Gå til innhold

Kan jeg forsøke forhandle meg frem til bedre lønn eller blir det bare gjerrig av meg, tror dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en VTA jobb 20%, det vil altså si at jeg jobber 2 dager i uken i 4 timer hver gang. Med VTA ordning betyr det at arbeidsplassen får tilskudd (tror det er det det heter?) fra NAV på 6000 kr måneden for å ha meg der. De har valgt å dele dette mellom meg og dem, slik at jeg får 3000 kr i brutto lønn (og da utbetalt 1950 kr i mnd). Jeg er veldig sjeldent syk, men det har jo hent. Når jeg er på jobb så jobber jeg greit effektivt (men kanskje ikke så effektivt som man hadde forventet av en som er frisk), men det er jo en del av grunnen til at jeg har blitt ufør i følge NAV fordi jeg ikke klarer dette. Jeg er jo 100% ufør i tillegg så primærinntekten min er jo den, men jeg tenkte bare det hadde vært kjekt å tjent litt bedre på jobben - Kan jeg forsøke forhandle meg frem til bedre lønn eller blir det bare gjerrig av meg, tror dere? Og hvis jeg skal forsøke få bedre lønn hva gjør og sier jeg sånn helt konkret? Jeg synes slikt er vanskelig og er veldig introvert, men iom jeg fått mye større utgifter nå i det siste trenger jeg sårt pengene. Jobben er i kommunen om det skulle ha noe å si forresten.

VTA fungerer jo slik at det er frivillig å lønne arbeidstaker, så jeg er vel heldig som i det hele tatt får noe utbetalt fra dem? Men igjen så får jeg jo 93 kr brutto i lønn i timen da? Og selv om jeg kanskje jobber saktere enn forventet så får jeg alltid gjort ferdig den oppgaven som jeg har på jobb før jeg går hjem ettersom jeg jobber lengre dersom det er behov for det. Når jeg jobber lenger så får jeg ikke ekstra betalt, men jeg går da tidligere tilsvarende tid en dag det passer seg sånn.

Anonymkode: 6a58a...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har en VTA jobb 20%, det vil altså si at jeg jobber 2 dager i uken i 4 timer hver gang. Med VTA ordning betyr det at arbeidsplassen får tilskudd (tror det er det det heter?) fra NAV på 6000 kr måneden for å ha meg der. De har valgt å dele dette mellom meg og dem, slik at jeg får 3000 kr i brutto lønn (og da utbetalt 1950 kr i mnd). Jeg er veldig sjeldent syk, men det har jo hent. Når jeg er på jobb så jobber jeg greit effektivt (men kanskje ikke så effektivt som man hadde forventet av en som er frisk), men det er jo en del av grunnen til at jeg har blitt ufør i følge NAV fordi jeg ikke klarer dette. Jeg er jo 100% ufør i tillegg så primærinntekten min er jo den, men jeg tenkte bare det hadde vært kjekt å tjent litt bedre på jobben - Kan jeg forsøke forhandle meg frem til bedre lønn eller blir det bare gjerrig av meg, tror dere? Og hvis jeg skal forsøke få bedre lønn hva gjør og sier jeg sånn helt konkret? Jeg synes slikt er vanskelig og er veldig introvert, men iom jeg fått mye større utgifter nå i det siste trenger jeg sårt pengene. Jobben er i kommunen om det skulle ha noe å si forresten.

VTA fungerer jo slik at det er frivillig å lønne arbeidstaker, så jeg er vel heldig som i det hele tatt får noe utbetalt fra dem? Men igjen så får jeg jo 93 kr brutto i lønn i timen da? Og selv om jeg kanskje jobber saktere enn forventet så får jeg alltid gjort ferdig den oppgaven som jeg har på jobb før jeg går hjem ettersom jeg jobber lengre dersom det er behov for det. Når jeg jobber lenger så får jeg ikke ekstra betalt, men jeg går da tidligere tilsvarende tid en dag det passer seg sånn.

Anonymkode: 6a58a...fac

Jeg vet ikke om det er rom for at du forhandler om mer lønn. Men ettersom dette er varig tilrettelagt arbeid, så tjener du mye mer enn de fleste i tilsvarende situasjon. Det er heller ikke slik at arbeidsgiver ikke har mer enn 3000 i lønnskostnader for deg, det kommer tillegg for arbeidsgiveravgift mm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, for å svare deg konkret: du har faktisk ikke anledning til å be om bedre lønnsbetingelser av ulike grunner:

- VTA-tiltaket skal bidra til å utvikle ressursene dine gjennom tilrettelagte arbeidsoppgaver. Ikke å gi deg en lønnet jobb.

- Når du deltar i et varig tilrettelagt tiltak, beholder du uføretrygden din. Arbeidsgiveren kan betale deg en bonuslønn som du får i tillegg til uføretrygden, men det er ikke et krav.

Så som du ser så er arbeidsgiver raus med deg allerede. Det du får er en slags bonus, og ikke lønnet arbeid. 

Ha heller fokus på riktig sted slik at du kan utvikle dine ferdigheter. 

Spør hvis det er noe mer du lurer på ☺️ 

PS VTA = Varig Tilrettelagt Arbeid - for de som måtte lure

Endret av Trinity80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...