Gå til innhold

Spørsmål om uføretrygd og skattetrekk, har blitt trekt mindre i skatt januar-februar til tross for at det er samme tabelltrekk? Hva har skjedd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg får minstesats ung ufør og ser nå at de har trekt mindre i skatt selv om det er samme skattetabell? Jeg har brutto utbetaling 28 765 kr og tabelltrekk 7123. Fikk første utbetaling av uføretrygd i oktober og da ble jeg trekt 7 562 kr i skatt så fikk utbetalt 21 203 kr. Samme i november. Desember er jo halv skatt så da fikk jeg utbetalt med. Men nå ser jeg at i januar og februar i år har jeg fått utbetalt 21 463 kr selv om tabelltrekk er samme? Hva har skjedd her?

Anonymkode: f1984...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg får minstesats ung ufør og ser nå at de har trekt mindre i skatt selv om det er samme skattetabell? Jeg har brutto utbetaling 28 765 kr og tabelltrekk 7123. Fikk første utbetaling av uføretrygd i oktober og da ble jeg trekt 7 562 kr i skatt så fikk utbetalt 21 203 kr. Samme i november. Desember er jo halv skatt så da fikk jeg utbetalt med. Men nå ser jeg at i januar og februar i år har jeg fått utbetalt 21 463 kr selv om tabelltrekk er samme? Hva har skjedd her?

Anonymkode: f1984...0a5

Ettersom regjeringen gjør endringer i Statsbudsjettet (som trer i kraft over nyttår), så gjøres det også endringer i skattekortene. Ulike grenser inflasjons/KPI-justeres også. Generelt er det sånn at hvis du tjener det samme brutto over nyttår, og har tabelltrekk, så blir man trukket litt mindre/får litt mer utbetalt. Dette er helt normalt og korrekt.

Du kan sjekke dette selv på Skatteetatens sider:

Tabellkort - beregn skattetrekk (skatteetaten.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...