Gå til innhold

Kan bipolaritet utløses av stress?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Aner ikke, men har lest/ hørt at det ligger en latent sårbarhet for bipolaritet, som kan bryte ut ved f eks ekstreme traumer. 
Ei venninne av meg har hatt adhd siden hun var barn. Bipolar kan følge denne diagnosen. 
men det er ikke så ofte. 
Hun mistet sitt tantebarn i krybbedød, og opplevde det som en voldsom traume. Det var etter dette at det bipolare brøt ut 

Anonymkode: 53634...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter

Bipolar er i stor grad genetisk, men at det er genetisk betyr ikke at det bryter ut. Det kan derimot brytes ut av mye stress, livskriser etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Sjansen for å få bipolar er knytta til både arv og traumer i barndommen. De bipolare episodene kan utløses av stress. Dermed ligger det i kortene at den episoden som fører til en bipolardiagnose kan utløses av stress.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Krøll47

Det er jo denne diskusjonen om arv versus miljø igjen. Det er en kombinasjon som gjør at sykdommen utløses. 

Men har man allerede bipolar finnes det klare belegg for at alle typer stress kan utløse nye sykdomsepisoder, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Krøll47 skrev (11 timer siden):

Det er jo denne diskusjonen om arv versus miljø igjen. Det er en kombinasjon som gjør at sykdommen utløses. 

Men har man allerede bipolar finnes det klare belegg for at alle typer stress kan utløse nye sykdomsepisoder, ja. 

Vi alle er jo i en form for stress med jobb, familie, barn og hus. 
Nå er jeg 45 år og har lært meg å si nei. 
i 20 årene var jeg flink pike og sa ja til alt og alle, og brente lyset i begge ender. 
Å kjenne på egne behov, og på hva man har lyst til er svært viktig. 
man vil så gjerne, men så blir man sliten uten at man merker det. 
 

Anonymkode: 53634...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Usikker på om du mener diagnosen i seg selv eller om stress kan utløse symptomer på diagnosen. Svaret er ja på sistnevnte.

Anonymkode: 643b4...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...