjønner jeg det ikke nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...