Gå til innhold

Spørsmål om bruk av chiafrø i smoothie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fant en oppskrift på smoothie som jeg syntes så veldig god ut som jeg tenker å prøve. Den inneholder blant annet kefir, fryst blåbær og brokkoli blant annet. Den originale oppskriften inneholder ikke chiafrø, men jeg tenker tilsette det selv for å få mer omega 3 og alt det andre bra som chiafrø inneholder. Oppskriften er på en porsjon smoothie, så jeg tenker tilsette 1ss chiafrø. Kan det funke? Også lurer jeg på om jeg må bløtlegge chiafrøene før jeg tilsetter de i smoothien eller er det bare å hive de opp i smoothien med en gang og drikke den med en gang også? Har bare erfaring med chiagrøt og den skal jo stå over natten så chiafrøene bløtlegges og tiltrekker seg væsken osv.

Anonymkode: 81d70...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kashmir skrev (3 minutter siden):

Bløtlegger.

Hva er best å bløtlegge de i når de brukes til smoothie? Melk, vann, yoghurt eller annet? Og hvor lenge må de ligge og bløtlegge før de kan brukes i smoothien?

Anonymkode: 81d70...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva er best å bløtlegge de i når de brukes til smoothie? Melk, vann, yoghurt eller annet? Og hvor lenge må de ligge og bløtlegge før de kan brukes i smoothien?

Anonymkode: 81d70...86c

Jeg bløtlegger bare i vann over natten jeg da 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva er best å bløtlegge de i når de brukes til smoothie? Melk, vann, yoghurt eller annet? Og hvor lenge må de ligge og bløtlegge før de kan brukes i smoothien?

Anonymkode: 81d70...86c

De trenger ikke å bløtlegges over natten, men de vil gjerne ha 10-15 min å svelle på ja. :) Vet ikke om de er så godt egnet i smoothie egentlig, den vil jo bli litt tykkere av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (8 minutter siden):

Jeg bløtlegger bare i vann over natten jeg da 🙂

Okej, bruker du de i smoothie? 🙂

Lillemus skrev (2 minutter siden):

De trenger ikke å bløtlegges over natten, men de vil gjerne ha 10-15 min å svelle på ja. :) Vet ikke om de er så godt egnet i smoothie egentlig, den vil jo bli litt tykkere av det.

Ååå, det at de kanskje ikke er så godt egnet tenkte jeg ikke så spesielt mye over egentlig, for jeg har jo sett andre smoothie oppskrifter der chiafrø er en del av oppskriften. Så jeg trooor det skal funke da? Kan jo kanskje forsøke med 1/2ss i stedet for en hel, så blir det ikke så mye? Ellers vet du om noe annet jeg kan ha i enn chiafrø som er typ like sunt?

Anonymkode: 81d70...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Okej, bruker du de i smoothie? 🙂

Ååå, det at de kanskje ikke er så godt egnet tenkte jeg ikke så spesielt mye over egentlig, for jeg har jo sett andre smoothie oppskrifter der chiafrø er en del av oppskriften. Så jeg trooor det skal funke da? Kan jo kanskje forsøke med 1/2ss i stedet for en hel, så blir det ikke så mye? Ellers vet du om noe annet jeg kan ha i enn chiafrø som er typ like sunt?

Anonymkode: 81d70...86c

Hvis du alt har chiafrø i huset er det jo bare å slenge oppi en skje og se hva du synes, men de må altså svelle en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Okej, bruker du de i smoothie? 🙂

Ååå, det at de kanskje ikke er så godt egnet tenkte jeg ikke så spesielt mye over egentlig, for jeg har jo sett andre smoothie oppskrifter der chiafrø er en del av oppskriften. Så jeg trooor det skal funke da? Kan jo kanskje forsøke med 1/2ss i stedet for en hel, så blir det ikke så mye? Ellers vet du om noe annet jeg kan ha i enn chiafrø som er typ like sunt?

Anonymkode: 81d70...86c

Jeg bruker de på pannebrød som jeg sverger til 😀 jeg er ingem mesterkokk alkurat selv om jeg prøver ut noe av Hellstrøm sine middagstips. Med ofte mindre hell. Så pannebrød med frø, sunt korn og nøtter er blitt min redning. Med alt mulig som pålegg. Slike frø og korn passer jo til alt fra fisk til kjøtt og syltetøy. 

😊 og det blir varme og ferske brød. Jeg blir bare mett av varm mat. Tror en bør både riste/ steke kjetner og bløtlegge frø før bruk uansett

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (8 minutter siden):

Hvis du alt har chiafrø i huset er det jo bare å slenge oppi en skje og se hva du synes, men de må altså svelle en liten stund.

Ja, det er jo sant. Får bare prøve og se hva som skjer da ☺️ Den blir jo sikkert spisende uansett om den kanskje skulle bli tykk, får bare ta fem skje da haha.

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker de på pannebrød som jeg sverger til 😀 jeg er ingem mesterkokk alkurat selv om jeg prøver ut noe av Hellstrøm sine middagstips. Med ofte mindre hell. Så pannebrød med frø, sunt korn og nøtter er blitt min redning. Med alt mulig som pålegg. Slike frø og korn passer jo til alt fra fisk til kjøtt og syltetøy. 

😊 og det blir varme og ferske brød. Jeg blir bare mett av varm mat. Tror en bør både riste/ steke kjetner og bløtlegge frø før bruk uansett

 

Åja, er pannebrød brød du steiker i panne i stedet for ovnen det da eller? Har du noen oppskrift å dele? ☺️ Kunne tenke meg å forsøke en gang.. 

Anonymkode: 81d70...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det er jo sant. Får bare prøve og se hva som skjer da ☺️ Den blir jo sikkert spisende uansett om den kanskje skulle bli tykk, får bare ta fem skje da haha.

Åja, er pannebrød brød du steiker i panne i stedet for ovnen det da eller? Har du noen oppskrift å dele? ☺️ Kunne tenke meg å forsøke en gang.. 

Anonymkode: 81d70...86c

Jeg blander ulike typer mel, men bare sammalt da. Og hakker nøtter og hiver på frø. Blander bare i vann og bittelitt bakepulver og en gang i blant med gresk eller naturell youghurt ( kommer litt an på pålegg )  Og salt. Ja, det stekes i panna, noen minutter på hver side. Lar deigen/ røra stå en halvtime først. 

( jeg lager middag i tillegg, men det blir oftest enkle greier. Men inviterer jeg så KAN jeg anstrenge meg litt mer ) 

Pannebrød er supergodt! Bland i firkorm fra fiokostblanding også. Og ikke minst havregryn. Det er til lunsj og kanskje kvelds hvis jeg blir sulten 🙂 

De kan også lages i airfryer så klart. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...