Gå til innhold

@kupton. Når er man suicidal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Når man har suicidale tanker over litt tid

Anonymkode: 95fd3...fc7

Nei. Mange har selvmordstanker og de fleste har tanker om det iløpet av livet. 

Å være suicidal derimot handler om at man faktisk tenker å ta livet sitt. 

 

Anonymkode: 7bc07...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei. Mange har selvmordstanker og de fleste har tanker om det iløpet av livet. 

Å være suicidal derimot handler om at man faktisk tenker å ta livet sitt. 

 

Anonymkode: 7bc07...0ff

Hva er forskjell på «suicidale tanker over tid» som jeg skriver og «tenker på å ta livet sitt» som du skriver? 

Anonymkode: 95fd3...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er forskjell på «suicidale tanker over tid» som jeg skriver og «tenker på å ta livet sitt» som du skriver? 

Anonymkode: 95fd3...fc7

Det jeg mener er at det er forskjell på å bare ha selvmordsmordstanker, men man vil ikke reellt dø (det har så å si alle en eller flere ganger iløpet av livet) VS det å ha tanker der man faktisk tenker at man skal gjøre det og at man faktisk vil dø. 

Anonymkode: 7bc07...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det jeg mener er at det er forskjell på å bare ha selvmordsmordstanker, men man vil ikke reellt dø (det har så å si alle en eller flere ganger iløpet av livet) VS det å ha tanker der man faktisk tenker at man skal gjøre det og at man faktisk vil dø. 

Anonymkode: 7bc07...0ff

Ok. I mitt hode er suicidale tanker og selvmordstanker det samme. Du mener dette er ulike ting, jeg et uenig med deg. Jeg har ikke skrevet at man er suicidal om man tenker en suicidal tanke som et blaff som skjer mange uten at det foreligger suicidalrisiko. Selvmordstankene må være over tid. Da er man, slik jeg ser det, suicidal, 

Anonymkode: 95fd3...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skilles vel mellom å være suicidal og akutt suicidal. Der suicidalitet kan være å ha selvmordstanker over tid, men uten å faktisk planlegge det. Så har man akutt suicidal hvor man har bestemt seg for å gjøre det, har planer, tidspunkt etc. 

Selvmordstanker i seg selv er ikke farlig. Handlingen er det derimot. 

Jeg hadde selvmordstanker forrige uke, men jeg vil på ingen måte betegne det som at jeg var ordentlig suicidal. Hadde ingen planer om å gjøre det, selv om jeg tenkte på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at jeg ble spurt om jeg hadde konkrete planer. At skillet gikk mellom å ha tanker om å utføre, eller å ha planlagt utførelsen.

Men jeg var alvorlig deprimert da jeg hadde disse samtalene, og husker ikke detaljene så godt.

Jeg hadde planer og hadde planlagt detaljert, men har aldri forsøkt. Tror jeg fikk hjelp i tide❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en er suicidal når en både har planlagt metode og gjennomføringstidspunkt er innen maks en måned.

Ellers mener jeg at dette med suicidalitet har blitt en "hype". Det virker som om det er den nye måten å få oppmerksomhet på. For noen år siden var halv befolkningen "så slitne" - nå er de suicidale. Det har gått en megainflasjon i dette på lik linje med "traumatisert". Før ble en traumatisert av mord, ran, dødsulykker og voldtekt. Nå blir en traumatisert om læreren snakker strengt til en, eller sjefen ber en prøve å komme tidsnok på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (5 minutter siden):

Jeg mener at en er suicidal når en både har planlagt metode og gjennomføringstidspunkt er innen maks en måned.

Ellers mener jeg at dette med suicidalitet har blitt en "hype". Det virker som om det er den nye måten å få oppmerksomhet på. For noen år siden var halv befolkningen "så slitne" - nå er de suicidale. Det har gått en megainflasjon i dette på lik linje med "traumatisert". Før ble en traumatisert av mord, ran, dødsulykker og voldtekt. Nå blir en traumatisert om læreren snakker strengt til en, eller sjefen ber en prøve å komme tidsnok på jobb.

Mener du at psykisk syke sier at de er suicidale for å få oppmerksomhet?

Anonymkode: 09cf5...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener du at psykisk syke sier at de er suicidale for å få oppmerksomhet?

Anonymkode: 09cf5...22b

Jeg mener i hvert fall at terskelen for å kalle seg selv for suicidal har blitt alt for lav. F.eks er en ikke suicidal om en kun har tanker om suicid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (2 minutter siden):

Jeg mener i hvert fall at terskelen for å kalle seg selv for suicidal har blitt alt for lav. F.eks er en ikke suicidal om en kun har tanker om suicid.

Jeg er enig med deg i det. Kun suicidal om man har plan som dato og metode. Jeg har masse selvmordstanker og lager meg planer som i hvilken metode. Men er ikke suicidal for det om.

Anonymkode: 09cf5...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lenge siden jeg var suicidal og jeg ser ikke lenger noe poeng i å fortelle hvis jeg skulle få selvmordstanker eller planer. Har sjeldent opplevd å bli trodd så hva er vitsen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De tar det stort sett som «trusler» uansett, så best å ikke si noe som helst. 

Anonymkode: e15a6...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (1 time siden):

Er lenge siden jeg var suicidal og jeg ser ikke lenger noe poeng i å fortelle hvis jeg skulle få selvmordstanker eller planer. Har sjeldent opplevd å bli trodd så hva er vitsen.  

Så vondt det må være å ikke bli trodd.

Anonymkode: 09cf5...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Jeg mener i hvert fall at terskelen for å kalle seg selv for suicidal har blitt alt for lav. F.eks er en ikke suicidal om en kun har tanker om suicid.

Men man kan jo bli akutt suicidal, dvs gå fra å være ok til å ta livet sitt i løpet av kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pegaso98 skrev (Akkurat nå):

Men man kan jo bli akutt suicidal, dvs gå fra å være ok til å ta livet sitt i løpet av kvelden?

Ja, det stemmer jo.

Anonymkode: 09cf5...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter min erfaring er det stor forskjell på selvmordstanker og å være suicidal, på den måten kupton og andre beskriver det. Når jeg har selvmordstanker er det tanker uten planer og konkret innhold, det er mer som en forlengelse av å være veldig lei av en negativ livssituasjon og også som en slags "trøst", i den forstand at man alltids har selvmord som en utvei hvis ting skulle gå helt til helvete. Når jeg har disse tankene er det samtidig veldig mye bekymring for hvordan familien vil få det hvis jeg gjennomfører. Den bekymringen er helt klart veldig effektiv i å hindre at selvmordstankene blir mer konkrete enn det. Selvmordstankene mine kan være der, med varierende styrke, i uker av gangen.

Når jeg er suicidal (har vært det 3-4 ganger, kortvarig hver gang) er det en helt annen intensitet i det. Metode, tidspunkt og annen planlegging går fort. Samvittigheten for familien forsvinner helt og har jeg ikke kontakt med enda jeg prøver og istedenfor at selvmord sees på som et trøstende alternativ er det der og da eneste alternativ jeg står igjen med og jeg ser ingen annen utvei. Heldigvis er det alltid en del av meg som mener at det er best å vente til dagen etter, av hensyn til forberedelser, og når jeg våkner dagen etter er jeg på litt bedre tanker, selv om smerten er den samme. 

For meg kommer selvmordstanker med jevne mellomrom og det er noe jeg ikke tillegger særlig stor vekt. Suicidaliteten har bare kommet etter spesielt ydmykende hendelser (gjerne noe som kommer på toppen i en periode med mye dårlige erfaringer), spesielle situasjoner jeg har havnet i som virker uløselige eller smertefulle avvisninger. Sånn sett mulig å forutsi, og det gjør det litt lettere å "forberede seg". 

Anonymkode: 007dd...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pegaso98 skrev (14 timer siden):

Men man kan jo bli akutt suicidal, dvs gå fra å være ok til å ta livet sitt i løpet av kvelden?

Tja jeg ser 2 muligheter. Hvis du plutselig får vite at moren din døde i en bilulykke så kan man selvsagt bli akutt suicidal fodi når hun er død så ser ikke du noe vits i å leve heller. 

Eller hvis du har borderline så svinger man jo fra hoppende glad til suicidal fra ene timen til den andre bare pga småting. 

Men jeg vil si at de fleste selvmord som er "vellykkede" altså der en har endt opp død så er selvmordet planlagt i lengre tid og det er gjort forberedelser for å sikre faktisk død. De fleste uplanlagte selvmord ender aldri opp i død. 

Anonymkode: 7bc07...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Tja jeg ser 2 muligheter. Hvis du plutselig får vite at moren din døde i en bilulykke så kan man selvsagt bli akutt suicidal fodi når hun er død så ser ikke du noe vits i å leve heller. 

Eller hvis du har borderline så svinger man jo fra hoppende glad til suicidal fra ene timen til den andre bare pga småting. 

Men jeg vil si at de fleste selvmord som er "vellykkede" altså der en har endt opp død så er selvmordet planlagt i lengre tid og det er gjort forberedelser for å sikre faktisk død. De fleste uplanlagte selvmord ender aldri opp i død. 

Anonymkode: 7bc07...0ff

Man kan svinge slik når man har borderline. Ikke alle gjør det. Jeg hadde ikke slike voldsomme svigninger for det meste. Var for det meste nede. 

og til info dør 1 av 10 med borderline av selvmord. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...