Gå til innhold

Emosjonell modenhet er en daglig investering , en kontiunerlig oppvåkning.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Hvordan opplever dere det? Tanker? 

Jeg fant dette fordi jeg følte ekte forakt for en person. Det er en veldig ubehagelig følelse, men jeg klarte ikke å vri av følelsene, og jeg greier det ikke enda heller ( vedkommende omtalte jentebarn på 10 år som horer )  

Jeg tror ikke at det gjør så mye å føle forakt iblant, men det er jo en helt unødvendig og destruktiv følelse da. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Hva legger du i begrepet emosjonell modenhet? Er det det samme som impulskontroll?

At en blant annet finner ut av reaksjoner og kan få mer forståelse for dem, og ikke bare akseptere. Empati også. Det handler vel om å behandle seg selv og andre greit, og ikke se på andre som mindreverdige. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingenting galt i å føle forakt for noen i settingen du beskriver. Det vil jeg egentlig anse som et sunnhetstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (6 minutter siden):

Jeg ser ingenting galt i å føle forakt for noen i settingen du beskriver. Det vil jeg egentlig anse som et sunnhetstegn.

Jeg vet ikke. Det beste ville vært å forstå hvor personen befinner seg i periferien, og så bare lagt det bort. 

Jeg kan iblant bli irritert på andre og regelrett forbanna også, og det er forsåvidt greit hvis det er en god grunn eller forståelig. Men jeg misliker å bli sint, for det sitter i så lenge. At adrenalinet ikke kommer på helt normalt nivå  på en stund. Men  forakt er direkte ubehagelig og ikke en følelse jeg liker i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg er vant til å bli løyet til, før ble jeg irritert men nå tenker jeg "Nok en løyn". Men hadde blitt irritert om noen kalte en 10 års gammel jente hore, i hvert fall oppgitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (14 minutter siden):

Jeg er vant til å bli løyet til, før ble jeg irritert men nå tenker jeg "Nok en løyn". Men hadde blitt irritert om noen kalte en 10 års gammel jente hore, i hvert fall oppgitt. 

Oppgitt er bedre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kashmir skrev (50 minutter siden):

Det handler vel om å behandle seg selv og andre greit, og ikke se på andre som mindreverdige.

Man trenger ikke engasjere følelsene for å vite forskjell på rett og galt. Det kan også handle om andre former for erfaring og modenhet.

stjernestøv skrev (31 minutter siden):

Men hadde blitt irritert om noen kalte en 10 års gammel jente hore, i hvert fall oppgitt.

Dette er en kvalifisert krenkelse, og bør håndteres deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (23 minutter siden):

Man trenger ikke engasjere følelsene for å vite forskjell på rett og galt. Det kan også handle om andre former for erfaring og modenhet.

Dette er en kvalifisert krenkelse, og bør håndteres deretter.

Nei? Det er jo mer for å prøve og unngå visse reaksjoner. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 timer siden):

Hvordan opplever dere det? Tanker? 

Jeg fant dette fordi jeg følte ekte forakt for en person.

Skjønner ikke hva du mener her -hva fant du? Setningen mangler ord, eksempel: jeg fant det spennende/interessant/ubehagelig osv. Du skriver bare at du fant.

Kashmir skrev (2 timer siden):

Det er en veldig ubehagelig følelse, men jeg klarte ikke å vri av følelsene, og jeg greier det ikke enda heller ( vedkommende omtalte jentebarn på 10 år som horer )  

Jeg tror ikke at det gjør så mye å føle forakt iblant, men det er jo en helt unødvendig og destruktiv følelse da. 

 

Er det så unødvendig og destruktiv? Er det ikke kun en følelse på lik linje med andre følelser? Sett ut i fra situasjonen du beskriver, 10 åringene, så virker den da helt naturlig og forståelig.

Anonymkode: 66264...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner ikke hva du mener her -hva fant du? Setningen mangler ord, eksempel: jeg fant det spennende/interessant/ubehagelig osv. Du skriver bare at du fant.

Er det så unødvendig og destruktiv? Er det ikke kun en følelse på lik linje med andre følelser? Sett ut i fra situasjonen du beskriver, 10 åringene, så virker den da helt naturlig og forståelig.

Anonymkode: 66264...8f5

Ja, jeg googlet opp forakt og hvorfor vi føler det. Hvilke personer som gjør det ( sånn som i ofte eller på skadelig måte )  Og da fant jeg det på en side. 

Men det er ingen konstruktiv følelse heller. Det er bedre å ignorere, forstå eller bli oppgitt. Jeg tenkte "jævla creep" tenkte jeg, og følelsen gikk ikke over. Hvorfor skal jeg få slike ekle følelser for at noen er så...disgusting? Det går jo ikke ut over vedkommende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg googlet opp forakt og hvorfor vi føler det. Hvilke personer som gjør det ( sånn som i ofte eller på skadelig måte )  Og da fant jeg det på en side. 

Du fant det på en nettside, bra da skjønner jeg.

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Men det er ingen konstruktiv følelse heller. Det er bedre å ignorere, forstå eller bli oppgitt. Jeg tenkte "jævla creep" tenkte jeg, og følelsen gikk ikke over. Hvorfor skal jeg få slike ekle følelser for at noen er så...disgusting? Det går jo ikke ut over vedkommende. 

Er den ikke konstruktiv? Å kjenne forakt, ta avstand følelsesmessig fra noe, synes noe er skikkelig ugreit, er da like konstruktivt som noe annet? Tenker du at det meste da er å være følelsesmessig nøytral til alt og alle? 

Hvorfor skal jeg få slike ekle følelser for at noen er så...disgusting? Det går jo ikke ut over vedkommende. Nei, heldigvis. Følelser er jo bare følelser, de er ikke bestemmende (heldigvis) for våre handlinger. Å kjenne at noe er ekkelt/ eller at noe byr deg i mot er helt naturlig. Like naturlig som om vi synes små valper er søte. 

Anonymkode: 66264...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du fant det på en nettside, bra da skjønner jeg.

Er den ikke konstruktiv? Å kjenne forakt, ta avstand følelsesmessig fra noe, synes noe er skikkelig ugreit, er da like konstruktivt som noe annet? Tenker du at det meste da er å være følelsesmessig nøytral til alt og alle? 

Hvorfor skal jeg få slike ekle følelser for at noen er så...disgusting? Det går jo ikke ut over vedkommende. Nei, heldigvis. Følelser er jo bare følelser, de er ikke bestemmende (heldigvis) for våre handlinger. Å kjenne at noe er ekkelt/ eller at noe byr deg i mot er helt naturlig. Like naturlig som om vi synes små valper er søte. 

Anonymkode: 66264...8f5

Nei, jeg mener ikke at man skal være nøytral. Jeg godtar mange følelser jeg, men jeg liker ikke at de tar overhånd/ at jeg blir paterisk ( men ja, jeg ser og vet at jeg blir det innimellom ) Det kan jeg godta og bare tenke : så utrolig teit du er nå/ var der og da. Og så legger jeg det bak meg. Men når jeg først blir forbanna så er adrenalinet ubehagelig høyt for lenge, men det også kan jeg leve med selv om jeg misliker det- selv om jeg kan bli urimelig. 

Tenk om den personen er dum? Ilkke på den provoserende måten at den ikke VIL tilegne seg litt kunnskap og moral. Skal jeg se ned på dumme som ikke har kapasitet da? 

Nei, jeg vet ikke jeg. Nå bruker jeg jo forumet her til å tenke høyt ofte, for irl skal folk alltid komme med råd. De hører ikke alltid etter heller ( og det kan jeg forsåvidt forstå også ) men her sier folk gjerne hva de mener, og det syns jeg er nyttig. Jeg tar det jo til etterretning. 

Men ja,  du har et poeng på slutten der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...