Gå til innhold

Ugifte menn over 50 år har nesten dobbelt så høy sannsynlighet for å dø –hvert år – sammenlignet med gifte menn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dødelighete har generelt gått ned jevnt og trutt i løpet av de siste hundre årene i Norge når man sammenligner mennesker av samme alder. Forbedringer i helsevesenet og en økende levealder er blant faktorene som har bidratt til denne positive trenden. Likevel har en betydelig gruppe i samfunnet ikke hatt del i denne gunstige utviklingen når det gjelder helse.

Denne gruppen er de ugifte.

Nå fikk jeg angst.

 

https://www.forskning.no/demografi/ugifte-dor-langt-tidligere-enn-gifte/1644170

Anonymkode: f024f...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Dette handler nok først og fremst om samvariasjon, ikke at det å være ugift er helseskadelig i seg selv. Nærheten i et godt parforhold (det fins mange dårlige) spiller sikkert inn, samt at noen nær deg passer på deg helsemessig, men når det gjelder de fleste ting som har noe å si for helsa er nok dette valg du har god kontroll over også som ugift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ensomhet er undervurdert i folkehelsen vår. 

En annen ting jeg har observert, kun ved personlig erfaring: Menn over 40 og som lever alene lever mer på impuls enn kvinner over 40. Testosteron som synker, og kompensering for denne?

Har mistet flere kompiser til fart, alkohol og dop - men ingen venninner til sånt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Det er vel ikke om å gjøre å leve lengst mulig? 
Heller et godt og kort liv enn et langt og vondt. Men best er vel langt og godt:) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva skrev (10 timer siden):

Det er vel ikke om å gjøre å leve lengst mulig? 
Heller et godt og kort liv enn et langt og vondt. Men best er vel langt og godt:) 

 

Har noe jeg lever etter: ‘We are not here for a long time, we are here for a good time’

Man bør etterstrebe best mulig liv, ikke lengst mulig liv☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Feminiseringen har gått for langt og det har gått utover guttene/mennene. Dette i kombinasjon med usunne profiler som guttene følger, med blant annet stort fokus på kropp, muskler og utseende.

Mange gutter er mer rastløse enn jenter og jenter er kanskje flinkere på skolen. Jenter kvoteres også inn på visse studier, samtidig som at det er gjerne de som også har høyere karakterer. Det skaper mer press på guttene, som igjen kan bidra til utenforskap, bitterhet og skam.

Gutteproblematikken må løftes.

Anonymkode: 166ae...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Feminiseringen har gått for langt og det har gått utover guttene/mennene. Dette i kombinasjon med usunne profiler som guttene følger, med blant annet stort fokus på kropp, muskler og utseende.

Mange gutter er mer rastløse enn jenter og jenter er kanskje flinkere på skolen. Jenter kvoteres også inn på visse studier, samtidig som at det er gjerne de som også har høyere karakterer. Det skaper mer press på guttene, som igjen kan bidra til utenforskap, bitterhet og skam.

Gutteproblematikken må løftes.

Anonymkode: 166ae...078

Jeg synes også at mange menn går i en eller annen offer-rolle. Nærmest som at kvinner skylder de sex.

Nå er ikke jeg kvinne, men jeg tenker at denne holdningen kanskje er det minst tiltrekkende som finnes. Sinte hvite menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg lurer på hva de som sier at feminiseringen har gått for langt mener konkret skal gjøres for å hjelpe mennene? Er feminisering det samme som likestilling? Skal vi skru ting tilbake til tidligere tider? Hva i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dette med kjønn å gjøre? Det er nesten ingen kjønnsforskjell her. Ugifte kvinner har 1.7 ganger økt dødelighet.

Jeg stusser på hvorfor ingen snakker om at enslige kvinner også sliter. Det passer kanskje ikke inn i narrativet til de som er opptatt av kvinnesak? Kvinner skal helst ikke ha behov for en mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Feminiseringen har gått for langt og det har gått utover guttene/mennene. Dette i kombinasjon med usunne profiler som guttene følger, med blant annet stort fokus på kropp, muskler og utseende.

Mange gutter er mer rastløse enn jenter og jenter er kanskje flinkere på skolen. Jenter kvoteres også inn på visse studier, samtidig som at det er gjerne de som også har høyere karakterer. Det skaper mer press på guttene, som igjen kan bidra til utenforskap, bitterhet og skam.

Gutteproblematikken må løftes.

Anonymkode: 166ae...078

Kanskje gutter bør få bedre forbilder enn "de usunne profilene" på nett?  Hvor er de gode forbildene, og hvilke menn tar den rollen? 

Skal vi kvinner finne gode mannlige forbilder for menn, eller skal de ta ansvar selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av artikkelen at tendensen gjelder for begge kjønn, men i sterkere grad for menn. Og det gjelder ikke bare ugifte, også skilte og enker/enkemenn er mer utsatt. Dvs. alle som lever uten partner.

Man kan aldri si noe sikkert om årsaker, men det presenteres en del hypoteser.

Hjerte-og karsykdommer nevnes. Disse kan ha sammenheng med livsstil. Er de som lever i parforhold flinkere til å leve sunt?

Det nevnes i artikkelen at par passer på hverandre når det gjelder helse. Det kan nok stemme. Jeg har også inntrykk av at en del menn som bor alene ikke kommer seg til legen i tide, når de ikke har kjerring som legger merke til symptomer og dytter dem til lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Feminiseringen har gått for langt og det har gått utover guttene/mennene. Dette i kombinasjon med usunne profiler som guttene følger, med blant annet stort fokus på kropp, muskler og utseende.

Mange gutter er mer rastløse enn jenter og jenter er kanskje flinkere på skolen. Jenter kvoteres også inn på visse studier, samtidig som at det er gjerne de som også har høyere karakterer. Det skaper mer press på guttene, som igjen kan bidra til utenforskap, bitterhet og skam.

Gutteproblematikken må løftes.

Anonymkode: 166ae...078

Jeg tror også som @ISW at mange menn går inn i en slags offerrolle. Kvinner og menn er mer likestilte enn noen sinne, og det virker som om noen menn takler det dårlig. Skolesystemet ble skapt for gutter, og så ble følgelig ikke skapt for å favorisere jenter. Det stemmer dog at kvinner får kjønnspoeng på enkelte studier, men det får også menn. 

Før i tiden var kvinner avhengige av menn for å klare seg. Det var derfor lettere for menn å finne seg en partner, og kravene var ikke like store. Kvinner hadde også en større tendens til å bli værende i dårlige eller voldelige ekteskap. Det var blant annet så sent som i 1974 at den første høyesterettsdommen for ekteskapsvoldtekt falt. 

Menn kan altså ikke finne seg en partner bare fordi de er menn lenger, og kvinner ønsker seg menn med i hvert fall en viss mengde empati, godt kvinnesyn osv. Kvinner vil ha menn som bidrar i hjemmet, men realiteten er at kvinner generelt sett gjør mesteparten av husarbeidet og barnestell/pass til tross for at begge parter jobber like mye. Til syvende og sist ender man opp med en gruppe menn som skylder egen mislykkethet på kvinner og feminismen når det eneste kvinner og feminismen forlanger er å bli sett på som mennesker i stedet for objekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grendel skrev (11 minutter siden):

Jeg stusser på hvorfor ingen snakker om at enslige kvinner også sliter. Det passer kanskje ikke inn i narrativet til de som er opptatt av kvinnesak? Kvinner skal helst ikke ha behov for en mann. 

Enslige kvinner sliter også. Men forskning viser at menn er raskere  til å finne ny partner etter samlivsbrudd enn kvinner.

Dette er også mitt inntrykk. Jeg tror menn takler dårligere å være alene. Til tross for likestilling er det fortsatt kvinnen som i størst grad er "limet" i hjemmet og parforholdet.

I tidligere tider var kvinner økonomisk avhengig av mannen. Det er de ikke lenger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (2 minutter siden):

Enslige kvinner sliter også. Men forskning viser at menn er raskere  til å finne ny partner etter samlivsbrudd enn kvinner.

Dette er også mitt inntrykk. Jeg tror menn takler dårligere å være alene. Til tross for likestilling er det fortsatt kvinnen som i størst grad er "limet" i hjemmet og parforholdet.

I tidligere tider var kvinner økonomisk avhengig av mannen. Det er de ikke lenger.

 

Nå forteller du historien man har hørt i alle år. En historie jeg tror mange er glad i: Menn trenger kvinner. Kvinner trenger ikke menn, haha.

Men så ser vi at kjønnsforskjellen er veldig liten.

Vi snakker om "minst 1.7 ganger" økt dødelighet vs "nesten dobbelt". Det høres ut som omtrent samme tall for meg.

Det store bildet her er at overdødeligheten har økt voldsomt for ugifte av begge kjønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Enig. Det må være lov for kvinner å si at de syns de er kjipt å ikke ha partner.

Og så er det en historie som er opplest og vedtatt at hvis man er singel så har man falt utenfor og alt er kjipt og trist. Ja, det er nok kjipt å ikke være i et forhold hvis det er det du ønsker og ikke finner noen. Men så fins det også single som faktisk ikke vil være i et forhold, eller som har en serie kortvarige forhold, eller forhold der man kanskje ikke klassifiserer seg som kjærester, men likevel har en intim relasjon. Disse kan ha fine relasjoner samtidig som de har mye frihet.

Spekteret er stort, men ofte framstilles dette som enten-eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (10 minutter siden):

Nå forteller du historien man har hørt i alle år. En historie jeg tror mange er glad i: Menn trenger kvinner. Kvinner trenger ikke menn, haha.

Men så ser vi at kjønnsforskjellen er veldig liten.

Vi snakker om "minst 1.7 ganger" økt dødelighet vs "nesten dobbelt". Det høres ut som omtrent samme tall for meg.

Det store bildet her er at overdødeligheten har økt voldsomt for ugifte av begge kjønn

Mitt svar til deg handler ikke primært om risiko for tidlig død, jeg kommenterte dette med hvem som trives dårligst som singel. Hva tror du er årsaken til at menn er raskere med å finne ny partner etter samlivsbrudd ?

For å nyansere litt, er det mitt inntrykk at dette gjelder for de som er "vant" til å være i forhold.

Blant de som aldri har vært gift eller samboer, er kvinner minst like opptatt av å finne seg noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skogbrann skrev (3 timer siden):

Jeg tror også som @ISW at mange menn går inn i en slags offerrolle. Kvinner og menn er mer likestilte enn noen sinne, og det virker som om noen menn takler det dårlig. Skolesystemet ble skapt for gutter, og så ble følgelig ikke skapt for å favorisere jenter. Det stemmer dog at kvinner får kjønnspoeng på enkelte studier, men det får også menn. 

Men kvinner får det på langt langt flere studier. Er det rettferdig?

Anonymkode: 1f115...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Feminiseringen har gått for langt og det har gått utover guttene/mennene. Dette i kombinasjon med usunne profiler som guttene følger, med blant annet stort fokus på kropp, muskler og utseende.

Mange gutter er mer rastløse enn jenter og jenter er kanskje flinkere på skolen. Jenter kvoteres også inn på visse studier, samtidig som at det er gjerne de som også har høyere karakterer. Det skaper mer press på guttene, som igjen kan bidra til utenforskap, bitterhet og skam.

Gutteproblematikken må løftes.

Anonymkode: 166ae...078

Det stemmer, det er stadig flere menn som faller utenfor. Disse topper de dystre statistikkene for ensomhet, utenforskap, arbeidsledighet, selvmord, rus og kriminalitet.

Hvorfor er det slik at når kvinner har problemer er det et samfunnsproblem, men når menn har det samme må de ordne opp sjølv?

Anonymkode: 1f115...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (3 timer siden):

Mitt svar til deg handler ikke primært om risiko for tidlig død, jeg kommenterte dette med hvem som trives dårligst som singel. Hva tror du er årsaken til at menn er raskere med å finne ny partner etter samlivsbrudd ?

For å nyansere litt, er det mitt inntrykk at dette gjelder for de som er "vant" til å være i forhold.

Blant de som aldri har vært gift eller samboer, er kvinner minst like opptatt av å finne seg noen.

Jeg tror det handler om at det er nokså deilig for en kvinne å ha sex med en mann, men himmelsk for en mann å ha sex med en kvinne. Derfor har menn det litt mer hastverk med å finne en ny.

Jeg tror også at menn klarer seg litt dårligere, men blir litt nysgjerrig på hvor stor forskjellen egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...