Gå til innhold

Omgangsyke?

Anbefalte innlegg

Gjest Heggen

Min eldste sønn på 6 år og jeg har i år vært utsatt for omgangsyke og magesjau fire ganger i år. Med oppkast og diare og det tar vel en uke før vi er i gang igjen. Er det normalt å bli smittet så mange ganger på kort tid, er det noe vi kan gjøre for å hindre dette i å komme igjen? Vi har vært hos lege og tatt blodprøver og min sønn skal til barnelege. Men hva andre ting kan det være enn en vanlig omgangssyke. Greier ikke vente til svarene kommer håper du kan gi oss litt informasjon om smittefare o.l. Kan vi smitte oss selv eller smitte hverandre i det uendelige innad i familien?

Kan vi ha dårlig immunforsvar?

Han kaster opp og har diare mens jeg har diare kvalme og vondt øverst i magen rett under ribbeina og tendens til magesyre.

Håper dette er riktig forum og håper på et snarlig svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47953-omgangsyke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære Heggen,

Det at det er flere personer (du og din sønn) som har fått eller får liknende symptomer peker i retning av at det kan være noe infeksjon. Det kan egentlig heller ikke utelukkes at det er noe mat som dere ikke tåler, men kanskje ikke mest sansynlig. Det er egentlig ganske mange virus og bakterier som kan forårsake omgangsyke, men det er ikke vanlig at de kommer og går på denne måten som du beskriver. Kan det være noe kilde som begge dere får infeksjon fra? Jeg har desverre ingen mulighet til å stille en fjerndiagnose, men jeg ville gå til lege så snart neste gang symptomene oppstår og få tatt en avnføringsprøve som kan sendes til et mikrobiologisk laboratorium for å påvise eventuelle bakterier eller virus som kan forklare sykdommen. Prøv å observere nøye hva dere spiser, begge to, dagene før omgangsyken melder seg. De fleste infeksjner har en eller to dagers inkubasjonstid. Jeg ville i alle fall forsøke å utelukke infeksjoner før jeg gikk videre med andre undersøkelser.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47953-omgangsyke/#findComment-184284
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...