Gå til innhold

5 timers søvn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Helseskadelig? Kan psykose utløse av svært få timer i søvn. 

Anonymkode: 335af...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det skjedde meg i 2012. Svært lite til ingen søvn, endte med dyp psykose..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke etter fem timers søvn noen få ganger, det må som regel noe mer alvorlig til enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg blir psykotisk merker jeg at jeg blir det? Utarter psykose seg av bilde som ikke finnes evt stemmer som høres eller ? 

Anonymkode: 335af...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvis jeg blir psykotisk merker jeg at jeg blir det? Utarter psykose seg av bilde som ikke finnes evt stemmer som høres eller ? 

Anonymkode: 335af...a17

Jeg skjønte ikke at det var på vei første gangene, men så lærte jeg meg begynnende tegn på det. Klarte ikke stoppe utviklingen likevel da. Det er rusutløste psykoser jeg har hatt så kan hende det oppleves annerledes når det ikke er rus i bildet. 

Du trenger ikke hallisunere for å ha psykose. Det sentrale er vrangforestillinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Jeg skjønte ikke at det var på vei første gangene, men så lærte jeg meg begynnende tegn på det. Klarte ikke stoppe utviklingen likevel da. Det er rusutløste psykoser jeg har hatt så kan hende det oppleves annerledes når det ikke er rus i bildet. 

Du trenger ikke hallisunere for å ha psykose. Det sentrale er vrangforestillinger. 

Ok redd for å få det. Hvordan virker imovane? Utslitt psykisk og fikk det fra en jeg kjenner. Ikke brukt det før. 

Anonymkode: 335af...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ok redd for å få det. Hvordan virker imovane? Utslitt psykisk og fikk det fra en jeg kjenner. Ikke brukt det før. 

Anonymkode: 335af...a17

Har du noen spesielle symptomer da som gjør at du er redd for det? 

Imovane hjelper på innsoving, men du kan like gjerne våkne etter noen timer og ikke få sove mer. Lukk øynene når du tar den. Noen opplever å hallisunere av Imovane. Det er altså ikke tegn på psykose om du hallisunerer litt av Imovane.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helseskadelig? Kan psykose utløse av svært få timer i søvn. 

Anonymkode: 335af...a17

Ja. Jeg har ikke psykosediagnose, men jeg har merket symptomer dersom jeg over lang tid har fått for lite søvn. Da snakker vi 2 timers søvn hver natt. I 2021, opplevde jeg det sist. Jeg gikk ute og snudde meg fordi jeg syntes en hånd kom opp bak skulderen min og jeg kunne kjenne at noen gikk bak meg, så snudde jeg meg og ingen var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (6 timer siden):

Har du noen spesielle symptomer da som gjør at du er redd for det? 

Imovane hjelper på innsoving, men du kan like gjerne våkne etter noen timer og ikke få sove mer. Lukk øynene når du tar den. Noen opplever å hallisunere av Imovane. Det er altså ikke tegn på psykose om du hallisunerer litt av Imovane.

Redd for å se eller føle noe som ikke eksisterer. Fikk et slags symptom da jeg måtte bruke parafin forte en gang som kunne minne om psykose eller hallusinasjon. Så edderkopper på armen var det et symptom? 

Anonymkode: 335af...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Redd for å se eller føle noe som ikke eksisterer. Fikk et slags symptom da jeg måtte bruke parafin forte en gang som kunne minne om psykose eller hallusinasjon. Så edderkopper på armen var det et symptom? 

Anonymkode: 335af...a17

Det kom av tabletten og ikke at du var syk med psykose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Det kom av tabletten og ikke at du var syk med psykose. 

Ok. Får prøve og la være å spille Candy Crush i natt så kanskje jeg sovner 

Anonymkode: 335af...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Helseskadelig? Kan psykose utløse av svært få timer i søvn. 

Anonymkode: 335af...a17

Ja da. Opplevde det i sommer, jeg trodde at jeg hadde fått schizofreni lik som min tante. Men det var ‘bare’ psykose utløst av lite søvn. Fikk vite dette på DPS, og lærte hvordan og hvorfor det skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Glitter skrev (7 timer siden):

Har du noen spesielle symptomer da som gjør at du er redd for det? 

Imovane hjelper på innsoving, men du kan like gjerne våkne etter noen timer og ikke få sove mer. Lukk øynene når du tar den. Noen opplever å hallisunere av Imovane. Det er altså ikke tegn på psykose om du hallisunerer litt av Imovane.

Der fungerer Stilnoct noe bedre. Lenger søvn, men også lenger tid til den fungerer fra man tar den peroral. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (1 minutt siden):

Der fungerer Stilnoct noe bedre. Lenger søvn, men også lenger tid til den fungerer fra man tar den peroral. 

Jeg har ikke brukt sovemedisiner før. Var i natt jeg ikke sov særlig så jeg må sove i natt. Jeg tørr ikke prøve sovemedisin kanskje fordi jeg ikke tørr miste kontroll. Jeg hadde sikkert angret rett etterpå. 

Anonymkode: 335af...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke brukt sovemedisiner før. Var i natt jeg ikke sov særlig så jeg må sove i natt. Jeg tørr ikke prøve sovemedisin kanskje fordi jeg ikke tørr miste kontroll. Jeg hadde sikkert angret rett etterpå. 

Anonymkode: 335af...a17

Jeg vil berolige deg med at du neppe blir psykotisk etter 2-3 netter med lite søvn. Psykose pga søvnmangel er når det skjer over tid.

Om du har fått innsovningstabletter av legen så kan jeg hjelpe deg. Har god erfaring med det. Kan bare ikke snakke om doser her, forståelig nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...