Gå til innhold

Økning av tvangstanker under opptrapping av Zoloft


Seroxat

Anbefalte innlegg

Seroxat
Skrevet (endret)

Jeg økte dosen med Zoloft fra 25 mg til 50 mg på tirsdag forrige uke. Opplever økte tvangstanker i forbindelse med opptrapping. Er det vanlig? Hvor lenge varer det? Er det flere som har opplevd dette? Jeg synes det er veldig slitsomt og ubehagelig og vurderer å seponere p.g.a dette.

Endret av Seroxat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seroxat
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Gi det et par uker?

Anonymkode: f0855...3d1

Vil det gi seg etter ett par uker tror du? 

Endret av Seroxat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke svart deg så mye i trådene dine.

Men det du opplever er helt normalt, og forventet. Du må forvente et par-tre kjipe uker. Enten må du holde ut, ellers må du snakke med legen din om å bruke benzo en periode. 

Seponering hjelper ingenting. Da må du bare gjennom det samme igjen senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat
ISW skrev (På 4.3.2024 den 17.44):

Jeg har ikke svart deg så mye i trådene dine.

Men det du opplever er helt normalt, og forventet. Du må forvente et par-tre kjipe uker. Enten må du holde ut, ellers må du snakke med legen din om å bruke benzo en periode. 

Seponering hjelper ingenting. Da må du bare gjennom det samme igjen senere. 

Jeg forstår. Jeg økte dosen i dag og skal øke for siste gang neste tirsdag. Kan jeg da  forvente meg økning av bivirkninger under hver av doseøkningene? Takk for tilbakemelding ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat skrev (3 timer siden):

Jeg forstår. Jeg økte dosen i dag og skal øke for siste gang neste tirsdag. Kan jeg da  forvente meg økning av bivirkninger under hver av doseøkningene? Takk for tilbakemelding ❤️

Det var en rask opptrapping.

Da har nok legen satt en måldose som han mener du skal bruke. For det tar en uke å stabilisere serumkonsentrasjonen på ny dose og noen dager deretter for å måle effekt. 

Jeg forstår at du er plaget og har det vondt nå. Det går over, men hvis du får utålelige bivirkninger må du snakke med legen din for evt roligere opptrapping eller tillegg av litt hjelp for den verste angsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seroxat
ISW skrev (11 timer siden):

Det var en rask opptrapping.

Da har nok legen satt en måldose som han mener du skal bruke. For det tar en uke å stabilisere serumkonsentrasjonen på ny dose og noen dager deretter for å måle effekt. 

Jeg forstår at du er plaget og har det vondt nå. Det går over, men hvis du får utålelige bivirkninger må du snakke med legen din for evt roligere opptrapping eller tillegg av litt hjelp for den verste angsten. 

Jeg forstår. Takk for tilbakemelding ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat
ISW skrev (11 timer siden):

Det var en rask opptrapping.

Da har nok legen satt en måldose som han mener du skal bruke. For det tar en uke å stabilisere serumkonsentrasjonen på ny dose og noen dager deretter for å måle effekt. 

Jeg forstår at du er plaget og har det vondt nå. Det går over, men hvis du får utålelige bivirkninger må du snakke med legen din for evt roligere opptrapping eller tillegg av litt hjelp for den verste angsten. 

ISW; er Zoloft en god medisin mot depresjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat
Seroxat skrev (15 minutter siden):

ISW; er Zoloft en god medisin mot depresjon? 

Kan jeg regne med at Zoloft vil virke om en ukes tid, eller vil den allerede ha en effekt fra i går da jeg økte dosen til 75 mg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat skrev (20 minutter siden):

ISW; er Zoloft en god medisin mot depresjon? 

Ja, Zoloft er en fin medisin, den er kjent for å gi litt mindre avflatethet enn andre SSRI. Jeg bruker den selv, men ikke mot depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat
ISW skrev (7 minutter siden):

Ja, Zoloft er en fin medisin, den er kjent for å gi litt mindre avflatethet enn andre SSRI. Jeg bruker den selv, men ikke mot depresjon.

Jeg forstår. Det høres bra ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat

Vil Zoloft ha en virkning allerede fra i går da jeg økte dosen til  75 mg, eller tar det en ukes tid før virkningen kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat
Seroxat skrev (4 minutter siden):

Vil Zoloft ha en virkning allerede fra i går da jeg økte dosen til  75 mg, eller tar det en ukes tid før virkningen kommer?

Jeg ser så frem til depresjonen letner og til jeg får litt mer tiltak til å gjøre ting🙏🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seroxat skrev (18 minutter siden):

Vil Zoloft ha en virkning allerede fra i går da jeg økte dosen til  75 mg, eller tar det en ukes tid før virkningen kommer?

Det er så vanskelig å si, for det er veldig individuelt. Det heter seg vel at etter 2-3 uker på riktig dose, så skal du begynne å få en brukbar effekt. For noen skjer det raskere (man har jo bipolare som går over i hypomani/mani samme dag som de starter behandling - noe som heller ikke er bra). For noen tar det lengre tid.

Skulle ønske jeg kunne gitt deg et bedre svar, men dessverre er det vanskelig. Kan du hente noen erfaringer fra da du begynte med Seroxat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat
ISW skrev (4 minutter siden):

Det er så vanskelig å si, for det er veldig individuelt. Det heter seg vel at etter 2-3 uker på riktig dose, så skal du begynne å få en brukbar effekt. For noen skjer det raskere (man har jo bipolare som går over i hypomani/mani samme dag som de starter behandling - noe som heller ikke er bra). For noen tar det lengre tid.

Skulle ønske jeg kunne gitt deg et bedre svar, men dessverre er det vanskelig. Kan du hente noen erfaringer fra da du begynte med Seroxat?

Jeg forstår. Får man ikke noe effekt før det har gått 2-3 uker på riktig dose? Det er lang tid. Seroxat er en medisin som jeg ikke tålte så vanskelig og sammenligne med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat
Seroxat skrev (23 timer siden):

Jeg forstår. Får man ikke noe effekt før det har gått 2-3 uker på riktig dose? Det er lang tid. Seroxat er en medisin som jeg ikke tålte så vanskelig og sammenligne med den. 

Jeg håper at jeg merker en virkning før det har gått 2-3 uker🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
ISW skrev (På 6.3.2024 den 9.55):

Ja, Zoloft er en fin medisin, den er kjent for å gi litt mindre avflatethet enn andre SSRI. Jeg bruker den selv, men ikke mot depresjon.

Tar du Zoloft på morgenen eller på kvelden? Jeg tar den på morgenen, men opplever å bli veldig trøtt. Vet du om det noe som vil gå over etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat skrev (3 minutter siden):

Tar du Zoloft på morgenen eller på kvelden? Jeg tar den på morgenen, men opplever å bli veldig trøtt. Vet du om det noe som vil gå over etterhvert?

Jeg blir ikke trøtt av den.

Tar den på morgenen, men det er mest av tilfeldige årsaker - kunne like gjerne tatt den på kvelden.

Hvordan går det med deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg forstår. Har du aldri blitt trøtt av å ta den på dagen, eller ble du trøtt i starten? Legen min vil ikke at jeg skal ta den på kvelden i tilfelle det ødelegger nattesøvnen. Svetter du mye om natta? Er det noe som går over? Jeg har nå hatt ekstrem nattesvette i en ukes tid hver eneste natt. Formen min er dessverre uforandra siden sist vi skrev. Jeg har fortsatt ingen virkning av Zoloft, bare bivirkninger som nattesvette og selvmordstanker hver eneste morgen og dag. Burde ikke selvmordstankene ha avtatt nå, etter 4 uker nå til tirsdag på samme dose? Eller er det slik at hvis dosen er for liten så opplever man bare bivirkninger som ikke gir seg? Leste under bivirkninger på Zoloft at en sjelden bivirkning er selvmordstanker/ adferd. Jeg vurderer nå å enten seponere, eller øke dosen ( sef i samråd med legen). Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Takk for omtanken ved at du lurte på hvordan det går med meg❤️

Endret av Seroxat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat skrev (1 time siden):

Jeg forstår. Har du aldri blitt trøtt av å ta den på dagen, eller ble du trøtt i starten? Legen min vil ikke at jeg skal ta den på kvelden i tilfelle det ødelegger nattesøvnen. Svetter du mye om natta? Er det noe som går over? Jeg har nå hatt ekstrem nattesvette i en ukes tid hver eneste natt. Formen min er dessverre uforandra siden sist vi skrev. Jeg har fortsatt ingen virkning av Zoloft, bare bivirkninger som nattesvette og selvmordstanker hver eneste morgen og dag. Burde ikke selvmordstankene ha avtatt nå, etter 4 uker nå til tirsdag på samme dose? Er det virkningen som ennå ikke har kommet? Eller er dosen for liten så jeg opplever bare bivirkninger ? Leste under bivirkninger på Zoloft at en sjelden bivirkning er selvmordstanker/ adferd. Jeg vurderer nå å enten seponere, eller øke dosen ( sef i samråd med legen). Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Takk for omtanken ved at du lurte på hvordan det går med meg❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...