Gå til innhold

Bør vi senke den kriminelle lavalderen?


Japemperor

Bør vi senke den kriminelle lavalderen?  

10 stemmer

  1. 1. Bør vi senke den kriminelle lavalderen


  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stenger 01. juli 2024, 11:34

Anbefalte innlegg

Japemperor

Bør vi senke den kriminelle lavalderen og hva bør den senkes til? Personlig mener jeg det fordi mange under 15 begår grov kriminalitet. Vi kan ikke la 14 åringer som dreper eller utfører grov vold gå fri. Jeg mener den bør senkes til 12 år fordi allerede da er det noen som begår grov kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Japemperor skrev (21 minutter siden):

Bør vi senke den kriminelle lavalderen og hva bør den senkes til? Personlig mener jeg det fordi mange under 15 begår grov kriminalitet. Vi kan ikke la 14 åringer som dreper eller utfører grov vold gå fri. Jeg mener den bør senkes til 12 år fordi allerede da er det noen som begår grov kriminalitet.

Og resultatet? 

Nå er det gjenger som bruker mindreårige fordi de slipper straff. Foxtrot er så bedriten gjeng som ikke skyr noen ting. De burde blitt utryddet ( lederne ) 

Hvis lavalder blir satt ned, så er de syke menneskene der istand til å også bruke enda yngre. Så ja.. Hvilken forskjell gjør det? At barn blir ødelagte tidligere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japemperor

I tillegg mener jeg mindreårige som utfører veldig grove drap bør kunne straffes som voksne.

Endret av Japemperor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japemperor skrev (17 minutter siden):

I tillegg mener jeg mindreårige som utfører veldig grove drap bør kunne straffes som voksne.

Hvorfor det? Hvis man utfører et drap som 10-åring så bør man komme i fengsel når man er 18 mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japemperor
Everybody skrev (3 minutter siden):

Hvorfor det? Hvis man utfører et drap som 10-åring så bør man komme i fengsel når man er 18 mener du?

Der mistforstår du. Jeg mener at mindreårige skal kunne straffes like strengt som voksne for grove drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo: Hvis man sender 12-åringer i fengsel, hvor stor er sjansen for at de blir velfungerende voksne når de kommer ut igjen? 

Vi kan ikke bare se dette fra et straffeperspektiv, men også fra et mer langsiktig samfunnsperspektiv.

Hvilken behandling vil føre til at en ung tenåring har størst sjanse for å bli bedre og bli en velfungerende borger igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Japemperor skrev (5 minutter siden):

Der mistforstår du. Jeg mener at mindreårige skal kunne straffes like strengt som voksne for grove drap.

Hvorfor mener du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japemperor skrev (5 minutter siden):

Der mistforstår du. Jeg mener at mindreårige skal kunne straffes like strengt som voksne for grove drap.

Å. Slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket utbytte har samfunnet av at man fengsler barn? Fengsel er i tillegg til mye annet ment å være et rehabiliteringssenter. Kan man forvente at barn lærer seg å bli fornuftige voksne innestengt på en institusjon sammen med bare mennesker som helhet ikke vet hvordan de skal være fornuftige mennesker.

Men man må få flere verktøy til å håndtere kriminalitet blant barn. Feks at de får pliktig oppmøte til gode fritidsaktiviteteter, at foreldrene får pliktig veiledning, at skole for veiledning, at man har erfarne og kunnskapsrike voksne i et lag rundt den enkelte, at man tar barnet ut av en ikke velfungerende familie og kanskje flyttet barnet vekk fra miljøet en lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (10 minutter siden):

Hvilket utbytte har samfunnet av at man fengsler barn? Fengsel er i tillegg til mye annet ment å være et rehabiliteringssenter. Kan man forvente at barn lærer seg å bli fornuftige voksne innestengt på en institusjon sammen med bare mennesker som helhet ikke vet hvordan de skal være fornuftige mennesker.

Men man må få flere verktøy til å håndtere kriminalitet blant barn. Feks at de får pliktig oppmøte til gode fritidsaktiviteteter, at foreldrene får pliktig veiledning, at skole for veiledning, at man har erfarne og kunnskapsrike voksne i et lag rundt den enkelte, at man tar barnet ut av en ikke velfungerende familie og kanskje flyttet barnet vekk fra miljøet en lever i.

Sånn rent bortsett fra at innsatte ikke alltid vet å være fornuftige mennesker ( i likhet medde fleste andre- på ulike nivåer) så er jeg ganske enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japemperor
Everybody skrev (2 timer siden):

Hvorfor mener du det?

Man kan ikke ta hensyn til alderen dersom mindreårige begår et meget brutalt drap. F.eks dersom en 16 åring dreper foreldrene sine på en særdeles brutal måte uten grunn så bør han/hun få 21 års forvaring som en voksen ville fått og ikke f.eks 10 års fengsel. Nå kan jo mindreårige få forvaring i Norge, men da maksimalt 15 år og det synes jeg er for lite for brutale drap.

Endret av Japemperor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det synes jeg ikke den skal. Da 14 åringer og nedover ikke er utviklet nok i hodet til å forstå konsekvensene av sine handlinger. Straff hjelper ikke på barn. Barn som begår straffbare handlinger trenger hjelp. 
Nå er det heller ikke slik at barn som begår drap i Norge blir gående fri, de blir ofte sendt på institusjoner med tett oppfølging. 
voksne har utviklet frontallappen og kan ta valg, barn har ikke dette utviklet enda. 
barn trenger veiledning og hjelp 

Anonymkode: ec603...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, og det bør bygges ungdomsanstalter for barn.

Anonymkode: 61824...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...