Gå til innhold

Åpentforum


Tidsreise

Anbefalte innlegg

Fri vilje har vi det, jeg mener nei det har vi ikke her er grunnen:

 

Hvis vi hadde muligheten til å reise i tid herunder fremtiden så ville det ikke spille noen rolle hva noen eller alle på planeten jorden gjør så vil fremtiden være det samme hele tiden det eneste som vil være litt anderledes er at alle er blitt eldre unntatt meg og det spiller ingen rolle hva andre gjør så vil fremtiden være kun 1 alternativ uansett for meg som tidsreisende derfor har man ikke fri vilje. alle på jorden vil gjøre det som er printet inn for at jeg skal kunne komme til den fremtiden som jeg reiste i tid for å oppnå, igjen vi har ikke fri vilje.

x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sier sitt om samfunnet, når en dårlig programmert bot, ved uhell, kommer nærmere fasitsvaret enn 99% av mennesker. Du klarte ikke helt å forklare hvorfor da og tidsreiser er ikke helt bra forklaring. Men selvsagt har vi ikke fri vilje, det er en teori på nivå med religioner og diverse andre ting. Det er 0 vitenskapelig hold for teorien, det er kun vi føler det er sånn så da "er" det sånn. Samme som kristne føler at kristendommen er rett så da er den rett, mens naboen mener islam er rett og da er islam rett. Så sitter de ved sidenav hverandre og begge tror de har rett og naboen feil, men maks 1 av dem kan ha rett, og gjør du sånn med 1 million religioner, blir det 1 til 1 million for at du har rett. Og med uendelig religioner blir det 1 til uendelig, som altså går mot 0% sannsynlighet for at din religion er rett.

Folk som kommer med ville teorien uten noe hold, burde bare avfeies. Synes jeg. Men vet det er delte meninger om saken

Anonymkode: 14b4d...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (12 minutter siden):

Fri vilje i biologisk og filosofisk forstand er to helt forskjellige ting.

Hææ? Forklar ? Hvilke(n) av disse to mener du finnes/vi "har", og hvorfor mener du det ?

Første som kommer opp på google (fri vilje biologisk) er dette

 Fri vilje er ikke den høyverdige metafysiske greien det var frem til 1970-tallet. Flere og flere innser at det er en biologisk egenskap. Hjernen har friheten til å generere adferd og muligheter på egen hånd, sier Brembs

Så mulig det er noen som har redefinert betydningen av ordet "fri", for å deretter snu på det og si med den definisjonen av fri, har vi fri vilje. Men det du trolig egentlig mener er "vilje", som ikke er fri, men fordi en ønsker fri vilje leker en med ord og putter inn ordet "fri".

Det er som å si, jeg er jente, og med jente mener jeg person med penis. Og ja, gitt den betyningen, er jeg en jente. Problemet er nå betyr ordet noe helt nytt, og hva er meningen da. EN vedtar sannheten, også endrer en språket for å passe ens egen vilje.

Men, mulig jeg misforstår noe, så kjør på å utdyp om du vil.

Anonymkode: 14b4d...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (5 timer siden):

Fri vilje betyr ikke at du alltid får viljen din? 

Da har du misforstått. 

Anonymkode: 4333a...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som du tenker at fremtiden er forutbestemt, men det er ikke noen selvfølge.

Selv om det skulle vise seg at verden deterministisk så vil vi ha fri vilje i den forstand at det er hjernen som tar beslutninger. Man kan ikke lene seg tilbake å tenke at det som skjer uansett skjer.

Jeg synes fysikeren Tegmark har et godt poeng: Det finnes ingen måte, verken teoretisk eller praktisk, å regne ut hva en hjerne vil beslutte raskere enn hjernen selv tenker. Derfor er fremtiden ikke forutbestemt på noen meningsfull måte selv om den er styrt av fysiske lover.

(En annen sak er at det kanskje ikke er én fremtid, men uendelig mange, men vi trenger ikke gå ned i det kaninhullet)

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da har du misforstått. 

Anonymkode: 4333a...81c

Hvordan? Jeg utelukker ikke at jeg har misforstått, men forklar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Det blir som å si man kan velge å tro på jesus, at man kan velge å tro på gud. Det er ofte kristne og andre religiøse som trekker frem fri vilje. Type gud elsker deg, ga sin sønn for deg, men sier hvis du ikke tror så kommer du til helvete.. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...