Gå til innhold

Hvordan vil du beskrive hva sjelen er?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du tenker på at sjelen lever videre etter vi er død. Så nei da tror jeg ikke sjelen eksisterer

Anonymkode: 4e9b5...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle tanker og følelser?

Anonymkode: 2b351...73b

Ja, alle tanker og følelser. Men også handlinger. Den man er som person (personlighet) rett og slett. 

Anonymkode: 4c47c...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle tanker og følelser?

Anonymkode: 2b351...73b

Tror sjel er en religiøs greie, så er du religiøs må du nesten undersøke hva religionen din har vedtatt om sjeler :P 

Det nærmeste vitenskapelige "synonymet" blir vel personligheten din ja. Hvordan din hjerne oppfatter ting og reagerer på ting. Din mentale status :) 

Anonymkode: f6e36...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alle tanker og følelser?

Anonymkode: 2b351...73b

Den dypeste essensen av en person eller det indre livet.

Anonymkode: 3d836...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter

Den kroppslige, indre energien som gjør en person til en person. Pluss noe mer som jeg holder for meg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel

Kanskje den delen av oss som har subjektive opplevelser. Bevisstheten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Sjel er noe de religiøse tror vi har. Hvor er sjelen når man er i en langvarig siste stadium av demens, eller får en alvorlig hjerneskade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Worriesome Plenty 2 skrev (43 minutter siden):

Sjel er noe de religiøse tror vi har. Hvor er sjelen når man er i en langvarig siste stadium av demens, eller får en alvorlig hjerneskade?

Det syns jeg var et godt spørsmål med tanke på svarene vi har gitt her 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Denne likte jeg. Jan Chr. Karlseng, pensjonert lege og psykiater om sjelen  

https://podcasts.apple.com/no/podcast/helsetipspodden/id1666520949?i=1000637247650

Anonymkode: 01ad2...6c2

Du kunne ikke sånn kort oppsummert hans teori? Spørsmålet er morsomt, men ikke så interessant at jeg gidder høre på en hel podcast om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Du kunne ikke sånn kort oppsummert hans teori? Spørsmålet er morsomt, men ikke så interessant at jeg gidder høre på en hel podcast om det. 

Blir vanskelig å oppsummere kort, dessverre. Er dessuten en stund siden jeg hørte podcasten selv. Men den anbefales - for de som gidder. 

Anonymkode: 01ad2...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Det er bare en liten del av sjelen som er i kroppen, den er så mye mer inkludert vårt høyeste selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (12 timer siden):

Sjel er noe de religiøse tror vi har. Hvor er sjelen når man er i en langvarig siste stadium av demens, eller får en alvorlig hjerneskade?

Det er et viktig spørsmål du tar opp som flere burde stille seg når de snakker om sjelen. Hva når personligheten og tankene endres pga sykdom eller ulykke, mister da disse menneskene sjelen sin? Her burde de religiøse være veldig forsiktige med meningene sine. 

Anonymkode: 4e9b5...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...