Gå til innhold

Bestille time hos psykomotorisk fysioterapi "bare" for å komme mer i kontakt med følelsene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva tenker dere om det å bestille time hos psykomotorisk fysioterapi "bare" for å komme mer i kontakt med følelsene? Det er vel stort sett bare det jeg trenger og ønsker hjelp til av en psykomotorisk fysioterapeut som jeg kan komme per nå. Også har jeg en kjeve som knekker på ene siden når jeg åpner munnen høyt da også våknet jeg med vondt i ene skuldra da så det kan jo også være aktuelt å fokusere på i timene, kanskje?
Og forresten, psykomotorisk fysioterapi går også på samme frikort som lege og medisiner sant?

Anonymkode: 61535...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva tenker dere om det å bestille time hos psykomotorisk fysioterapi "bare" for å komme mer i kontakt med følelsene?

Jeg tror ikke du får så mye hjelp til dette hos en psykomotorisk fysioterapeut. Det er nok mer fokus på hvordan psyken kan skape kroppslige symptomer, pusteteknikker, etc. (i alle fall fra min egen erfaring). Med mindre du har mye kroppslige plager ville jeg heller vurdert en psykolog (dersom du mener det er hensiktsmessig å komme mer i kontakt med egne følelser).

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Også har jeg en kjeve som knekker på ene siden når jeg åpner munnen høyt da også våknet jeg med vondt i ene skuldra da så det kan jo også være aktuelt å fokusere på i timene, kanskje?

Først diagnose, så eventuell behandling. Få dette utredet ved en anledning hos fastlegen, og gjør tiltak deretter.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og forresten, psykomotorisk fysioterapi går også på samme frikort som lege og medisiner sant?

Ja, hvis vedkommende har refusjon/driftsavtale og ikke opererer helt privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (24 minutter siden):

Jeg tror ikke du får så mye hjelp til dette hos en psykomotorisk fysioterapeut. Det er nok mer fokus på hvordan psyken kan skape kroppslige symptomer, pusteteknikker, etc. (i alle fall fra min egen erfaring). Med mindre du har mye kroppslige plager ville jeg heller vurdert en psykolog (dersom du mener det er hensiktsmessig å komme mer i kontakt med egne følelser).

Først diagnose, så eventuell behandling. Få dette utredet ved en anledning hos fastlegen, og gjør tiltak deretter.

Ja, hvis vedkommende har refusjon/driftsavtale og ikke opererer helt privat.

Det å få mer kontakt med kroppen kan vel også hjelpe en å få kontskt med følesene? 
 

-ikke ts

Anonymkode: e0ab7...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det å få mer kontakt med kroppen kan vel også hjelpe en å få kontskt med følesene? 
 

-ikke ts

Anonymkode: e0ab7...69f

Jeg er kanskje litt feil person å spørre, for jeg har ikke helt tro på at å få mer kontakt med følelsene hjelper så mye. For min egen del har jeg følt mye rart, og jeg har lært meg at følelser ikke nødvendigvis er fakta. 

Jeg hadde god nytte av psykomotorisk fysio da jeg var plaget med mye muskelsmerter som følge av stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (7 minutter siden):

Jeg er kanskje litt feil person å spørre, for jeg har ikke helt tro på at å få mer kontakt med følelsene hjelper så mye. For min egen del har jeg følt mye rart, og jeg har lært meg at følelser ikke nødvendigvis er fakta. 

Jeg hadde god nytte av psykomotorisk fysio da jeg var plaget med mye muskelsmerter som følge av stress. 

Nei de er kanskje ikke fakta. Men om man sliter med dissosiasjon etc kan det kanskje hjelpe?

Anonymkode: e0ab7...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til psykomotorisk fysioterapi pga mye vondt i kroppen og ble sendt videre til psykolog fordi jeg ikke klarte å komme i kontakt med følelsene mine. Fikk beskjed om å komme tilbake når jeg lettere kunne identifisere og beskrive følelsene. 
 

Så tror du kanskje har mer bruk for psykolog i første omgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (12 timer siden):

Jeg tror ikke du får så mye hjelp til dette hos en psykomotorisk fysioterapeut. Det er nok mer fokus på hvordan psyken kan skape kroppslige symptomer, pusteteknikker, etc. (i alle fall fra min egen erfaring). Med mindre du har mye kroppslige plager ville jeg heller vurdert en psykolog (dersom du mener det er hensiktsmessig å komme mer i kontakt med egne følelser).

Først diagnose, så eventuell behandling. Få dette utredet ved en anledning hos fastlegen, og gjør tiltak deretter.

Ja, hvis vedkommende har refusjon/driftsavtale og ikke opererer helt privat.

Får man ikke hjelp med dette hos psykomotorisk fysioterapeut mener du? Det er jo det jeg har lest på nettet? Så vet ikke jeg? Jeg har ikke mye kroppslige plager, men jeg kan oppleve å få vondt i rygg og nakke de to dagene i uka jeg jobber selv om jeg bare jobber halve dager. Jeg har snakket om knekkingen i kjeven og knitring i øre både til fastlege og tannlege før, men da var det ikke mye å gjøre med det sa de. Ikke fikk jeg noe diagnose på det heller? Men jeg tenker det kan være verdt å forsøke på nytt for det plager meg til tider sykt mye, blir helt gal av det av og til for det er jo ALLTID der. Var også ØNH-spesialist også med problemet faktisk, men han hadde merkelig nok ikke hørt om det (han var forholdsvis ung og nyutdannet da så kanskje derfor, jeg vet ikke?)

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det å få mer kontakt med kroppen kan vel også hjelpe en å få kontskt med følesene? 
 

-ikke ts

Anonymkode: e0ab7...69f

Det er akkurat det jeg tenker også!

Pothos skrev (11 timer siden):

Jeg gikk til psykomotorisk fysioterapi pga mye vondt i kroppen og ble sendt videre til psykolog fordi jeg ikke klarte å komme i kontakt med følelsene mine. Fikk beskjed om å komme tilbake når jeg lettere kunne identifisere og beskrive følelsene. 
 

Så tror du kanskje har mer bruk for psykolog i første omgang. 

Jeg har gått fast til psykolog og psykiater siste 3 år og er veldig lei av det nå, så jeg hadde ett ønske om å prøve noe nytt nå så det var slik jeg kom inn på tanken om å heller prøve psykomotorisk fysioterapi.

Anonymkode: 61535...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass i såfall på at det er en seriøst fysioterapeut. Jeg gikk til ei som "gav" meg en annen diagnose enn psykiatrien som hadde kjent meg i mange år, etter to-tre samtaler. 

Det var ikke det at det er utenkelig at den diagnosen stemte, men jeg synes det var uansvarlig av henne å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva tenker dere om det å bestille time hos psykomotorisk fysioterapi "bare" for å komme mer i kontakt med følelsene? Det er vel stort sett bare det jeg trenger og ønsker hjelp til av en psykomotorisk fysioterapeut som jeg kan komme per nå. Også har jeg en kjeve som knekker på ene siden når jeg åpner munnen høyt da også våknet jeg med vondt i ene skuldra da så det kan jo også være aktuelt å fokusere på i timene, kanskje?
Og forresten, psykomotorisk fysioterapi går også på samme frikort som lege og medisiner sant?

Anonymkode: 61535...3d3

Jeg tror mer på aktiviteter man gjør selv når målet er å bli mer vital, føle litt mer osv. Gjøre ting som stimulerer sansene. Sikkert stor variasjon mht hva som fungerer for hver enkelt, jeg ville ha valgt konserter (og musikk på andre måter) og fysisk aktivitet (skigåing, svømming, styrketrening osv. osv. )

At kjever "knekker" er som regel en normalvariasjon, og litt vondt i skuldra trenger neppe behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (6 minutter siden):

Pass i såfall på at det er en seriøst fysioterapeut. Jeg gikk til ei som "gav" meg en annen diagnose enn psykiatrien som hadde kjent meg i mange år, etter to-tre samtaler. 

Det var ikke det at det er utenkelig at den diagnosen stemte, men jeg synes det var uansvarlig av henne å gjøre. 

Godt tips. Der er bare to aktuelle i byen jeg bor i, den ene er en bedrift med flere ansatte og den andre er alene. Hun sistnevnte har ikke nettside da så det er kanskje litt rart? Men bedriften hennes og hennes navn står under fysioterapeuter med avtale på kommunens nettside da så da er det vel greit? Hva betalte du per time da du gikk dit?

Anonymkode: 61535...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (3 minutter siden):

Jeg tror mer på aktiviteter man gjør selv når målet er å bli mer vital, føle litt mer osv. Gjøre ting som stimulerer sansene. Sikkert stor variasjon mht hva som fungerer for hver enkelt, jeg ville ha valgt konserter (og musikk på andre måter) og fysisk aktivitet (skigåing, svømming, styrketrening osv. osv. )

At kjever "knekker" er som regel en normalvariasjon, og litt vondt i skuldra trenger neppe behandling. 

Oki, takk for at du tar deg tid til å utdype, da forstår jeg litt mer. Tror du fysioterapeuten kommer til å avvise meg om/når jeg tar kontakt for å få behandling for følelser, knekk i kjeven og litt vondt i skuldra?

Anonymkode: 61535...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Godt tips. Der er bare to aktuelle i byen jeg bor i, den ene er en bedrift med flere ansatte og den andre er alene. Hun sistnevnte har ikke nettside da så det er kanskje litt rart? Men bedriften hennes og hennes navn står under fysioterapeuter med avtale på kommunens nettside da så da er det vel greit? Hva betalte du per time da du gikk dit?

Anonymkode: 61535...3d3

Betalte vel sånn 450 kr timen fram til frikort. Trooor jeg. Dette var ikke privat, men i kommunens rehabiliteringsenhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Betalte vel sånn 450 kr timen fram til frikort. Trooor jeg. Dette var ikke privat, men i kommunens rehabiliteringsenhet. 

Oki, det er jo grei pris det da. Spesielt mtp at det går under frikort. Hvor lenge varte en behandlingstime?

Anonymkode: 61535...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oki, takk for at du tar deg tid til å utdype, da forstår jeg litt mer. Tror du fysioterapeuten kommer til å avvise meg om/når jeg tar kontakt for å få behandling for følelser, knekk i kjeven og litt vondt i skuldra?

Anonymkode: 61535...3d3

Du skriver et annet sted i tråden at du har gått i behandling i tre år allerede for psykiske vansker. I så fall vil det være lurt om en av de som kjenner deg tar stilling til om de anbefaler psykomotorisk fysioterapi. Hvis psykiater synes det er en god ide, så vil du sikkert blitt tatt i mot og vurdert av fysio. Men det høres ikke ut som om du trenger behandling for kjeven og skuldra, så sant du ikke har mye smerter eller sterkt redusert bevegelighet over lengre tid. Det er mye mer normalt å ha noe vondt i kroppen fra tid til annen, enn å ikke ha det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (1 minutt siden):

Du skriver et annet sted i tråden at du har gått i behandling i tre år allerede for psykiske vansker. I så fall vil det være lurt om en av de som kjenner deg tar stilling til om de anbefaler psykomotorisk fysioterapi. Hvis psykiater synes det er en god ide, så vil du sikkert blitt tatt i mot og vurdert av fysio. Men det høres ikke ut som om du trenger behandling for kjeven og skuldra, så sant du ikke har mye smerter eller sterkt redusert bevegelighet over lengre tid. Det er mye mer normalt å ha noe vondt i kroppen fra tid til annen, enn å ikke ha det. 

Jeg går ikke i behandling til psykolog eller psykiater nå lenger dessverre, men jeg kan kanskje få fastlegen til å vurdere selv om han ikke kjenner meg så godt?

Anonymkode: 61535...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg går ikke i behandling til psykolog eller psykiater nå lenger dessverre, men jeg kan kanskje få fastlegen til å vurdere selv om han ikke kjenner meg så godt?

Anonymkode: 61535...3d3

Ja, snakk med fastlegen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (2 minutter siden):

Ja, snakk med fastlegen:-)

Det skal jeg gjøre 😄

Anonymkode: 61535...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Oki, det er jo grei pris det da. Spesielt mtp at det går under frikort. Hvor lenge varte en behandlingstime?

Anonymkode: 61535...3d3

En time. Før vi reduserte til en halvtime da en time ble mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (11 minutter siden):

En time. Før vi reduserte til en halvtime da en time ble mye. 

Oki, greit å vite.

Anonymkode: 61535...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...