Gå til innhold

Zoloft og mareritt


Seroxat

Anbefalte innlegg

Seroxat

Jeg økte dosen med Zoloft fra 25 mg til 50 mg på tirsdag. Etter økningen opplever jeg heftige mareritt som jeg våkner av. Dette oppleves som veldig ubehagelig. Er det flere som har opplevd dette? Hvor lenge varer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir-
Skrevet (endret)

Jeg brukte annen type AD. Les pakningsvedlegg. 

Jeg fant aldri ut hvor lenge marerittene eventuelt  ville vare.  Etter et par uker sluttet jeg på ad.

Les om bivirkninger og ta det opp med legen din? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat

Ok. Jeg forstår. Det står i pakningsvedlegget at mareritt er en vanlig bivirkning, men jeg tenker at jeg skal høre med legen min om det  i morgen. Det kan jo være at det er verst i oppstartsfasen? Er det andre som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat
Skrevet (endret)
Drømmeautomat skrev (54 minutter siden):

Vanlig. Jeg husker jeg opplevde det spesielt på Zoloft, ikke nødvendigvis mareritt, men drømmer jeg huska bedre og som virka rarere enn vanlig. Og ja, såvidt jeg husker avtok det etter hvert.

https://www.vice.com/en/article/5dpapq/why-antidepressants-give-you-bad-dreams

Ok. Jeg skjønner. Jeg håper at det avtar etterhvert 🙏 Opplevde du økt angst og uro under opptrapping av Zoloft? Jeg opplever sterk uro og angst etter opptrapping på tirsdag. Det er ille å stå i. Håper at det også gir seg snart 🙏

Endret av Seroxat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat
Seroxat skrev (Akkurat nå):

Ok. Jeg skjønner. Jeg håper at det avtar etterhvert 🙏 Opplevde du økt angst og uro under opptrapping av Zoloft? Jeg opplever sterk uro og angst etter opptrapping på tirsdag. Det er ille å stå i. Håper at det også gir seg snart 🙏

Takk for tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva

Opplevde absolutt ingen mareritt av det. Ser ikke sammenhengen. Mareritt får jeg faktisk av alkohol og kaffe før sengetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
UtakknemligDiva skrev (14 minutter siden):

Opplevde absolutt ingen mareritt av det. Ser ikke sammenhengen. Mareritt får jeg faktisk av alkohol og kaffe før sengetid.

Vi drømmer i R.E.M - søvn- det dypeste stadiet når vi sover. Kanskje AD gjør at vi sover dypere og dermed husker drømmene når vi bråvåkner?  

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Skrevet (endret)
Kashmir skrev (1 time siden):

Vi drømmer i R.E.M - søvn- det dypeste stadiet når vi sover. Kanskje AD gjør at vi sover dypere og dermed husker drømmene når vi bråvåkner?  

Jeg har husket drømmer også fra før jeg begynte på ad. Jeg tror ikke det har noen sammenheng. Det var en medisin som ga meg veldig god søvn; Wellbutrin. Søvnen ble med ett veldig god når jeg gikk på det. Brukte det 1 mnd. Men sluttet da den ikke hadde hatt noen annen virkning enn å gi meg masse uro og angst. Men jeg kunne kjenne gamle lukter og få opp gamle minner da. 

Endret av UtakknemligDiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
UtakknemligDiva skrev (7 minutter siden):

Jeg har husket drømmer også fra før jeg begynte på ad. Jeg tror ikke det har noen sammenheng. Det var en medisin som ga meg veldig god søvn; Wellbutrin. Søvnen ble med ett veldig god når jeg gikk på det. Brukte det 1 mnd. Men sluttet da den ikke hadde hatt noen annen virkning enn å gi meg masse uro og angst. Men jeg kunne kjenne gamle lukter og få opp gamle minner da. 

Jeg har husket drømmer jeg også, men det var helt jævli mareritt etter at jeg startet på  ad. Og da koblet jeg etter en stund og sjekket bivirkninger. 

Men jeg vet jo ikke hva med det som gir sånne bivirkninger. Det kommer jeg til å prøve og finne ut av nå da 😀 det nå jo ha noe med en slags søvnforstyrrelse å gjøre..temker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (17 minutter siden):

Jeg har husket drømmer jeg også, men det var helt jævli mareritt etter at jeg startet på  ad. Og da koblet jeg etter en stund og sjekket bivirkninger. 

Men jeg vet jo ikke hva med det som gir sånne bivirkninger. Det kommer jeg til å prøve og finne ut av nå da 😀 det nå jo ha noe med en slags søvnforstyrrelse å gjøre..temker jeg. 

Merkelig. Drømmer er underbevisstheten. Hva du drømmer påvirkes av ting som sitter lang inne, hva du har tenkt på i det siste, noe du tenker på ofte, du som betyr mye for deg, noe du er redd for skal skje osv, så mikses dette til noe uten sammenheng i drømmen/marerittet. :) 

Jeg delte rom med ei i 2022, og hun snakket i søvne. Hun var så glad. Jeg spurte henne dagen etter og hun sa hun alltid drømmer fint. Jeg kan drømme både fint og stresset. Hvilken stemning som er i drømmene forteller mulig litt hvordan vi har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
UtakknemligDiva skrev (1 minutt siden):

Merkelig. Drømmer er underbevisstheten. Hva du drømmer påvirkes av ting som sitter lang inne, hva du har tenkt på i det siste, noe du tenker på ofte, du som betyr mye for deg, noe du er redd for skal skje osv, så mikses dette til noe uten sammenheng i drømmen/marerittet. :) 

Jeg delte rom med ei i 2022, og hun snakket i søvne. Hun var så glad. Jeg spurte henne dagen etter og hun sa hun alltid drømmer fint. Jeg kan drømme både fint og stresset. Hvilken stemning som er i drømmene forteller mulig litt hvordan vi har det. 

Ja, men nå drømmer vi flere drømmer hver natt, og de siste årene har jeg husket få. 

Det er langt fra vanlig å huske alle drømmer, så det jeg tenker er at det er noe med ad som påvirker noe uten at det er særlig mystisk. Noe som lar seg forklare med kjemi muligens? 

Søvnforstyrrelser er jo ikke uvanlig ved inntak av alkohol osv som du er inne på, så hvorfor ikke ad? 

Jeg syns ikke at det er rart-bare tatt det som info og "naturlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat
Kashmir skrev (1 time siden):

Vi drømmer i R.E.M - søvn- det dypeste stadiet når vi sover. Kanskje AD gjør at vi sover dypere og dermed husker drømmene når vi bråvåkner?  

Ja, ka

 

Kashmir skrev (2 timer siden):

Vi drømmer i R.E.M - søvn- det dypeste stadiet når vi sover. Kanskje AD gjør at vi sover dypere og dermed husker drømmene når vi bråvåkner?  

Ja, kanskje det er sånn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seroxat
Drømmeautomat skrev (20 timer siden):

Vanlig. Jeg husker jeg opplevde det spesielt på Zoloft, ikke nødvendigvis mareritt, men drømmer jeg huska bedre og som virka rarere enn vanlig. Og ja, såvidt jeg husker avtok det etter hvert.

https://www.vice.com/en/article/5dpapq/why-antidepressants-give-you-bad-dreams

Ok. Jeg forstår. Da vil det mest sannsynlig avta hos meg også. Takk for tilbakemelding ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat
UtakknemligDiva skrev (18 timer siden):

Jeg har husket drømmer også fra før jeg begynte på ad. Jeg tror ikke det har noen sammenheng. Det var en medisin som ga meg veldig god søvn; Wellbutrin. Søvnen ble med ett veldig god når jeg gikk på det. Brukte det 1 mnd. Men sluttet da den ikke hadde hatt noen annen virkning enn å gi meg masse uro og angst. Men jeg kunne kjenne gamle lukter og få opp gamle minner da. 

Jeg forstår ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Drømmeautomat skrev (På 3.3.2024 den 12.40):

Vanlig. Jeg husker jeg opplevde det spesielt på Zoloft, ikke nødvendigvis mareritt, men drømmer jeg huska bedre og som virka rarere enn vanlig. Og ja, såvidt jeg husker avtok det etter hvert.

https://www.vice.com/en/article/5dpapq/why-antidepressants-give-you-bad-dreams

Jeg forstår. Håper at det avtar etterhvert. Takk for at du deler ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...