Gå til innhold

Kan man fortrenge/blokkere ut smerter?

Anbefalte innlegg

Jeg har en knusningsskade i foten som er ganske alvorlig. Det er snart tre år siden. Har periodevis hatt vondt, men ikke på en stund nå. På mandag snakket jeg med kirurg for resultat av ny CT. Den viste betydelig ostenekrose. Leddene er oppspist av det og det kommer bare til å bli verre. Så han sa jeg må avstive ankelen. Han regnet med jeg hadde veldig vondt i den ut ifra bildene. Men siden jeg ikke er sterkt smertepreget sa han jeg kunne bestemme meg til august om jeg vil opereres i oktober eller om jeg vil vente til det er så vondt at jeg ikke orker det mer. 

Så til det rare. I går og i dag har foten bare blitt verre igjen. Sånn at det verker. 

Går det an at jeg har gått rundt og blokkert smerten ute? Og at de siste dagene når jeg har tenkt så mye på operasjon og smerter så har jeg "oppdaget" at jeg egentlig har mer vondt enn jeg har trodd? 

Eller er det placebosmerter? 

Synes hele situasjonen er veldig kjip og har en mindre mental nedtur av det. Men jeg takler det jo. Det bare vil begrense livet mitt endel. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/479215-kan-man-fortrengeblokkere-ut-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvis du periodevis har hatt vondt, så er det vel en periode igjen nå? Kanskje du har stått litt "feil" eller gått mer eller på annet underlag enn vanlig? 

Jeg tror ikke man kan blokkere ut smerter med mindre man ruser seg ol, men man kan helt klart bli vant til dem sånn at man ikke registrerer dem så mye. Det kommer an på grad av smerter da. Og vi har jo også veldig ulik smerteterskel. 

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Men hvis du periodevis har hatt vondt, så er det vel en periode igjen nå? Kanskje du har stått litt "feil" eller gått mer eller på annet underlag enn vanlig? 

Jeg tror ikke man kan blokkere ut smerter med mindre man ruser seg ol, men man kan helt klart bli vant til dem sånn at man ikke registrerer dem så mye. Det kommer an på grad av smerter da. Og vi har jo også veldig ulik smerteterskel. 

Ja kanskje. Men jeg har i grunn vært ganske inaktiv siste 1,5 uker. Så skulle ikke hatt det vondt nå. Men det er nå aldri godt å si med den der foten. På lørdag som var så løp jeg noen skritt med sønnen min. Da kan jeg få vondt. Men jeg hadde jo ikke vondt dagen etter så tror ikke det er derfor. 

Man kan jo bli vant til det ja. Jeg kjenner ankelens tilstedeværelse hele tiden. Hvis du forstår hva jeg mener. Det er jeg blitt vant til. Kjenner jo ikke alle andre ledd i kroppen på den måten. 

Jeg tenkte bare på om fokuset mitt på ankelen de siste dagene kan ha trigget noe. 

Glitter skrev (1 time siden):

Ja kanskje. Men jeg har i grunn vært ganske inaktiv siste 1,5 uker. Så skulle ikke hatt det vondt nå. Men det er nå aldri godt å si med den der foten. På lørdag som var så løp jeg noen skritt med sønnen min. Da kan jeg få vondt. Men jeg hadde jo ikke vondt dagen etter så tror ikke det er derfor. 

Man kan jo bli vant til det ja. Jeg kjenner ankelens tilstedeværelse hele tiden. Hvis du forstår hva jeg mener. Det er jeg blitt vant til. Kjenner jo ikke alle andre ledd i kroppen på den måten. 

Jeg tenkte bare på om fokuset mitt på ankelen de siste dagene kan ha trigget noe. 

Jeg tror det er fullt mulig at fokuset kan gjøre at smerter blir mer fremtredende. Det blir egentlig akkurat som at det er mye lettere å ignorere smerter som du vet hva kommer av og som du vet er ufarlig, enn nyoppståtte og uforklarte smerter. Jeg har i mange år hatt smerter i bein og føtter, men er så vant til det at jeg ikke reflekterer over det. Dersom jeg derimot får en ny og akutt smerte (som at kneet mitt plutselig låser seg), så kan jeg legge veldig godt merke til det - selv om smerten egentlig er mindre enn den smerten jeg opplever til vanlig. 

Fasiten på spørsmålet ditt vil vel komme til syne i løpet av den kommende måneden. Hvis du etter flere uker, fortsatt føler deg mer smerteplaget, så er det kanskje helt tilfeldig at den økte smerten kom samtidig som du hadde snakket med ortopeden. 

frosken skrev (10 timer siden):

Jeg tror det er fullt mulig at fokuset kan gjøre at smerter blir mer fremtredende. Det blir egentlig akkurat som at det er mye lettere å ignorere smerter som du vet hva kommer av og som du vet er ufarlig, enn nyoppståtte og uforklarte smerter. Jeg har i mange år hatt smerter i bein og føtter, men er så vant til det at jeg ikke reflekterer over det. Dersom jeg derimot får en ny og akutt smerte (som at kneet mitt plutselig låser seg), så kan jeg legge veldig godt merke til det - selv om smerten egentlig er mindre enn den smerten jeg opplever til vanlig. 

Fasiten på spørsmålet ditt vil vel komme til syne i løpet av den kommende måneden. Hvis du etter flere uker, fortsatt føler deg mer smerteplaget, så er det kanskje helt tilfeldig at den økte smerten kom samtidig som du hadde snakket med ortopeden. 

Ja det gir jo mening. Den var vondere i morrest, men det kan jo gå seg til i løpet av dagen. 

Blir vanskelig å avgjøre når jeg vil ha inngrepet. 

Glitter skrev (2 minutter siden):

Ja det gir jo mening. Den var vondere i morrest, men det kan jo gå seg til i løpet av dagen. 

Blir vanskelig å avgjøre når jeg vil ha inngrepet. 

Du trenger vel ikke egentlig å ta stilling til det før om noen måneder? Tror jeg ville prøvd å legge vekk tankene på dette, det er jo hvordan foten din blir de kommende månedene som gir deg grunnlag for å ta beslutningen. Så vidt jeg har forstått, så er du allerede satt opp til operasjon senhøstes. 

Annonse

frosken skrev (4 minutter siden):

Du trenger vel ikke egentlig å ta stilling til det før om noen måneder? Tror jeg ville prøvd å legge vekk tankene på dette, det er jo hvordan foten din blir de kommende månedene som gir deg grunnlag for å ta beslutningen. Så vidt jeg har forstått, så er du allerede satt opp til operasjon senhøstes. 

Ja det stemmer.

Det ligger ikke til min natur å legge unna en så stor ting. Jeg prøver alltids, men ender med å kverne på det likevel. 

I det store og hele har jeg blitt usikker på om jeg vil kunne gi hunden nok også. Kirurgen sier man kan gå turer og slikt, men han sa også at jeg bare skulle vente 8 uker etter gipsen var tatt av med å dra på løpetur. Han har alltid vært i overkant optimistisk mtp funksjonsnivå. 

Trinity80 skrev (2 timer siden):

@Glitter slik jeg forstod så er dette inngrep som uansett må utføres? Hvorfor skal du vente? Er det ikke greit å bare gjøre det, planlegge opptrening og så har du foten din i orden igjen?

Ja, jeg tenker delvis det samme. I alle fall om det er sånn at jeg må det innen de neste to årene. Bare få det unna liksom.

Men det er to ting som gjør at jeg vurderer å utsette. Jeg har på den tiden en ca ett år gammel unghund som da må settes bort i seks måneder før jeg vil klare å gå nok tur selv. Det er fortsatt midt i oppdragelsesfasen og hun er en krevende hund. Jeg er redd foreldrene mine ender med å ødelegge henne. At hun får masse uvaner det blir vanskelig å få vekk. 

Den andre tingen er at det er litt uheldig å operere i oktober mtp å gå 4 mnd med krykker helt uten belastning. Burde egentlig prøvd å få operasjon når det er vår. 

Så ja. Det er jo litt å tenke på. Hadde ikke fått meg hund hadde jeg visst dette. Pga den lange opptreningen og uvisshet om hvordan ting blir.

Glitter skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg tenker delvis det samme. I alle fall om det er sånn at jeg må det innen de neste to årene. Bare få det unna liksom.

Men det er to ting som gjør at jeg vurderer å utsette. Jeg har på den tiden en ca ett år gammel unghund som da må settes bort i seks måneder før jeg vil klare å gå nok tur selv. Det er fortsatt midt i oppdragelsesfasen og hun er en krevende hund. Jeg er redd foreldrene mine ender med å ødelegge henne. At hun får masse uvaner det blir vanskelig å få vekk. 

Den andre tingen er at det er litt uheldig å operere i oktober mtp å gå 4 mnd med krykker helt uten belastning. Burde egentlig prøvd å få operasjon når det er vår. 

Så ja. Det er jo litt å tenke på. Hadde ikke fått meg hund hadde jeg visst dette. Pga den lange opptreningen og uvisshet om hvordan ting blir.

Forstår dine bekymringer og tanker veldig godt. Og absolutt ja til operasjon til vår - hør om det er mulig. Det kan også hende at hjelpemiddelsentralen har sånn enkel walkingpad å låne deg. Verdt å sjekke ut uansett, og ha klart til etter operasjon.

Men man finner ut av det meste i livet. 

Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Forstår dine bekymringer og tanker veldig godt. Og absolutt ja til operasjon til vår - hør om det er mulig. Det kan også hende at hjelpemiddelsentralen har sånn enkel walkingpad å låne deg. Verdt å sjekke ut uansett, og ha klart til etter operasjon.

Men man finner ut av det meste i livet. 

Sånn som jeg har skjønt det er det tre eller fire måneder med gips og null belastning og deretter et par måneder med walkingpad hvor en gradvis øker belastningen. Også skal man jo trene seg opp til å kunne gå et stykke da. Så får jo ikke begynt rett fra gips/walker til å kunne gå turer på 30-45 minutter hver dag. 

Vil jo ikke omplassere hunden, men blir faktisk litt usikker på hvordan det skal la seg gjøre. Hadde hun vært renraset med en oppdretter som følger opp valpene så kanskje hun kunne vært der. Men sånn er det ikke. 

Kan jo legge ut på finn.no om noen kan ha henne. Eller prøve å lære opp foreldrene mine da. 

Men ja. Kanskje til neste vår i stedet for til senhøsten. Da er jo hunden 1,5 år og i alle fall litt nærmere ferdig oppdratt. Slik at foreldre bare kan vedlikeholde. 

Vhanja skrev (18 minutter siden):

Dette er uansett ikke en avgjørelse du trenger å ta nå. Se når det nærmer seg. Hvis foten er som den er nå så kan du jo vente til hunden blir eldre.

Ja. Kan i teorien evt vente til neste vår/sommer. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...