Gå til innhold

Hva hadde du gjort om en pasient slo til deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Plutselig reiste seg opp og slo deg? 

Anonymkode: afe0d...385

Som innlagt på sengepost mener du?

Anonymkode: 11ce0...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg jobbet i den tjenesten hadde jeg forlatt rommet og ringt etter vakter. 
Fått vakter og politi til å ta seg av vedkommende 

Anonymkode: 8c375...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man hadde gjort som pasient eller ansatt?

En ansatt hadde bare trykket på knappen så hadde hele gjengen løpt til rommet og lagt vedkommende i belter.😂

Hvis man er pasient hadde jeg slått tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobbet med utviklingshemmede i mange år. Mange slag. Vi trekker oss kun ut fra situasjonen og lar mennesket få roe seg før vi går inn igjen og fortsetter handlingen vi drev med. 

Er man redd får man med en ansatt til. 

"Belønner" vi slag,ved å ikke fortsette handlingen etter personen har roet ned vil slagene fortsette i alle lignende situasjoner.

Ksn nevne tannpuss som en av de situasjonene slag ofte skjer. 

 

Anonymkode: f01ff...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Om en medpasient hadde dratt til meg ville jeg forsøkt å trekke meg unna, eller forsvart meg og ropt på hjelp. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble sparket av en ganske forvirret pasient en gang. 

Han hadde stjelt en iskaffe av meg, så hadde jeg kjøpt en ny en. Da han så meg med den nye iskaffen beskyldte han meg for å ha stjelt den fra han, og gikk og hentet den han hadde stjelt som bevis på at jeg hadde stjelt hos han. Så kastet han iskaffen han hadde stjelt av meg på meg og da jeg reagerte med å kjefte på han så sparket han meg. De ansatte kom løpende også løp jeg på rommet og fikk et anfall av angst pga jeg er tidligere voldsutsatt så det trigget meg. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs på alvorligheten i situasjonen. Men trukket meg raskt unna og forlatt stedet, eller varslet kollega. 

Anonymkode: c23eb...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jobbet med utviklingshemmede i mange år. Mange slag. Vi trekker oss kun ut fra situasjonen og lar mennesket få roe seg før vi går inn igjen og fortsetter handlingen vi drev med. 

Er man redd får man med en ansatt til. 

"Belønner" vi slag,ved å ikke fortsette handlingen etter personen har roet ned vil slagene fortsette i alle lignende situasjoner.

Ksn nevne tannpuss som en av de situasjonene slag ofte skjer. 

 

Anonymkode: f01ff...243

Hvorfor slår utviklingshemmede? 

Slår de med kun lett psykisk utviklingshemming også eller kun de med mer alvorlig? 

Anonymkode: afe0d...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Plutselig reiste seg opp og slo deg? 

Anonymkode: afe0d...385

Jeg hadde holdt meg rolig for at situasjonen ikke skal eskalere og så diskret trykket på alarmen om jeg hadde hatt det. 

Jeg ble av en pasient dratt med inn på et bad der hn stengte døra. Jeg forholdt meg helt rolig for at det ikke skulle eskalere. Jeg hadde ingen alarm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor slår utviklingshemmede? 

Slår de med kun lett psykisk utviklingshemming også eller kun de med mer alvorlig? 

Anonymkode: afe0d...385

Fordi de ikke blir forstått først og fremst, frustrasjon må ut. Kanskje de har vondt, kanskje en dårlig dag osv. Når man ikke klarer å utrykke seg slik man  lir forstått er det forståelig man blir frustrert.

Også Fordi det er hva de har lært. Dette gjelder de eldre gjerne, de som bodde på institusjon før. 

De med alvorlig slår minst er min erfaring. 

Anonymkode: f01ff...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For et par år siden ønsket overlegen på poliklinikken at jeg skulle bruke brukerstyrt seng som observasjon tid. Det var det enkleste kom inn med en gang ute ekstra arbeid for han.

Jeg sa ok til det. Imens jeg var innlagt ble jeg truet og til slutt antastet av en mannlig medpasient. Det kom helt ut av det blå, jeg hadde aldri vekslet et ord eller hatt noe med denne pasienten å gjøre.  En dag begynte han med å gjøre skjære bevegelser over halsen sin imens han så på meg, dette skjedde ute der vi som røyker må holde oss.  Jeg har vært borti en del rare folk på avdelingen igjennom årenes løp og liker ikke å klage på syke mennesker oppførsel, så jeg prøvde å bare overse han.

Et par dager etter at han hadde begynt med skjærebevegelser, kom han ut i røykeområdet, satte kursen mot meg ,dumpet ned på benken vedsiden av meg og plantet neven i skrittet mitt. Jeg kvapp til ,overrasket og skremt og skyndte meg inn på rommet mitt.  Derfra kontaktet jeg personalet og fortalte hva som hadde skjedd .   Responsen var overraskende lunken, "ååå,javel..." hun måtte sjekke med avdelingsleder hva som skulle gjøres med saken. Da de som jobber på avdelingen stadig trener på egen sikkerhet tok jeg det som en selvfølge at de også hadde et godt opplegg for situasjoner mellom pasienter, men tydeligvis nei det har de ikke. 

Endene på visa var at jeg måtte reise hjem fordi jeg var på brukerstyrt seng og ikke vanlig innlagt som overgriper var. Grunnen var at personalet ikke kunne garantere for min sikkerhet på avdelingen. 

Hva som skjedde med overgriper vet jeg ikke, men tror ikke dette fikk noen konsekvenser for han. 

Jeg var på brukerstyrt i utgangspunktet fordi en lege ønsket å bruke brukerstyrte som en snarvei for observasjon, men om det var formidlet til avdelingen vet jeg ikke.  Men det føltes litt  ut som om jeg ble satt i denne situasjonen der jeg var på avdelingen til observasjon av lege på pol. ,og så bare sendt hjem etter det som hadde  skjedd, uten oppfølging,  og som en slags annenrangs pasient. 

Skal aldri tilbake til den avdelingen, det er sikkert. 

 

Anonymkode: 6e82e...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...