Gå til innhold

Privat helseforetak med sugerør inn i den offentlige pengebinge, og tjener rått på psykisk syke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
58 minutes ago, skogbrann said:

Det bør absolutt være et skille der, ja. Å bli svært rik skjer nærmest utelukkende gjennom å utnytte andres harde arbeid. 

Som eieren av firmaet som denne tråden omhandler som har tjent 100 millioner på fire over ved å melke det offentlige helsevesen.

Anonymkode: d0722...72e

Fortsetter under...

nachnoo skrev (3 timer siden):

@ISW Synes ikke det er så relevant å dra inn frivillig arbeid i denne sammenheng. Selv har jeg i en årrekke brukt tid tilvarende 50% stilling på et særforbund i NIF, jeg underviser gratis i voksenopplæringen, og er også aktiv på tillitsvalgtsiden i en annet, stort nasjonalt forbund, og jeg har jobbet på et nettsted i flere tiår - gratis. Vi er svært mange som gjør det i Norge.

Hadde jeg jobbet i et firma i økonomiske vanskeligheter, hadde jeg gjerne senket lønna med samme prosentsats som resten. Men i arbeidet mitt vil jeg at avtaler skal følges og at en får betaling for jobben. At 16 av 9500 skal senke lønna si med 50.000kr synes jeg er totalt uhørt, og jeg forstår at de reagerer med trussel om oppsigelse.

Jeg føler at det som skiller oss i denne saken er hvorvidt tillegget var av midlertidig art eller ikke. Jeg er enig i at det er kjedelig å gå ned 50.000 kroner i lønn. Men det burde, dersom representant for arbeidsgiver har rett og dette var midlertidig, vært opplyst om det ved ansettelse. Det vet vi ikke. 

ISW skrev (Akkurat nå):

Jeg føler at det som skiller oss i denne saken er hvorvidt tillegget var av midlertidig art eller ikke. Jeg er enig i at det er kjedelig å gå ned 50.000 kroner i lønn. Men det burde, dersom representant for arbeidsgiver har rett og dette var midlertidig, vært opplyst om det ved ansettelse. Det vet vi ikke. 

Enig i det. Hvis de fikk en skriftlig avtale der det sto noe slikt: "Som jordmor vil du få et lønnstillegg på 50.000 kroner i x år. Fra dd.mm.åå vil tillegget falle bort", da har de intet å klage på.

nachnoo skrev (6 timer siden):

Enig i det. Hvis de fikk en skriftlig avtale der det sto noe slikt: "Som jordmor vil du få et lønnstillegg på 50.000 kroner i x år. Fra dd.mm.åå vil tillegget falle bort", da har de intet å klage på.

Gjelder vel om det samme scenario gjaldt feks leger av ulik karakter? 

Jeg var forøvrig ikke misfornøyd med lønna som nyutdannet sykepleier. Den var 365 000 i året pluss tillegg som gav 429 000 kr årlig. Så gikk jo lønna gradvis opp i løpet av årene. 

Stoppet vel etter 10 års ansiennitet, men jeg er ikke sikker på hva som faktisk blir høyeste lønn som er mulig for en sykepleier. Man kan jo som sykepleier ta videre utdanning som øker lønnen. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (3 timer siden):

Gjelder vel om det samme scenario gjaldt feks leger av ulik karakter? 

Gjelder det samme for alle, men i dette konkrete tilfellet handlet det om 16 jordmødre på UNN.

Jeg mener de marginene er et tegn på noe galt i offentlig sektor, først og fremst.

Hvorfor tilbyr de ikke bare 20% høyere lønn til spesialistene? Hvorfor sier de ikke "Sett ned prisen 30% eller stå uten oppdrag"?

Det å leie ut folk ikke noe som vanligvis gir store marginer. De ansatte kan for eksempel ganske enkelt starte for seg selv hvis arbeidsgiver sitter igjen med for mye. 

Annonse

ISW skrev (11 timer siden):

Det er ikke helt ukjent at folk blir satt ned i lønn i privat sektor, men jeg mener det blir sett på som veldig brutalt. 

Det skjedde i IT bransjen vet jeg når det var fullstendig krise over hele fjøla.

Normalt så gir man kanskje lavere lønnsoppgjør til de man mener tjener for mye i forhold til andre ansatte. Det er ingen garanti for at man permanent skal tjene mer enn andre i samme bedrift. 

Grendel skrev (6 timer siden):

Jeg mener de marginene er et tegn på noe galt i offentlig sektor, først og fremst.

Hvorfor tilbyr de ikke bare 20% høyere lønn til spesialistene? Hvorfor sier de ikke "Sett ned prisen 30% eller stå uten oppdrag"?

Det å leie ut folk ikke noe som vanligvis gir store marginer. De ansatte kan for eksempel ganske enkelt starte for seg selv hvis arbeidsgiver sitter igjen med for mye. 

Ansvarlig for alle innkjøp i HF er en organisasjon som heter Sykehusinnkjøp. Jeg kjenner denne organisasjonen relativt godt, og jeg synes den i stor grad preges av inkompetanse og manglende forståelse for sine oppdragsgivere (sykehusene) sine penger. Jeg vet ikke når det politisk ble besluttet at dette foretaket skulle gjøre innkjøp på vegne av alle sykehus, men det var neppe positivt.

skogbrann skrev (19 timer siden):

Det bør absolutt være et skille der, ja. Å bli svært rik skjer nærmest utelukkende gjennom å utnytte andres harde arbeid. De rikeste av oss har utnyttet andre mennesker på det groveste, og flere har blod på sine hender (indirekte). Til og med Bill Gates som har blitt hedret for sin «godhet» gjennom store donasjoner til veldedighet. Så stor grad av rikdom er uetisk uansett, men å skulle blitt rik av å jobbe som helsepersonell ville vært direkte skammelig. Det ville vært utnyttelse av syke og døende mennesker. I verste fall grov utnyttelse, hvor folk hadde endt opp i økonomisk ruin for å ikke dø av kurerbare sykdommer. Det er nok likevel en del utgifter til unødvendige ledere, mellomledere og byråkrater og byråkrati for øvrig som kan kuttes i helsesektoren (og flere andre sektorer). 

Ellers tenker jeg litt at folk som er så opptatt av lønn bør finne seg jobber eller utdanne seg innen noe som fører til høye lønninger. Man kan ikke akkurat bli særlig overrasket over lønnen i det man starter som sykepleier, man vet sånn ca. hva den ligger på, og da er det litt unødvendig å begynne å klage. Folk får bli ingeniører, dataanalytikere, eksepsjonelt gode på trading innenfor et nisje felt eller noe slikt i så fall. 

Som jeg var inne på før Cathlin fløy på meg her, så tenker jeg man generelt sett tjener bedre hvis man bidrar (bedrifts-)økonomisk for arbeidsgiveren sin. Mine best betalte jobber gjennom tidene (ja, jeg har faktisk lønnet arbeid) har hatt elementer av kommersiell karakter, enten som leder eller medarbeider. Hvis du "drar inn" 10 millioner i året til selskapet du jobber i (f.eks. som konsulent, aksjemegler eller som selger), så er det en del lettere å argumentere for at du fortjener å tjene 2 av disse, enn hvis du er ansatt av et sykehus. Du blir aldri lønnsvinner i roller med nesten utelukkende (høy) samfunnsøkonomisk nytteverdi. Eksempler på slike roller er sykepleier eller lærer. Til gjengjeld er det som sagt trygge gode jobber det alltid er behov for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...