Gå til innhold

Er det mulig å ta litium bare en gang daglig? Vil det ha noe effekt da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes det er kjedelig og litt vanskelig av og til å huske å ta medisiner 2 ganger daglig. Dette på tross av at jeg bruker både dosett og har alarm på mobilen til fast tid hver dag, og også har både vannglass og dosetten stående ved vasken på badet så jeg tar tablettene til tannpussen hver morgen og kveld. 

Det jeg lurer på er om det kan være noe vits i å ta en normal/liten dose litium bare en gang daglig? Eller er det slik at man MÅ ta 2 doser 2 ganger daglig for å få effekt av litium? 

Ps: Jeg går ikke på noen medisiner per i dag, så jeg lurer bare på om det faktisk er mulig å ta litium bare en gang daglig. Hvis ikke tror jeg at jeg leter etter ett annet medikament heller egentlig...

Anonymkode: 1179c...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tok litium kun på kveld. 

Dr Malt snakker om det i et kurs. Nevnte det for min psykriater og da ble vi enig om kun kveld pga jeg fikk økt urin.

Anonymkode: 09f9e...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Tok litium kun på kveld. 

Dr Malt snakker om det i et kurs. Nevnte det for min psykriater og da ble vi enig om kun kveld pga jeg fikk økt urin.

Anonymkode: 09f9e...d4a

Så du tok vanlig dose kun på kvelden? Følte du at du fikk like god effekt bare i en dose i motsetning til to? Og er Dr Malt spesialist på bipolar eller noe? 

Anonymkode: 1179c...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen problemer med effekten.

Ved å ta to ganger per døgn får man en flatere/jevnere serumkonsentrasjon gjennom døgnet. Ved å ta hele dosen en gang i døgnet, vil en få en høyere maxkonsentrasjon noen timer etter inntak, og det er disse toppene i konsentrasjon som kan skade nyrene.

Så konklusjonen kan kanskje bli noe slikt: Hvis en bruker relativt lave doser med det formål å ligge på 0,4-0,6 mmol/l, bør det være ok å ta en gang per døgn. Må en derimot ha høyere konsentrasjon for å få effekt, 0.9-1,0 mmol/l, bør en sannsynligvis ta medisinen morgen og kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du tok vanlig dose kun på kvelden? Følte du at du fikk like god effekt bare i en dose i motsetning til to? Og er Dr Malt spesialist på bipolar eller noe? 

Anonymkode: 1179c...eb3

Hadde lik effekt om jeg tok 2 ganger om dagen eller 1. Og ja, det er han. 

Anonymkode: 09f9e...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...