Gå til innhold

Tramadol og depresjon/ angst


Trinity80

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i forbindelse sterke smerter i magen Paralgin Forte & nå i dag Tramadol av min fastlege (har operert mange ganger, og tykktarm er fjernet - ikke pose på magen). 

Fikk opprinnelig Paralgin Forte, men disse påvirket psyken min svært negativt og de ga ikke tilstrekkelig smertelindring. Så tør ikke ta flere, havnet i en skikkelig dal i noen dager. Skal teste Tramadol i dag.

Er dette et kjent problem?

Ps. Jeg har ikke problemer med smertestillende, har heller ikke avhengighetsproblemstikk. Får til å jobbe hjemmefra, men logger meg av om smertene blir for vanskelige å håndtere. Spesielt om natten er smertelindring viktig. Men det var en merkelig opplevelse med den skikkelig psykiske duppen som jeg ønsker noen innspill på. Noen andre som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil påstå at Tramadol interagerer mer både med psyke og medikamenter enn Paralgin Forte. Tramadol er en «serotonin release agent» og til en viss grad en reopptakshemmer. Kan være litt skummel å bruke sammen med SSRI. 

Men hvis dosene er små og legen din har gått god for det, må du jo bare prøve. God bedring 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (29 minutter siden):

Jeg vil påstå at Tramadol interagerer mer både med psyke og medikamenter enn Paralgin Forte. Tramadol er en «serotonin release agent» og til en viss grad en reopptakshemmer. Kan være litt skummel å bruke sammen med SSRI. 

Men hvis dosene er små og legen din har gått god for det, må du jo bare prøve. God bedring 😊

Tusen takk for svar du vise mann! Jeg tenkte å forsøke minste dose i kveld og etter råd fra legen bygge opp med Paracet og Ibux ila ettermiddagen. Smertene stjeler nattesøvnen.

Ja, det blir jo spørsmål om psyken kontra smertelindring. Da er det en slags interaksjon som jeg mistenkte, på den måten jeg mistenkte. Fastlegen holder styr på alt jeg tar av medikamenter, så fikk beskjed om å droppe innsovningstabletter - så det skal jeg gjøre.

Tester i natt, med minimum dose. Enten så sover jeg smertefritt ellers så sove jeg for godt😅 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tramadol på meg fungerer slik jeg mistenker at "lykkepiller" ville fungert. Blir mer lett, gladere og hyperaktiv, men også mindre smerter såklart. 

Anonymkode: 991cb...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tramadol på meg fungerer slik jeg mistenker at "lykkepiller" ville fungert. Blir mer lett, gladere og hyperaktiv, men også mindre smerter såklart. 

Anonymkode: 991cb...b75

Jeg har samme effekten på Tramadol og synes vel jeg blir litt høy.  Men den smertestillende effekten funker ikke så bra.  Og jeg kan ikke ta den om kvelden for da får jeg ikke sove.  Jeg har vel egentlig en bedre effekt på Ibux 600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tramadol på meg fungerer slik jeg mistenker at "lykkepiller" ville fungert. Blir mer lett, gladere og hyperaktiv, men også mindre smerter såklart. 

Anonymkode: 991cb...b75

Tusen takk for svar. Jeg tester i kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dorthe skrev (47 minutter siden):

Jeg har samme effekten på Tramadol og synes vel jeg blir litt høy.  Men den smertestillende effekten funker ikke så bra.  Og jeg kan ikke ta den om kvelden for da får jeg ikke sove.  Jeg har vel egentlig en bedre effekt på Ibux 600.

Hadde håpet at høy dose Ibux og Paracet fungerte, men det er en type smerte som er mer  nevropatisk som disse ikke fungerer så godt på. Da tester jeg å ta det tidligere, på ettermiddagen. Tusen takk for tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (9 minutter siden):

Hadde håpet at høy dose Ibux og Paracet fungerte, men det er en type smerte som er mer  nevropatisk som disse ikke fungerer så godt på. Da tester jeg å ta det tidligere, på ettermiddagen. Tusen takk for tips. 

For å være ærlig, finner jeg ingenting som funker skikkelig på nevropatisk smerte.  På de verste dagene vet jeg ingenting som funker, men på de andre dagene tar Ibux toppen.  Så hvis du har gode forslag om hva som kan hjelpe utenom rivotril, så tar jeg det gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (3 timer siden):

Tusen takk for svar du vise mann! Jeg tenkte å forsøke minste dose i kveld og etter råd fra legen bygge opp med Paracet og Ibux ila ettermiddagen. Smertene stjeler nattesøvnen.

Ja, det blir jo spørsmål om psyken kontra smertelindring. Da er det en slags interaksjon som jeg mistenkte, på den måten jeg mistenkte. Fastlegen holder styr på alt jeg tar av medikamenter, så fikk beskjed om å droppe innsovningstabletter - så det skal jeg gjøre.

Tester i natt, med minimum dose. Enten så sover jeg smertefritt ellers så sove jeg for godt😅 

Takk for svar!

Du overlever nok dette :D

Jeg tror i "verste fall" du vil oppleve å bli litt oppstemt, som noen andre beskriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (4 timer siden):

Tusen takk for svar. Jeg tester i kveld. 

God ide. Her er det en kombo med andre smertestillende som må til. Men jeg kan ikke ta de for sent da tramadolen gjør meg hyperaktiv omtrent.

Anonymkode: 991cb...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 timer siden):

Du overlever nok dette :D

Jeg tror i "verste fall" du vil oppleve å bli litt oppstemt, som noen andre beskriver her.

Overlever det meste virker det som😅😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tramadol på meg fungerer slik jeg mistenker at "lykkepiller" ville fungert. Blir mer lett, gladere og hyperaktiv, men også mindre smerter såklart. 

Anonymkode: 991cb...b75

Hmm. Jeg blir rolig, trøtt og smertefri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (23 timer siden):

Jeg fikk i forbindelse sterke smerter i magen Paralgin Forte & nå i dag Tramadol av min fastlege (har operert mange ganger, og tykktarm er fjernet - ikke pose på magen). 

Fikk opprinnelig Paralgin Forte, men disse påvirket psyken min svært negativt og de ga ikke tilstrekkelig smertelindring. Så tør ikke ta flere, havnet i en skikkelig dal i noen dager. Skal teste Tramadol i dag.

Er dette et kjent problem?

Ps. Jeg har ikke problemer med smertestillende, har heller ikke avhengighetsproblemstikk. Får til å jobbe hjemmefra, men logger meg av om smertene blir for vanskelige å håndtere. Spesielt om natten er smertelindring viktig. Men det var en merkelig opplevelse med den skikkelig psykiske duppen som jeg ønsker noen innspill på. Noen andre som har opplevd det samme?

Bare et tips. Har du tatt CYP-test? For det er noen som ikke omdanner Paralgin forte (kodein) og tramadol til riktig virkestoff og dermed ender med lite effekt, men likevel fulle bivirkninger. Er ikke sikkert det gjelder deg, men kan være nyttig å være klar over, siden du skriver at Paralgin forte ikke ga tilstrekkelig smertelindring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sokk skrev (5 minutter siden):

Bare et tips. Har du tatt CYP-test? For det er noen som ikke omdanner Paralgin forte (kodein) og tramadol til riktig virkestoff og dermed ender med lite effekt, men likevel fulle bivirkninger. Er ikke sikkert det gjelder deg, men kan være nyttig å være klar over, siden du skriver at Paralgin forte ikke ga tilstrekkelig smertelindring. 

Tusen takk for oppfølging, settes veldig pris på. Har ikke tatt testen dessverre, kan mulig være altså. Tatt Paralgin Forte før, men det fungerer på smerter som ligger på 5-6 i smerteskalaen. Men kvalme og ekstrem uvelhet etc. følger godt med.

Nå hadde jeg takvise smerter på 7-8 og ikke operasjonssmerter, men mer av nevropatiske typen. Hadde ikke behov for Tramadol i går, så fikk aldri testet.

Smertelindring er jo eget fag. Tror jeg dodget denne gangen da jeg er noe bedre, men skal ta tak i det så man vet til neste gang.

Tusen takk for at du fikk meg til å bli obs på dette 🩷 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (25 minutter siden):

Tusen takk for oppfølging, settes veldig pris på. Har ikke tatt testen dessverre, kan mulig være altså. Tatt Paralgin Forte før, men det fungerer på smerter som ligger på 5-6 i smerteskalaen. Men kvalme og ekstrem uvelhet etc. følger godt med.

Nå hadde jeg takvise smerter på 7-8 og ikke operasjonssmerter, men mer av nevropatiske typen. Hadde ikke behov for Tramadol i går, så fikk aldri testet.

Smertelindring er jo eget fag. Tror jeg dodget denne gangen da jeg er noe bedre, men skal ta tak i det så man vet til neste gang.

Tusen takk for at du fikk meg til å bli obs på dette 🩷 

Høres slitsomt ut å ha så sterke smerter. Ønsker deg god bedring! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (46 minutter siden):

Høres slitsomt ut å ha så sterke smerter. Ønsker deg god bedring! 

Tusen takk, er heldigvis ikke så ofte. Kun periodisk. Dette går også over 🤜🤛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (1 time siden):

Tusen takk for oppfølging, settes veldig pris på. Har ikke tatt testen dessverre, kan mulig være altså. Tatt Paralgin Forte før, men det fungerer på smerter som ligger på 5-6 i smerteskalaen. Men kvalme og ekstrem uvelhet etc. følger godt med.

Nå hadde jeg takvise smerter på 7-8 og ikke operasjonssmerter, men mer av nevropatiske typen. Hadde ikke behov for Tramadol i går, så fikk aldri testet.

Smertelindring er jo eget fag. Tror jeg dodget denne gangen da jeg er noe bedre, men skal ta tak i det så man vet til neste gang.

Tusen takk for at du fikk meg til å bli obs på dette 🩷 

Litt av utfordringen er at Cipralex hemmer det enzymet (CYP2D6) som omdanner både Paralgin Forte (kodein) og Tramadol til sine aktive metabolitter. Både kodein og tramadol er egentlig prodrugs til langt mer potente metabolitter (morfin for kodein og desmetyltramadol for tramadol).

Så jeg tror jeg uansett hadde snakket med lege om en medisin som ikke metaboliseres av dette enzymet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (39 minutter siden):

Litt av utfordringen er at Cipralex hemmer det enzymet (CYP2D6) som omdanner både Paralgin Forte (kodein) og Tramadol til sine aktive metabolitter. Både kodein og tramadol er egentlig prodrugs til langt mer potente metabolitter (morfin for kodein og desmetyltramadol for tramadol).

Så jeg tror jeg uansett hadde snakket med lege om en medisin som ikke metaboliseres av dette enzymet.

Tar med deg til legetimen min neste gang🤣☺️

Tusen takk for svar, snart så kjører de uførevedtaket langt oppi ryggen min haha. Skjønner at det blir enklere😅 Men ikke faan😎

@ISW skal finne ut av dette så fort jeg er oppe og går, slik at jeg ikke bruker energi på det når behovet for god smertelindring melder seg igjen. Heldigvis ikke så ofte. Takketakk!

Endret av Trinity80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...