Gå til innhold

Noen som har forsøkt å gå ned i dose på Litium?


Glitter

Anbefalte innlegg

Glitter
Skrevet (endret)

Sist hadde jeg 0,9 i serum på Litium. Jeg tenker på om jeg skulle forsøkt å gå ned i dose. Bruker 42+83 x 2. Tenkte kanskje jeg kunne prøvd 83 x 2. 

Mtp å dempe bivirkninger. Har gått på dosen i ett år, men den har nok bare vært virksom i 6 måneder da jeg før den tid ruset meg mye, glemte doser osv. 

Erfaringer eller kunnskap om dette? Hjalp det mot bivirkninger og holdt du deg på samme stabile nivå psykisk?

Skal spørre fastlegen min 18 mars, men han liker å følge psykiatrien hvor jeg ikke er pasient lenger. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, jeg tar 42×2. Tok dobbel dose før. Jeg har serumspeil på 0,3 nå mot 0,9 tidligere.

Anonymkode: c9c80...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg tar 42×2. Tok dobbel dose før. Jeg har serumspeil på 0,3 nå mot 0,9 tidligere.

Anonymkode: c9c80...f8c

Hvordan har det vært rent mentalt? Har du mer "overflatesymptomer"? 

Jeg opplever jo både svært mild hypomani og noe depresjonssymptomer, men det er jo langt ifra så dårlig jeg var før. Likevel tenker jeg på om jeg kan oppnå samme resultat med mindre dose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har langvarig moderat depresjon. Kjenner meg tristere nå enn da jeg tok høyere dose. Tror jeg bør gå opp igjen.

Anonymkode: c9c80...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (56 minutter siden):

Hvordan har det vært rent mentalt? Har du mer "overflatesymptomer"? 

Jeg opplever jo både svært mild hypomani og noe depresjonssymptomer, men det er jo langt ifra så dårlig jeg var før. Likevel tenker jeg på om jeg kan oppnå samme resultat med mindre dose. 

Hvilke bivirkninger har du?

Anonymkode: c9c80...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har langvarig moderat depresjon. Kjenner meg tristere nå enn da jeg tok høyere dose. Tror jeg bør gå opp igjen.

Anonymkode: c9c80...f8c

Åja. Det var dumt. Men 0,3 er jo lite. Jeg tenkte å komme meg ned til 0,5 eller 0,6. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilke bivirkninger har du?

Anonymkode: c9c80...f8c

Skjelver, er tørst og får ikke til å gå ned i vekt. Vet ikke om sistnevnte er en bivirkning, men har i alle fall slitt med det like lenge som jeg har gått på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (9 minutter siden):

Skjelver, er tørst og får ikke til å gå ned i vekt. Vet ikke om sistnevnte er en bivirkning, men har i alle fall slitt med det like lenge som jeg har gått på den.

Jeg har også økt tørste og økt vekt.

Anonymkode: c9c80...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har også økt tørste og økt vekt.

Anonymkode: c9c80...f8c

Ok. Ja. Jeg håper det er mulig å gjøre litt lettere med lavere dose. 125 mg x 2 er en litt høy dose har jeg fått forståelse for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (8 minutter siden):

Ok. Ja. Jeg håper det er mulig å gjøre litt lettere med lavere dose. 125 mg x 2 er en litt høy dose har jeg fått forståelse for. 

Ikke bry deg om dose. Det er serumkonsentrasjon som betyr noe. 

Anonymkode: 1cd7a...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke bry deg om dose. Det er serumkonsentrasjon som betyr noe. 

Anonymkode: 1cd7a...fff

Jeg vet at det er det som betyr noe i forhold til effekt og slikt. Men det er altså ikke nødvendigvis slik at jeg må ha 0,9. Og jeg ser jo det at andre har samme serum som meg på lavere dose samt jeg har sett noen kommentere at det er en høy dose. 

Da jeg gikk på Quetiapine sa han ut ifra blodprøver at jeg tåler hestedoser. 

Det stemmer ut ifra hvor mye benzo jeg tåler også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken
Glitter skrev (2 timer siden):

Sist hadde jeg 0,9 i serum på Litium. Jeg tenker på om jeg skulle forsøkt å gå ned i dose. Bruker 42+83 x 2. Tenkte kanskje jeg kunne prøvd 83 x 2. 

Mtp å dempe bivirkninger. Har gått på dosen i ett år, men den har nok bare vært virksom i 6 måneder da jeg før den tid ruset meg mye, glemte doser osv. 

Erfaringer eller kunnskap om dette? Hjalp det mot bivirkninger og holdt du deg på samme stabile nivå psykisk?

Skal spørre fastlegen min 18 mars, men han liker å følge psykiatrien hvor jeg ikke er pasient lenger. 

For det første mener jeg at du først må få kontrollert litium på nytt. Hvis den fortsatt er så høy, så kan du diskutere med fastlegen om du skal redusere - og nøyaktig hvor mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
frosken skrev (50 minutter siden):

For det første mener jeg at du først må få kontrollert litium på nytt. Hvis den fortsatt er så høy, så kan du diskutere med fastlegen om du skal redusere - og nøyaktig hvor mye. 

Ja Litium skal kontrolleres nå i mars. Så har tenkt til å få det gjort før jeg har time 18 mars. 

Vet ikke om han føler han har nok kompetanse til hvor mye den evt kan reduseres. Men han har kanskje noen han kan ringe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (6 minutter siden):

Ja Litium skal kontrolleres nå i mars. Så har tenkt til å få det gjort før jeg har time 18 mars. 

Vet ikke om han føler han har nok kompetanse til hvor mye den evt kan reduseres. Men han har kanskje noen han kan ringe. 

Det terapeutiske området er jo mellom 0,6-0.9? Dvs du kan vel trygt foreslå å i stabil fase gå ned 42 mg og se hva serum er etter en uke på ny dose. Tipper du fremdeles er godt innenfor det terapeutiske området. 

Anonymkode: d7842...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det terapeutiske området er jo mellom 0,6-0.9? Dvs du kan vel trygt foreslå å i stabil fase gå ned 42 mg og se hva serum er etter en uke på ny dose. Tipper du fremdeles er godt innenfor det terapeutiske området. 

Anonymkode: d7842...2f8

Det er vel 0,5-1. Men ja. Men så er det om symptomene vil blusse opp av å ha lavere serum. Noen kan fint være på 0,5, mens andre bør være høyere. Så er det om jeg skal forsøke. Det er jo bare å trappe opp igjen hvis det ikke går da.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fionys skrev (2 minutter siden):

Jeg ble ikke kvitt bivirkningene før jeg sluttet helt med Litium.

Hvilke bivirkninger hadde du? Tar noe noe medikament istedenfor Litium?

Anonymkode: c9c80...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Fionys skrev (12 minutter siden):

Jeg ble ikke kvitt bivirkningene før jeg sluttet helt med Litium.

Åja. Det var synd å høre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilke bivirkninger hadde du? Tar noe noe medikament istedenfor Litium?

Anonymkode: c9c80...f8c

Tørste, munntørrhet, skjelvinger, diare, dårlig matlyst, talefeil. Talefeil kan ha kommet av Lamictal også.

Tar ingen medisiner lenger, har ikke gjort det på et par år. BP diagnosen ble fjernet og erstattet med depressiv episode. Har i tillegg kptsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (8 minutter siden):

Åja. Det var synd å høre. 

Ja, men det kan jo hjelpe deg. Jeg prøvde til og med å ta begge dosene på kvelden for å se om det hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...