Gå til innhold

Interaksjoner... hvem har ansvaret?

Anbefalte innlegg

Etter en sykehusinnleggelse for noen uker siden har jeg bare blitt dårligere og dårligere i magen. Det har vært økende smerter, mye luft, oppkast og diaré. Etterhvert så trodde jeg det kom av en medisin jeg begynte med på sykehuset.  Tok igår kontakt med fastlegen, men vedkommende var ikke der, så jeg fikk prate med en vikar. Som igjen tok kontakt med spesialist på sykehuset. Nå avventer vi svar fra spesialisten.  Men i natt, etter mye grubling, så begynte jeg å søke på interaksjoner mellom alle medisinene jeg går på (kom plutselig på at jeg kunne gjøre det). Kom fram til at en medisin jeg går på i perioder og har gått endel på i denne tiden, ikke bør brukes med den nye medisinen.

Nå sitter jeg å føler at jeg har misbrukt legens tid og at jeg har laget kaos. Har skyldfølelse og føler meg dum. Men er dette egentlig min skyld?  Er det pasientens oppgave å passe på slikt?  Er ikke ute etter å ta noen, men lurer på om dette er grunn til å se på meg som en vrang og vanskelig pasient.  Føler ofte at jeg er til bry og at jeg burde tåle mer.  

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/479145-interaksjoner-hvem-har-ansvaret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

emilie321 skrev (8 minutter siden):

Etter en sykehusinnleggelse for noen uker siden har jeg bare blitt dårligere og dårligere i magen. Det har vært økende smerter, mye luft, oppkast og diaré. Etterhvert så trodde jeg det kom av en medisin jeg begynte med på sykehuset.  Tok igår kontakt med fastlegen, men vedkommende var ikke der, så jeg fikk prate med en vikar. Som igjen tok kontakt med spesialist på sykehuset. Nå avventer vi svar fra spesialisten.  Men i natt, etter mye grubling, så begynte jeg å søke på interaksjoner mellom alle medisinene jeg går på (kom plutselig på at jeg kunne gjøre det). Kom fram til at en medisin jeg går på i perioder og har gått endel på i denne tiden, ikke bør brukes med den nye medisinen.

Nå sitter jeg å føler at jeg har misbrukt legens tid og at jeg har laget kaos. Har skyldfølelse og føler meg dum. Men er dette egentlig min skyld?  Er det pasientens oppgave å passe på slikt?  Er ikke ute etter å ta noen, men lurer på om dette er grunn til å se på meg som en vrang og vanskelig pasient.  Føler ofte at jeg er til bry og at jeg burde tåle mer.  

Dersom medikamentet du tar periodevis står på medisinlista di, så skulle legen som skrev ut det nye medikamentet ha sett mulig interaksjon. Uansett er du ikke vrang og vanskelig fordi du ber om helsevesenets hjelp til å bli bedre. 

frosken skrev (7 minutter siden):

Dersom medikamentet du tar periodevis står på medisinlista di, så skulle legen som skrev ut det nye medikamentet ha sett mulig interaksjon. Uansett er du ikke vrang og vanskelig fordi du ber om helsevesenets hjelp til å bli bedre. 

Ja, medikamentet sto på lista, men det sto at jeg brukte den i perioder.  Har brukt den sånn ca en uke på og en uke av, men dette har jeg styrt selv i mange år. Nå går jeg på mye medisiner da, så skjønner jo at det ikke er så lett for legene. Følte meg bare så innmari dum som har laget så mye styr, særlig når løsningen kanskje er enkel.  Det er ikke spesielt morsomt å være den som det alltid/ofte er noe gæernt med.

emilie321 skrev (4 minutter siden):

Ja, medikamentet sto på lista, men det sto at jeg brukte den i perioder.  Har brukt den sånn ca en uke på og en uke av, men dette har jeg styrt selv i mange år. Nå går jeg på mye medisiner da, så skjønner jo at det ikke er så lett for legene. Følte meg bare så innmari dum som har laget så mye styr, særlig når løsningen kanskje er enkel.  Det er ikke spesielt morsomt å være den som det alltid/ofte er noe gæernt med.

Det er uansett ikke du alene som skal finne løsninger i en slik situasjon:-) Også er det sannsynligvis mer interessant for en lege med pasienter som feiler noe enn de som bare har litt vondt i halsen;-)

frosken skrev (2 minutter siden):

Det er uansett ikke du alene som skal finne løsninger i en slik situasjon:-) Også er det sannsynligvis mer interessant for en lege med pasienter som feiler noe enn de som bare har litt vondt i halsen;-)

Nei, det er jo egentlig ikke det. Har grublet mye for jeg synes ingenting har stemt.  Nå håper jeg bare at dette er det endelige svaret og at magen blir bedre. Har lyst til å komme meg igang med livet, for det har stått på vent så altfor lenge føler jeg.   Ja, det kan jo hende at legene liker å måtte tenke litt ekstra også 🙂  Takk, frosken:-)

Annonse

frosken skrev (Akkurat nå):

Jeg synes du skal vente til de ringer deg tilbake - eller er du sikker på at symptomene kommer fra interaksjoner?

Nei, er jo ikke sikker på det. Men kan jo si ifra at jeg har brukt den medisinen og at det kommer opp at de to ikke skal brukes sammen (Siden jeg har styrt bruken selv) Så kan legen ta en avgjørelse utifra dette. Mulig jeg tenker feil.

Skjønner ikke hvorfor du kaller dette å lage styr?  Av det jeg kan skjønne så vil legen tenke at du passer på deg selv, og hvis han har oversett at medisinene ikke bør tas sammen, så vil han muligens tenke at han ikke må glemme det igjen. De gjør jo feil de også, så fint om noen sier fra. Det er ikke akkurat som om du har lagd jordskjelv eller skjelt ut noen, så du gjør bare deg selv og legen en tjeneste. 

Kashmir skrev (9 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor du kaller dette å lage styr?  Av det jeg kan skjønne så vil legen tenke at du passer på deg selv, og hvis han har oversett at medisinene ikke bør tas sammen, så vil han muligens tenke at han ikke må glemme det igjen. De gjør jo feil de også, så fint om noen sier fra. Det er ikke akkurat som om du har lagd jordskjelv eller skjelt ut noen, så du gjør bare deg selv og legen en tjeneste. 

Takk. Er bare oppvokst med at jeg er vrang og vanskelig for minste lille ting, også da jeg var syk (har vært litt syk i oppveksten også) Så det sitter litt igjen.  Det er heller ikke alltid så lett å være hun det alltid er noe med.  

frosken skrev (1 time siden):

Men trenger du ikke fortsatt hjelp til å bli bedre - og er det sikkert at problemene skyldes dette? 

Legen har akkurat ringt meg opp og han ville ikke ta det over telefon, det var for mye sa han. Så har fått time idag etter lunsj. Det var raskt og god service:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...