Gå til innhold

Psykisk lidelse, å ha det vanskelig og ondskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg mener personer med psykiske lidelser er like forskjellige som personer uten psykiske lidelser. Mens noen er snille er andre mindre hyggelige.  Men når man leser om onde handlinger så har mange så lett for å si at personer må være syk, eller at den personer var sikkert en ensom ulv, eller hadde det ikke lett.  Er det bare meg som mener dette er en diskriminering mot mennesker som har det vondt, er ensom  eller har en psykisk lidelse?  Og etter det jeg har forstått skjer de fleste drap av mennesker som ikke har noen psykisk lidelse. 

Anonymkode: ae931...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg mener personer med psykiske lidelser er like forskjellige som personer uten psykiske lidelser. Mens noen er snille er andre mindre hyggelige.  Men når man leser om onde handlinger så har mange så lett for å si at personer må være syk, eller at den personer var sikkert en ensom ulv, eller hadde det ikke lett.  Er det bare meg som mener dette er en diskriminering mot mennesker som har det vondt, er ensom  eller har en psykisk lidelse?  Og etter det jeg har forstått skjer de fleste drap av mennesker som ikke har noen psykisk lidelse. 

Anonymkode: ae931...b09

Har sett mange serier om mordere og det virker som alle hadde problemer, vanskelig oppvekst og psykiske lidelser. Noe gjorde dem onde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det eneste onde mennesket med psykisk lidelse jeg har møtt var en person som var muslim og som fant ut at han var homofil. Til tross for dette ble han av familien sin tvunget til å leve i et ekteskap med en kvinne. Han bestemte seg for å bli så destruktiv han kunne for alle rundt seg. Sistnevnte (ikke homofilien) betrakter jeg som en psykisk lidelse

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (31 minutter siden):

Det eneste onde mennesket med psykisk lidelse jeg har møtt var en person som var muslim og som fant ut at han var homofil. Til tross for dette ble han av familien sin tvunget til å leve i et ekteskap med en kvinne. Han bestemte seg for å bli så destruktiv han kunne for alle rundt seg. Sistnevnte (ikke homofilien) betrakter jeg som en psykisk lidelse

Kaller du seriøst det å bli tvunget til å tvangsgifte seg og aktivt reagere på det som ondskap?

Anonymkode: 464b9...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kaller du seriøst det å bli tvunget til å tvangsgifte seg og aktivt reagere på det som ondskap?

Anonymkode: 464b9...40c

Når det går ut over de som ikke er ansvarlig for tvangsgiftemålet, så ja.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (Akkurat nå):

Når det går ut over de som ikke er ansvarlig for tvangsgiftemålet, så ja.

 

Jøss, det ser jeg på som en ganske forståelig handling, en reaksjon på tvangen han er utsatt for og ikke i nærheten av ondskap. Et veldig rart eksempel på ondskap synes jeg.

Anonymkode: 464b9...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jøss, det ser jeg på som en ganske forståelig handling, en reaksjon på tvangen han er utsatt for og ikke i nærheten av ondskap. Et veldig rart eksempel på ondskap synes jeg.

Anonymkode: 464b9...40c

Så det var OK at han:

- Truet meg med drap nesten hver dag i to år

- Trakasserte meg og truet familien min

- Skulle «ødelegge livet mitt» 

osv.

Jeg hadde ingenting med giftemålet hans å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (2 minutter siden):

Så det var OK at han:

- Truet meg med drap nesten hver dag i to år

- Trakasserte meg og truet familien min

- Skulle «ødelegge livet mitt» 

osv.

Jeg hadde ingenting med giftemålet hans å gjøre.

Dette skrev du i innlegget ditt: "Til tross for dette ble han av familien sin tvunget til å leve i et ekteskap med en kvinne. Han bestemte seg for å bli så destruktiv han kunne for alle rundt seg." Skal jeg da automatisk skjønne at "å bli destruktiv" handler om drapstrusler og trakassering? 

Anonymkode: 464b9...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette skrev du i innlegget ditt: "Til tross for dette ble han av familien sin tvunget til å leve i et ekteskap med en kvinne. Han bestemte seg for å bli så destruktiv han kunne for alle rundt seg." Skal jeg da automatisk skjønne at "å bli destruktiv" handler om drapstrusler og trakassering? 

Anonymkode: 464b9...40c

Nei. Men da vet du nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 minutt siden):

Nei. Men da vet du nå.

Herregud...

Anonymkode: 464b9...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (41 minutter siden):

Har sett mange serier om mordere og det virker som alle hadde problemer, vanskelig oppvekst og psykiske lidelser. Noe gjorde dem onde. 

Trist at mennesker som har det så vondt fra før skal bli plassert i en gruppe med mennesker som gjør ondskap mot andre. Mange som sliter tror jeg blir heller gode mennesker  fordi de sitter med en erfaring som gjør at de lettere forstår andre som har det vanskelig. 

Anonymkode: ae931...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er det bare meg som mener dette er en diskriminering mot mennesker som har det vondt, er ensom  eller har en psykisk lidelse? 

Disse uttalelsene er for generelle til at jeg vil kalle det diskriminering. Men tåpelige utsagn uansett, hvis man ikke kjenner til saksforholdene i hvert enkelt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud...

Anonymkode: 464b9...40c

Eller så går det an å si at du skjønner at det var ubehagelig og at vedkommende forhåpentligvis har fått sin straff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (Akkurat nå):

Eller så går det an å si at du skjønner at det var ubehagelig og at vedkommende forhåpentligvis har fått sin straff. 

Ikke med den tonen du kommer med, da skylder jeg deg ikke så mye. Hadde du forklart fra begynnelsen så hadde det vært noe annet. Men å sitte å unnskylde meg for at jeg ikke lukter hva du mener med svarene dine orker jeg ikke.

Anonymkode: 464b9...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg mener personer med psykiske lidelser er like forskjellige som personer uten psykiske lidelser. Mens noen er snille er andre mindre hyggelige.  Men når man leser om onde handlinger så har mange så lett for å si at personer må være syk, eller at den personer var sikkert en ensom ulv, eller hadde det ikke lett.  Er det bare meg som mener dette er en diskriminering mot mennesker som har det vondt, er ensom  eller har en psykisk lidelse?  Og etter det jeg har forstått skjer de fleste drap av mennesker som ikke har noen psykisk lidelse. 

Anonymkode: ae931...b09

 "Og etter det jeg har forstått skjer de fleste drap av mennesker som ikke har noen psykisk lidelse."  er det noe statistikk på dette?

Anonymkode: 464b9...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trist at mennesker som har det så vondt fra før skal bli plassert i en gruppe med mennesker som gjør ondskap mot andre. Mange som sliter tror jeg blir heller gode mennesker  fordi de sitter med en erfaring som gjør at de lettere forstår andre som har det vanskelig. 

Anonymkode: ae931...b09

Ja de fleste er gode mennesker, noen er onde og sånn er det bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

orker ikek lese hele men fant dette

 

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2022/12/15/ny-kripos-rapport-nesten-13-av-drap-og-drapsforsok-mellom-2014-2021-begatt-av-personer-med-alvorlige-psykiske-lidelser/

"Ny Kripos-rapport: Nesten hvert tredje drap og drapsforsøk mellom 2014-2021 begått av personer med alvorlige psykiske lidelser"

 

Anonymkode: 464b9...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Det er fordommer. Det er masse fordommer fremdeles. Jeg følger en som legger fram hva konspiteoretikere ytrer, og så kommer han med fakta. Det blir diskusjoner. Og ett standardutstykk er ofte : her snakker vi ( jo ) diagnoser ( om de som konspirerer )  

Så mange som mener noe drøyt, truer andre på ekstrem drøy måte og gjør såkalt ondskap- de blir ofte satt i diagnose- båsen ( dessverre ) 

Nå er det de som har det vanskelig og som ikke unner noen å ha det bedre. Ytringer som : Jeg kom meg gjennom det alene, men h*n får hjelp i bøtter, og klager likevel ! Jeg blir så provosert. 

Det "rette" ville vært fra en ikke bitter person å si : Jeg kom meg gjennom alene, og er så glad h*n slipper, og har god hjelp! Selvfølgelig er det vanskelig likevel, det forstår jeg. 

Den forskjellen avgjør mye om man er et menneske med empati eller ett som ikke unner andre bedre. 

Det er ikke avgjørende om en har diagnose eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste drap blir begått av psykisk syke. Mange blir begått av psykotiske. Mange blir begått av psykopater. 

Psykopater er syke like mye som en med f. Eks psykose eller angst. En psykopat kan ikke for at hjernen dems mangler den delen som har med empati å gjøre. Dette er ikke noe de gjør med vilje, men de er født sånn uten den delen. Så egentlig er det veldig synd på psykopater. De kan ikke være glad i noen, elske noen eller være glad på andres vegne. 

Anonymkode: c6b84...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel

Det er så vanlig å ha psykisk sykdom i løpet av livet at det knapt kan kalles et stigma. Det er vel også bare noen få diagnoser som henger tett sammen med kriminalitet. Være psykopat for eksempel (diagnosen heter noe annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...