Gå til innhold

Varierende HB-nivå


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

I dag skulle jeg gi blod (plasma, siden jeg pleier å ligge litt lavt i hemoglobin). Hos fastlege ble HB målt til 12,6 for halvannen uke siden. I dag var den på kun 11,3 og da fikk jeg ikke lov til å gi blod. Er frisk og rask, har ikke kraftige menstruasjonsblødninger. Har artrose i hendene, men bruker ingen medisiner. Trener, men absolutt ikke så hardt at det skulle resultere i lav HB, vel?

Hvorfor svinger den så himla? Vanskelig å forholde seg til når det er så uforutsigbart mtp blodgiving! Jeg merker jo ingenting til det selv.

Han i Blodbanken mente det trolig hadde med menstruasjonen å gjøre, men det tviler jeg på.

Vet noen av dere noe om hemoglobinnivået i blodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje skrev (8 timer siden):

I dag skulle jeg gi blod (plasma, siden jeg pleier å ligge litt lavt i hemoglobin). Hos fastlege ble HB målt til 12,6 for halvannen uke siden. I dag var den på kun 11,3 og da fikk jeg ikke lov til å gi blod. Er frisk og rask, har ikke kraftige menstruasjonsblødninger. Har artrose i hendene, men bruker ingen medisiner. Trener, men absolutt ikke så hardt at det skulle resultere i lav HB, vel?

Hvorfor svinger den så himla? Vanskelig å forholde seg til når det er så uforutsigbart mtp blodgiving! Jeg merker jo ingenting til det selv.

Han i Blodbanken mente det trolig hadde med menstruasjonen å gjøre, men det tviler jeg på.

Vet noen av dere noe om hemoglobinnivået i blodet?

Jeg synes du ligger litt lavt, usikker på om du har fått utredet dette tidligere? Verdiene kan svinge litt, ikke minst basert på hvor hydrert eller dehydrert du er, og det er ikke sikkert at 11,3 er så dramatisk (kun rett under referanseområdet). Men kanskje greit å få tatt en liten sjekk hos fastlegen (noen utvidede blodprøver?)

Jeg tviler sterkt på at mensen har noe med dette å gjøre. Da skal du blø rimelig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
ISW skrev (18 minutter siden):

Jeg synes du ligger litt lavt, usikker på om du har fått utredet dette tidligere? Verdiene kan svinge litt, ikke minst basert på hvor hydrert eller dehydrert du er, og det er ikke sikkert at 11,3 er så dramatisk (kun rett under referanseområdet). Men kanskje greit å få tatt en liten sjekk hos fastlegen (noen utvidede blodprøver?)

Jeg tviler sterkt på at mensen har noe med dette å gjøre. Da skal du blø rimelig mye.

Det med å være dehydrert er jo litt interessant.  Visste ikke at det kunne ha innvirkning på hb-verdien. Jeg trente styrke torsdag kveld, og drakk en halvliter vann i løpet av den timen jeg trente. Drakk en halvliter vann etterpå også, mens jeg tok et langt glovarmt bad (da svetter jeg jo også noe). På morgenen i går, en time før blodbanken,  var blæra så å si tom 😳 Jeg tisser jo alltid om morgenen, men altså ikke i går. Drakk da ca 4-5 dl før jeg dro.

Jeg tar blodprøve hos legen omtrent hvert tredje år. Og siden jeg nå nylig hadde gjort det, så var det jo rart at det skulle være noe galt halvannen uke etter? Men vet ikke om han tok utvidete prøver. Hvis hb kan svinge innenfor et døgn etter hvor mye jeg drikker, sier jo ikke en prøve hos fastlegen en tilfeldig noe særlig 😁 Ferritinen lå litt lavt, men innenfor normalområdet; 36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (2 minutter siden):

Det med å være dehydrert er jo litt interessant.  Visste ikke at det kunne ha innvirkning på hb-verdien. Jeg trente styrke torsdag kveld, og drakk en halvliter vann i løpet av den timen jeg trente. Drakk en halvliter vann etterpå også, mens jeg tok et langt glovarmt bad (da svetter jeg jo også noe). På morgenen i går, en time før blodbanken,  var blæra så å si tom 😳 Jeg tisser jo alltid om morgenen, men altså ikke i går. Drakk da ca 4-5 dl før jeg dro.

Jeg tar blodprøve hos legen omtrent hvert tredje år. Og siden jeg nå nylig hadde gjort det, så var det jo rart at det skulle være noe galt halvannen uke etter? Men vet ikke om han tok utvidete prøver. Hvis hb kan svinge innenfor et døgn etter hvor mye jeg drikker, sier jo ikke en prøve hos fastlegen en tilfeldig noe særlig 😁 Ferritinen lå litt lavt, men innenfor normalområdet; 36.

Ja, hydrering har litt å si - hvis du tynner ut blodet med å innta masse vann, så "vanner du jo ut" hemoglobinet slik at verdiene blir lavere. Motsatt hvis du er dehydrert. Derfor er det alltid greit å ta blodprøver hos fastlegen under så standardiserte forhold som mulig, eksempelvis ved å drikke 1 glass vann før du tar prøvene (og gjerne faste). 

Tenker kanskje din litt lave ferritin henger sammen med at du er blodgiver? Men jeg går ut fra at du bruker jerntilskudd etter du har gitt blod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
ISW skrev (10 minutter siden):

Ja, hydrering har litt å si - hvis du tynner ut blodet med å innta masse vann, så "vanner du jo ut" hemoglobinet slik at verdiene blir lavere. Motsatt hvis du er dehydrert. Derfor er det alltid greit å ta blodprøver hos fastlegen under så standardiserte forhold som mulig, eksempelvis ved å drikke 1 glass vann før du tar prøvene (og gjerne faste). 

Tenker kanskje din litt lave ferritin henger sammen med at du er blodgiver? Men jeg går ut fra at du bruker jerntilskudd etter du har gitt blod?

Nei, siden jeg kun gir plasma (der alle de røde blodlegemene returneres), skal jeg ikke ta jern. Nå sa han bioingeniøren i går at ikke 100% blir returnert, så det er alltid er lite tap av røde blodceller også ved plasmagiving. Og fastlegen sa jo for halvannen uke siden at jeg ikke trengte noe tilskudd, siden alt var i normalområdet. 

Æsj, kjipt. Jeg kjenner at jeg irriterer meg over at den verdien var så lav i går! Når jeg er frisk og ikke bruker noen medisiner, er det så fint å kunne gjøre den samfunnstjenesten det er, å gi blod. Og nå blir jeg trolig avskiltet som blodgiver 😥

Trodde forøvrig du mente omvendt mtp dehydrering. Hvis jeg var dehydrert i går (siden blæra var tom da jeg våknet), skulle jo hb en vært høyere....

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (55 minutter siden):

Nei, siden jeg kun gir plasma (der alle de røde blodlegemene returneres), skal jeg ikke ta jern.

Men hvis jernnivået ditt er såpass lavt så bør du vel ta en runde med jerntilskudd? Jeg tar av og til en runde med Niferex for sikkerhets skyld da jeg har ligget veldig lavt, ned mot 7. Men etter 10 mnd med ganske så karbohydratredusert kosthold var det steget og var godt innenfor normalområdet, høyere enn jeg noen gang har hatt i voksen alder.

Husk at kroppen tar opp jern fra animalske kilder bedre enn jern fra vegetabilske kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
Lillemus skrev (20 minutter siden):

Men hvis jernnivået ditt er såpass lavt så bør du vel ta en runde med jerntilskudd? Jeg tar av og til en runde med Niferex for sikkerhets skyld da jeg har ligget veldig lavt, ned mot 7. Men etter 10 mnd med ganske så karbohydratredusert kosthold var det steget og var godt innenfor normalområdet, høyere enn jeg noen gang har hatt i voksen alder.

Husk at kroppen tar opp jern fra animalske kilder bedre enn jern fra vegetabilske kilder.

Fastlegen min mener at så lenge verdiene er innenfor normalområdet og jeg er frisk og opplagt, er det ikke nødvendig med noe tilskudd. Men nå var det jo to temmelig ulike verdier på kort tid, så akkurat hvilke av dem som er mest representativ vet ikke jeg.

Når det gjelder kosthold, så spiser vi mer kjøtt nå enn tidligere, siden det ikke er noen veganere eller vegetarianere i huset lenger. Jeg spiser mye brokkoli, leverpostei innimellom, og noe grovbrød - i tillegg til kjøtt da.

Hadde du hb på 7?? Oi, det var jo ekstremt lavt 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...