AnonymBruker Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Hei 😊 Er det noen andre her som også sliter med å få ting gjort? For meg er det da spesielt daglige gjøremål som da spesielt husarbeid, lage middag, vaske klær og alle de andre kjedelige tingene som MÅ bli gjort for at ting skal gå rundt? Jeg har fått med meg at dette har med "eksekutiv funksjon" å gjøre og at dette ofte kommer med asperger diagnosen? Så jeg har jo forsøkt å google etter gode tips til hvordan løse dette på best mulig måte, men har dessverre ikke funnet så mye egentlig (mulig det bare er jeg som er dårlig på å google?). Men uansett håpet jeg jo på at noen i denne gruppen har gode råd og tips å dele? 😃 Det som har fungert best for meg hittil er å sette opp ukeplan og i tillegg sette opp huskeliste med avkrysning hver eneste dag med alt som må bli gjort. Setter gjerne også på musikk, podcast eller lydbok så det blir litt kjekkere å holde på. Så det er mine beste tips til dere som måtte lese dette i alle fall, likevel sliter jeg ofte en god del med å få ting gjort og trenger gjerne flere tips og triks 😅 Anonymkode: 3f4ee...06e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/479121-er-det-noen-andre-her-som-ogs%C3%A5-sliter-med-%C3%A5-f%C3%A5-ting-gjort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pothos Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar I perioder der jeg er veldig langt nede kan jeg ha vanskeligheter med å få gjort selv de minste ting. På de tyngste dagene velger jeg ut feks 3 ting som jeg skal gjøre før jeg legger meg. Det kan være så ‘enkelt’ som: 1. Pusse tenner om morgen. 2. Lage et måltid. 3. Pusse tenner om kvelden Eller har jeg litt mer energi er det kanskje: 1. Betale regninger. 2. Sette på en klesvask. 3. Rydde i kjøleskapet. Får jeg gjort de tre tingene er jeg veldig fornøyd med dagen, og legger ikke mer press på meg selv om å oppnå noe mer. Om jeg kjenner at jeg må gjøre noe, men ikke vet helt hvor jeg skal starte så setter jeg på klokke, feks 15 min, 30 min, 60 min, og så er målet å få gjort mest mulig før klokken ringer. Det er alltid gøy å se hvor mye jeg får til på den tiden - ofte mer enn jeg forventet. Og så stopper jeg når tiden er ferdig, selv om jeg ikke er ‘ferdig’ med alt som bør gjøres. Det gir i allefall meg mer motivasjon. Ser ut som du har noen gode strategier for deg selv allerede, med lister, ukeplan og å gjøre det gøy. 😊 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/479121-er-det-noen-andre-her-som-ogs%C3%A5-sliter-med-%C3%A5-f%C3%A5-ting-gjort/#findComment-4253186 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hei 😊 Er det noen andre her som også sliter med å få ting gjort? For meg er det da spesielt daglige gjøremål som da spesielt husarbeid, lage middag, vaske klær og alle de andre kjedelige tingene som MÅ bli gjort for at ting skal gå rundt? Jeg har fått med meg at dette har med "eksekutiv funksjon" å gjøre og at dette ofte kommer med asperger diagnosen? Så jeg har jo forsøkt å google etter gode tips til hvordan løse dette på best mulig måte, men har dessverre ikke funnet så mye egentlig (mulig det bare er jeg som er dårlig på å google?). Men uansett håpet jeg jo på at noen i denne gruppen har gode råd og tips å dele? 😃 Det som har fungert best for meg hittil er å sette opp ukeplan og i tillegg sette opp huskeliste med avkrysning hver eneste dag med alt som må bli gjort. Setter gjerne også på musikk, podcast eller lydbok så det blir litt kjekkere å holde på. Så det er mine beste tips til dere som måtte lese dette i alle fall, likevel sliter jeg ofte en god del med å få ting gjort og trenger gjerne flere tips og triks 😅 Anonymkode: 3f4ee...06e Mange adhd folk sliter også me dette. Kan hjelpe med konkrete lister ja Anonymkode: e6b74...01f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/479121-er-det-noen-andre-her-som-ogs%C3%A5-sliter-med-%C3%A5-f%C3%A5-ting-gjort/#findComment-4253187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.