Isolde Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Sønnen min på 20 mnd. skal i løpet av de neste 2-5 ukene opereres. Det skal settes inn en ny mitralklaff. Er det mulig og sette inn en klaff av svin, eller må vi velge en metall klaff?? Hva er DIN mening?? Hva kan skje etter en sånn OP? Kan han frastøte seg klaffen?? Hvorfor hoster han sånn om natten ?? Legen sa det var på grunn av hjerte...?! Kan du fortelle meg litt om en slik OP?? (Ja, jeg vet jeg kan spørre legene her, men her går alt på tysk og jeg vil høre det på norsk) Blir glad for svar! Hilsen livredd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47948-kunstig-klaff/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest arrbryst Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Heisann! Æ ser at du har enn litn gutt som sakl opereres og få satt inn enn ny klaff. Æ e ingen læge, men æ har to medfødte hjærtefeil. Blant anna en totalt ødelagt mitralklaff. Æ har gjænnomgådd 4 hjærteoperasjona, korr 2 av dæm e p.g.a mitralklaffen. Æ har enn klaff i metall. Va operert første gang 8 mnd. gammel i 1977, så to gang på bynnelsen av 80 talle og en på sluttn. I dag e æ 25 år og leve et bortimot normalt liv, studere (ætter mange år i jobb), træne og kose mæ max. Av alle ting har åsså min yngste sønn hjærtefeil og e operert, og æ kan førrstå den redseln du føle, førr t tross førr alle mine operasjona va det mye tøffare når han bei operert enn da æ bei operert. Di andre spørsmålan dine kan æ nok ikkje svare på, så det får vi overlate t lægen. D einaste æ kan si e at om sønn din får en metallklaff må han nok gå på blodfortynnende medesina. Håpe detta kan hjælpe dæ litt påvei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47948-kunstig-klaff/#findComment-184622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isolde Skrevet 16. april 2002 Forfatter Del Skrevet 16. april 2002 Heisann! Æ ser at du har enn litn gutt som sakl opereres og få satt inn enn ny klaff. Æ e ingen læge, men æ har to medfødte hjærtefeil. Blant anna en totalt ødelagt mitralklaff. Æ har gjænnomgådd 4 hjærteoperasjona, korr 2 av dæm e p.g.a mitralklaffen. Æ har enn klaff i metall. Va operert første gang 8 mnd. gammel i 1977, så to gang på bynnelsen av 80 talle og en på sluttn. I dag e æ 25 år og leve et bortimot normalt liv, studere (ætter mange år i jobb), træne og kose mæ max. Av alle ting har åsså min yngste sønn hjærtefeil og e operert, og æ kan førrstå den redseln du føle, førr t tross førr alle mine operasjona va det mye tøffare når han bei operert enn da æ bei operert. Di andre spørsmålan dine kan æ nok ikkje svare på, så det får vi overlate t lægen. D einaste æ kan si e at om sønn din får en metallklaff må han nok gå på blodfortynnende medesina. Håpe detta kan hjælpe dæ litt påvei. Hei arrbryst! Tusen takk for svar. Så fint at det går bra med deg.-) Godt å høre! Jeg lurer på om man merker en kunstig klaff?? Er det vondt?? Hadde du mye smerter før du fikk inn ny klaff?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47948-kunstig-klaff/#findComment-185241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bunny Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 En mekanisk (metall-)klaff varer mye lenger enn en griseklaff. Eneste grunnen til at jeg ville valgt griseklaff, var hvis jeg var en ung jente/kvinne som ville ha barn, man kan (kunne hvertfall ikke da jeg ble mitralklaffoperert) gå gravid og ha metallklaff (pgaa de blodfortynnende medisinene). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47948-kunstig-klaff/#findComment-185272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
arrbryst Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Hei arrbryst! Tusen takk for svar. Så fint at det går bra med deg.-) Godt å høre! Jeg lurer på om man merker en kunstig klaff?? Er det vondt?? Hadde du mye smerter før du fikk inn ny klaff?? Hei igjænn! Den einaste måtn æ har mærke klaffen på e p.g.a. tikking. Når man har enn metallklaff som åpne å lokke sæ så får man enn karakteristisk klikkelyd når metalle slår sammen (faktisk enn svært sjarmerende lyd;o), et godt tægn på live). Jo klarar tikkelyden e jo bedre e d. Tikkinga kan høres uten stetoskop og på lang avstand. Men sia mitralklaffen sitt bak hjærte høres ikkje den fult så godt som f.eks. enn aortaklaff som ligg forran. D e nok litt smærte som man ska igjænnom desværre, men æ kan trøste dæ me d at d e minnimalt av d som sønn din vil husk. Klart at når man står å ser på de små som ligger der så tænke man automatisk at dæm må ha ulidelie smærte, men dæm e nok så godt bedøvd. Æ hadde ikkje så mye smærte før operasjon, men æ kunne f.eks. ikkje gå på butikken p.g.a. at æ va heilt utslitt ætter 5 meter. Hvis du lure på nåkka meir så legg bare igjænn beskjed her så ska æ svare dæ så godt æ kan. Hilsen Arrbryst 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47948-kunstig-klaff/#findComment-187093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 Svar til Isolde. Medfødte mitralfeil er ganske sjeldne. Enkelte av dem opptrer i sammenheng med andre medfødte defekter, og disse forholdene er avgjort inngående undersøkt hos din sønn. Rene mitralfeil kan være en fullstendig gjenlukket klaff (men da må blodet ta en annen vei, og dette er neppe tilfellet hos junior). Klaffen kan være forsnevret (mitralstenose), og slik forsnevring kan ha forskjellig utforming. En tredje mulighet er at den ikke tetter skikkelig (lekker tilbake til v. forkammer), dette kalles en mitral insuffisiens. Teknikken og valg av eventuell kunstig klaff blir alltid individualisert og er avhengig av forholdene i hjertet. Disse er som regel meget godt kartlagt på forhånd, men det hender at man også under operasjonen må gi rom for en viss improvisasjon. Et 20-måneder gammelt hjerte skal vokse adskillig, og klaffekirurgi i denne alderen må selvsagt ta hensyn til det. I de tilfellene det foreligger en lekkasje uten forsnevring, vil man idag i det lengste forsøke å gjøre en plastikk, d.v.s. at man rekonstruerer klaffen med det vevet som foreligger lokalt, eller bruker kroppseget materiale til å skjøte på med. Er det nødvendig med en kunstig klaff, blir valget gjort på strengt faglige kriterier, og ikke forelagt dere til avgjørelse. Det er imidlertid selvsagt at dere skal taes med på råd og informasjon på forhånd. En biologisk eller kunstig klaff vil ikke medføre noen form for avstøtningsreaksjon. Din sønns hoste kan være forårsaket av at v. hjertehalvdel har en viss pumpesvikt, og at blod dermed hoper seg opp i lungekretsløpet. Denne opphopningen av blod/væske i lungene gir hos mange reflektorisk hoste. Få de tyske legene til å gi dere forståelig og grundig informasjon såvel før som etter operasjonen. Jeg ønsker dere lykke til med det som forestår. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47948-kunstig-klaff/#findComment-192227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.