Gå til innhold

Dersom du hadde vært veldig deprimert ville du tatt ECT?


AnonymBruker

Dersom du hadde vært veldig deprimert ville du tatt ECT?   

16 stemmer

  1. 1. Dersom du hadde vært veldig deprimert ville du tatt ECT?

    • Ja
      10
    • NEI
      6


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Personlig ville jeg aldri i livet latt helsepersonell grillet hjernen min. Og for det andre så ser man på forumet her på de som har gjennomført ect så virker 95% av de som tilbake til start etter noen måneder og klager på depresjon og selvmordstanker. 

Anonymkode: 0cf65...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Personlig ville jeg aldri i livet latt helsepersonell grillet hjernen min. Og for det andre så ser man på forumet her på de som har gjennomført ect så virker 95% av de som tilbake til start etter noen måneder og klager på depresjon og selvmordstanker. 

Anonymkode: 0cf65...d42

Slik var det for meg. Kortvarig virkning.

Anonymkode: 0f6f3...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er så langt nede så vil man gjerne prøve alt for å bli bedre. 

Jeg ble ikke noe særlig bedre da, men det hadde nok med at jeg var midt i en livskrise å gjøre. Tror jeg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat vært hos fastlegen idag og bedt om henvisning hos DPS til ETC-behandling. Er jo skeptisk mht bivirkninger og effekter. Men så er det slik at man etterhvert står uten alternativer, og det eneste alternativet er å ikke gjøre noe, og da går det bare nedover. 

På grunn av mange år med tung depresjon har allerede en hjerne som ikke fungerer, jeg sliter med konsentrasjon og huske ting. Så hva taper jeg på ETC? Hukommelsen har jeg allerede mistet, og for hvert år med tung depresjon blir det bare værre. Det er vitenskapelig påvist at depresjon skader og ødelegger hjernen.

Jeg tar ikke lett på denne behandlingen, og er selvsagt skeptisk og redd. Men jeg har vært i psykiatrien i over 30 år, har prøvd det meste innen terapi og antidepressiva, og har ikke fått noen bedring, bare en jevn forverring. Da er jeg desverre tom for alternativer.... 

På youtube ligger det utallige videoer med personer som har fått ETC-behandling. Noen har nærmest fått et nytt liv, andre ser ut til mistet all hukommelse og husker knapt sitt eget navn. Vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette, først og fremst trenger jeg jo objektiv og saklig informasjon før jeg tar en endelig beslutning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten

Ect er jo ingen mirakelkur kanskje for noen så er det det nærmeste man kommer det. For meg så ble depresjonen borte men det betyr jo ikke at alle lidelsene mine har forsvunnet ut i løse luften. Jeg har jo fortsatt schizofreni og depressiv lidelse som kan blusse opp. Og har dager der jeg sliter. Men ikke på samme måte som når jeg hadde en depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det endret nok ikke de grunnleggende problemene man har. Har selv engstelig og unnvikende pf, og min personlighet og de problemer den medfører forsvinner nok ikke. Men klarer ETC å "løsne opp" en fastgrodd depresjon hvor intet annet har effekt, så er det likevel en god hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Janvl skrev (5 timer siden):

Jeg har akkurat vært hos fastlegen idag og bedt om henvisning hos DPS til ETC-behandling. Er jo skeptisk mht bivirkninger og effekter. Men så er det slik at man etterhvert står uten alternativer, og det eneste alternativet er å ikke gjøre noe, og da går det bare nedover. 

På grunn av mange år med tung depresjon har allerede en hjerne som ikke fungerer, jeg sliter med konsentrasjon og huske ting. Så hva taper jeg på ETC? Hukommelsen har jeg allerede mistet, og for hvert år med tung depresjon blir det bare værre. Det er vitenskapelig påvist at depresjon skader og ødelegger hjernen.

Jeg tar ikke lett på denne behandlingen, og er selvsagt skeptisk og redd. Men jeg har vært i psykiatrien i over 30 år, har prøvd det meste innen terapi og antidepressiva, og har ikke fått noen bedring, bare en jevn forverring. Da er jeg desverre tom for alternativer.... 

På youtube ligger det utallige videoer med personer som har fått ETC-behandling. Noen har nærmest fått et nytt liv, andre ser ut til mistet all hukommelse og husker knapt sitt eget navn. Vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette, først og fremst trenger jeg jo objektiv og saklig informasjon før jeg tar en endelig beslutning.

 

Jeg kan bare svare for meg selv.  Jeg valgte ECT-behandling da jeg var alvorlig deprimert og ikke ble bedre. Det ble 16 behandlinger. Det vanligste er mellom 5 og 12, men hos meg tok det tid før effekten kom. Effekten var dessverre ikke langvarig hos meg. Jeg vet at mange må ha vedlikeholds-behandlinger. 

Jeg fikk kognitive vansker underveis og nå etterpå. Hadde store problemer med å huske hva jeg gjorde dagen før. Det er blitt bedre, men fortsatt strever jeg med hukommelsen. Det kan like gjerne være depresjonen i seg selv som ødelegger.

Uansett, jeg ville valgt behandlingen igjen. Lykke til!

Anonymkode: 0f6f3...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47

Jeg respekterer og har forståelse for at andre kan velge dette men for meg blir det klart nei. Restsymptomer fra depresjon er nettopp problemer med hukommelse og fokus. Det skaper trøbbel for meg også i stabil fase. Sykemeldingene blir lengre enn ønskelig fordi jobben min krever høy grad av nettopp disse tingene, med mer... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en av tingene jeg kommer til å spørre om før beslutning tas. Jeg har en jobb som er mentalt krevende, og jeg trenger en hjerne som fungerer. Langvarig depresjon og mentalt utmattelse gjør at konsentrasjonen og hukommelse ikke er som for 10-15 år siden. Jeg sliter rett og slett med de daglige oppgavene og gjøremål. Jeg er redd for hva som skjer hvis jeg ikke gjør noe.... Mine tanker  med ETC er å få "rusket" opp i depresjon og tungsinn som sitter dønn fast, hvor andre behandlinger over mange år ikke har fungert.

Mulig at ETC ikke vil gi en ønsket effekt, men jeg håper i hvert fall å få ordentlig og saklig informasjon fra DPS før en beslutning tas.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Janvl skrev (1 time siden):

Det er vel en av tingene jeg kommer til å spørre om før beslutning tas. Jeg har en jobb som er mentalt krevende, og jeg trenger en hjerne som fungerer. Langvarig depresjon og mentalt utmattelse gjør at konsentrasjonen og hukommelse ikke er som for 10-15 år siden. Jeg sliter rett og slett med de daglige oppgavene og gjøremål. Jeg er redd for hva som skjer hvis jeg ikke gjør noe.... Mine tanker  med ETC er å få "rusket" opp i depresjon og tungsinn som sitter dønn fast, hvor andre behandlinger over mange år ikke har fungert.

Mulig at ETC ikke vil gi en ønsket effekt, men jeg håper i hvert fall å få ordentlig og saklig informasjon fra DPS før en beslutning tas.

 

Jobber du heltid? Har du fast behandler på DPS?

Anonymkode: 0f6f3...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ville jeg ikke tatt. Tante tok denne behandlingen og hun ble ikke bedre - til og med verre. Men hun har diagnosen paranoid schizofreni og i tillegg alvorlig depresjon.

Men man må vurdere sin egen situasjon, i samtaler med fagpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jobber du heltid? Har du fast behandler på DPS?

Anonymkode: 0f6f3...b2c

Jeg jobber 100% og har gjort det hele tiden. Men det har jo hatt sin pris, er helt utslitt når jeg kommer hjem. Likevel er det bedre å være opptatt med noe og ikke så mye tid til føle på vonde følelser. 

Jeg har pr idag ingen behandlingstilbud hos DPS. Det ble avsluttet i 2022, og jeg ikke tilbud for behandling for engstelig og unnvikende pf da det ikke var ledige plasser. Men fastlegen sa at det er DPS som skal henvisningen til ETC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (49 minutter siden):

Nei, det ville jeg ikke tatt. Virker altfor risikabelt. 

Risikabelt som i?

Anonymkode: 0f6f3...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Risikabelt som i?

Anonymkode: 0f6f3...b2c

Det er for det første skummelt å gi fra seg kontrollen, man må jo være i narkose og kan ikke påvirke noe som helst når man ligger der. For det andre er jeg redd for bivirkninger som hukommelsestap. Er redd for å sitte igjen som en amøbe eller noe..

Merk at dette er MINE betraktninger og forestillinger, og ikke sånn det nødvendigvis er. Det går vel veldig bra for de fleste, men jeg ville som sagt ikke gjort det. Er vel frykt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (28 minutter siden):

Det er for det første skummelt å gi fra seg kontrollen, man må jo være i narkose og kan ikke påvirke noe som helst når man ligger der. For det andre er jeg redd for bivirkninger som hukommelsestap. Er redd for å sitte igjen som en amøbe eller noe..

Merk at dette er MINE betraktninger og forestillinger, og ikke sånn det nødvendigvis er. Det går vel veldig bra for de fleste, men jeg ville som sagt ikke gjort det. Er vel frykt. 

Det var jeg som spurte deg. Jeg trodde det ville bli kjempeskummelt, men det gikk mye bedre enn forventet! Jeg var også redd for å miste kontrollen.

Anonymkode: 0f6f3...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kanskje rart ut, men det å gi kontrollen til andre gir meg en større tro på bedring, enn å stole på meg selv. Jeg har jo brukt det meste av mitt voksne liv til å tenke negativt om meg og gi meg selv depresjon og et ødelagt liv. Så den siste jeg stoler på er meg selv og mine egne evner til å bedre situasjon. Dette gir vel ikke noe mening for andre enn meg selv....men det får holde det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Janvl skrev (4 minutter siden):

Det høres kanskje rart ut, men det å gi kontrollen til andre gir meg en større tro på bedring, enn å stole på meg selv. Jeg har jo brukt det meste av mitt voksne liv til å tenke negativt om meg og gi meg selv depresjon og et ødelagt liv. Så den siste jeg stoler på er meg selv og mine egne evner til å bedre situasjon. Dette gir vel ikke noe mening for andre enn meg selv....men det får holde det...

Jeg tror jeg kan forstå hva du mener. Det er bare å "gi seg hen". Jeg har prøvd ECT, nå blir Ketamin det neste.

Anonymkode: 0f6f3...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...