Gå til innhold

Hva skjer om man tarm adhd medisin uten å ha adhd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vil man få noen rare paradoksale reaksjon? Er meningen at slik medisin skal roe ned et bråkete overaktivt hode?

Anonymkode: 34b93...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange vil få mer energi, bli mer pratsom, gira, bedre konsentrasjon osv. Tar man mye blir man videre speeda osv. Noen vil også oppleve angst i hvert fall av Ritalin/metylfenidat. 

Ritalin er et populært studiedop, men problemet er at noen av de liker det for godt og ender som narkomane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (13 minutter siden):

Mange vil få mer energi, bli mer pratsom, gira, bedre konsentrasjon osv. Tar man mye blir man videre speeda osv. Noen vil også oppleve angst i hvert fall av Ritalin/metylfenidat. 

Ritalin er et populært studiedop, men problemet er at noen av de liker det for godt og ender som narkomane. 

Mer speeda? Er ikke poenget at den skal roe ned hjernen?

eller mener du at dersom man ikke har diagnosen så får den sånn motsatt effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mer speeda? Er ikke poenget at den skal roe ned hjernen?

eller mener du at dersom man ikke har diagnosen så får den sånn motsatt effekt?

De som har diagnosen blir speeda de også hvis de tar høy nok dose. 

Jeg blir ikke speeda av normal dose, men det er mistanke om ADD hos meg så kan være derfor. Andre blir høy av en kapsel. Men jeg blir speeda av høyere dose. 

Sliter man med angst fra før er Ritalin en dårlig idé. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (9 minutter siden):

Jeg blir ikke speeda av normal dose, men det er mistanke om ADD hos meg så kan være derfor. Andre blir høy av en kapsel. Men jeg blir speeda av høyere dose. 

Skjønner

Begynner bare å lure på om det ikke er angst men adhd som skaper den uroen. Men er vel mest sannsynlig ikke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner

Begynner bare å lure på om det ikke er angst men adhd som skaper den uroen. Men er vel mest sannsynlig ikke det

Tvilsomt for dette har du vel ikke slitt med hele livet hvis du er den jeg tror du er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva

Det er vanskelig for meg å sammenligne siden jeg aldri har hatt en annen hjerne enn min egen. Men hvis jeg skal beskrive adhd, så er det sånn at det kan være vanskelig å sortere ut støy. Hvis noen snakker til deg, mens noen i bakgrunnen for eksempel pakker noe med papir eller flere snakker samtidig, så hører jeg alt og ingenting. Men dette trenger nok ikke bare være adhd, for jeg vet mange har dette problemet. 

Ellers må jeg gå over noe flere ganger for å se at jeg ikke har blandet linjer, tall og bokstaver. Dette gjelder særlig på jobb, der jeg driver med skjemaer og tall. Hvis jeg gjør en millimeter feil så kan et helt produkt bli ødelagt og bedriften må da erstatte det. Og det er ting som dreier seg om ganske mye penger. 

En annen typisk ting er å glemme ting hvis jeg har for mye i hodet. Jeg kan ta med meg noe i hånden, en penn, papirer, en telefonen, så må jeg hente noe, så må jeg gå tilbake fordi jeg glemte å ta med tilbake en av de andre tingene. 

Men jeg lider ikke heller. 

Jeg har tatt for høye dose av adhd medisinen. Snakker da om Aduvanz. Jeg klarte ting jeg aldri ville klart uten, og det var ikke en behagelig opplevelse. Jeg klarte å sitte helt stille i flere timer. Vi snakker 5 timer ca, og jeg trodde det hadde gått bare 3 timer. Du mister tidsperspektivet og når det går ut av kroppen blir du ekstremt våt i munnen, du lurer på hvor tiden ble av (ekkelt) og du må ut og løpe for å få ut energien du ikke fikk brukt. 

Ei jeg bodde med fra USA har add. Hun sa hun ikke turte begynne på medisiner når hun så sin venninnes reaksjon. Venninnen hennes begynte å fargesortere klærne sine😅

Første dagen jeg tok medisin (Ritalin) trodde mamma hun ble møtt av synsbedrag når hun kom hjem fra jobb. Jeg fikk en ekstrem trang til å rydde. Så hun kom hjem til strøkent hus. 

Har også en kollega som bruker Ritalin. Hun sorterte alt så ekstremt at jeg måtte spørre om hun hadde økt dose. Hun hadde det😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva skrev (1 time siden):

Det er vanskelig for meg å sammenligne siden jeg aldri har hatt en annen hjerne enn min egen. Men hvis jeg skal beskrive adhd, så er det sånn at det kan være vanskelig å sortere ut støy. Hvis noen snakker til deg, mens noen i bakgrunnen for eksempel pakker noe med papir eller flere snakker samtidig, så hører jeg alt og ingenting. Men dette trenger nok ikke bare være adhd, for jeg vet mange har dette problemet. 

Ellers må jeg gå over noe flere ganger for å se at jeg ikke har blandet linjer, tall og bokstaver. Dette gjelder særlig på jobb, der jeg driver med skjemaer og tall. Hvis jeg gjør en millimeter feil så kan et helt produkt bli ødelagt og bedriften må da erstatte det. Og det er ting som dreier seg om ganske mye penger. 

En annen typisk ting er å glemme ting hvis jeg har for mye i hodet. Jeg kan ta med meg noe i hånden, en penn, papirer, en telefonen, så må jeg hente noe, så må jeg gå tilbake fordi jeg glemte å ta med tilbake en av de andre tingene. 

Men jeg lider ikke heller. 

Jeg har tatt for høye dose av adhd medisinen. Snakker da om Aduvanz. Jeg klarte ting jeg aldri ville klart uten, og det var ikke en behagelig opplevelse. Jeg klarte å sitte helt stille i flere timer. Vi snakker 5 timer ca, og jeg trodde det hadde gått bare 3 timer. Du mister tidsperspektivet og når det går ut av kroppen blir du ekstremt våt i munnen, du lurer på hvor tiden ble av (ekkelt) og du må ut og løpe for å få ut energien du ikke fikk brukt. 

Ei jeg bodde med fra USA har add. Hun sa hun ikke turte begynne på medisiner når hun så sin venninnes reaksjon. Venninnen hennes begynte å fargesortere klærne sine😅

Første dagen jeg tok medisin (Ritalin) trodde mamma hun ble møtt av synsbedrag når hun kom hjem fra jobb. Jeg fikk en ekstrem trang til å rydde. Så hun kom hjem til strøkent hus. 

Har også en kollega som bruker Ritalin. Hun sorterte alt så ekstremt at jeg måtte spørre om hun hadde økt dose. Hun hadde det😅

Jeg sorterer og organiserer også hvis jeg tar Ritalin. Noe jeg er elendig på ellers. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Er meningen at hjernen skal roe seg ned med slik medisin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (På 19.2.2024 den 9.26):

ADD finnes ikke ikke i diagnosesystemet. Det heter ADHD. Lurt og komme med riktige opplysninger før du uttaler deg. 

Anonymkode: 69931...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (På 19.2.2024 den 9.26):

Feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

ADD finnes ikke ikke i diagnosesystemet. Det heter ADHD. Lurt og komme med riktige opplysninger før du uttaler deg. 

Jeg vet det, men da JEG ble utredet var FORTSATT ADD i diagnosesystemet og det står svart på hvitt i journalen min at ut ifra resultater bør jeg utredes videre for ADD. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Feil. 

Hva jeg blir når jeg tar slike medisiner i hvilke doser vet da vel ikke du noe om. Hva jeg har observert at noen rundt meg blir av det samme vet du heller ikke noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...