Gå til innhold

Sliten av skam dagen i dag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er blitt frisk av depresjon og er på vei til å trappe opp på jobb. Dagen i dag hadde jeg fri men klarer ikke bruke den på positiv måte. Blir urolig og stresset og kjenner på lett angst samtidig som jeg er sliten og kjenner behov for å legge meg. Skammer meg over at det er blitt verre med mat igjen og at jeg kvitter meg med den. Veldig skam som voksen person. Det skjedde noe stressende og opprivende i går som sikkert har direkte sammenheng med hvordan det gikk med dagen i dag men fatter ikke at jeg ikke kan ha bedre måter å takle slike ting på. Orket å være oppe til kl 17 men etter det har jeg bare resignert og lagt meg. Orker ikke ha noe med meg selv å gjøre. Ville bare sette ord på det her siden det er tabu andre steder. 

Anonymkode: 88b13...7b4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/479674-sliten-av-skam-dagen-i-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir-
Skrevet (endret)

Har du ikke lært eller erfart bedre måter å takle det på, så trenger du ikke å føle skam. 

Handler du derimot mot bedre vitende, så ok. Da er kanskje skammen en naturlig konsekvens. 

Om den gjør noen nytte  detinot er høyst diskutabelt. Tror du skammen gjør noen nytte? 

Endret av Kashmir
AnonymBruker

Mitt råd til deg som jeg selv prøver å følge i mitt eget liv er å forlate alt drama og negativitet. Ikke alltid det er like lett, og opprivende ting kan skje, men prøv så godt du kan å ta avstand fra det. 
jeg har også en fridag i uka fra jobb, og de dagene sitter jeg bare der og orker ingenting. 
Jeg har en veldig sosial jobb, og jeg orker rett og slett ikke folk på fridagen og nyter å være alene. 

Anonymkode: 96e21...cbb

AnonymBruker
Kashmir skrev (12 timer siden):

Har du ikke lært eller erfart bedre måter å takle det på, så trenger du ikke å føle skam. 

Handler du derimot mot bedre vitende, så ok. Da er kanskje skammen en naturlig konsekvens. 

Om den gjør noen nytte  detinot er høyst diskutabelt. Tror du skammen gjør noen nytte? 

Vet jo at det er en lite heldig mestringsstrategi. Men grunnen til at jeg allikevel gjør det er vel at følelsen av ubehag og uro blir for stor når jeg ikke gjør det. Skammen gjør ikke noen nytte men er der naturlig. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg kan relatere til skam-følelsen du kjenner på. Jeg skammer meg også mye over bare det å være i live. Har dessverre ingen gode råd til deg. Får du hjelp?

Anonymkode: 193c1...ba1

Oi. Får du hjelp? Jeg har hatt en bra periode og går ikke i terapi nå. Fastlegen er grei så jeg kan ta kontakt om noe skulle være, men dette er et tema vi ikke har snakket om, og siden jeg ser på det som et symptom av uro og stress og ikke et egetstående problem, så orker jeg ikke åpne opp for enda et tema. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mitt råd til deg som jeg selv prøver å følge i mitt eget liv er å forlate alt drama og negativitet. Ikke alltid det er like lett, og opprivende ting kan skje, men prøv så godt du kan å ta avstand fra det. 
jeg har også en fridag i uka fra jobb, og de dagene sitter jeg bare der og orker ingenting. 
Jeg har en veldig sosial jobb, og jeg orker rett og slett ikke folk på fridagen og nyter å være alene. 

Anonymkode: 96e21...cbb

Jeg har egentlig ikke noe særlig drama i mitt liv, slik du refererer til det. Har en stabil jobb og omgås stabile udramatiske mennesker. Det eneste dramaet er i eget hodet. Men ellers takk for tipset :) Jeg tenker forresten som deg, at jeg ikke trenger være sosial den fridagen, men kjenner på mye uro når jeg ikke har konkrete oppgaver så lurer på å bare jobbe 100% igjen for å unngå at uro i det hele tatt rekker oppstå. 

Kashmir-
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet jo at det er en lite heldig mestringsstrategi. Men grunnen til at jeg allikevel gjør det er vel at følelsen av ubehag og uro blir for stor når jeg ikke gjør det. Skammen gjør ikke noen nytte men er der naturlig. 

Oi. Får du hjelp? Jeg har hatt en bra periode og går ikke i terapi nå. Fastlegen er grei så jeg kan ta kontakt om noe skulle være, men dette er et tema vi ikke har snakket om, og siden jeg ser på det som et symptom av uro og stress og ikke et egetstående problem, så orker jeg ikke åpne opp for enda et tema. 

Jeg har egentlig ikke noe særlig drama i mitt liv, slik du refererer til det. Har en stabil jobb og omgås stabile udramatiske mennesker. Det eneste dramaet er i eget hodet. Men ellers takk for tipset :) Jeg tenker forresten som deg, at jeg ikke trenger være sosial den fridagen, men kjenner på mye uro når jeg ikke har konkrete oppgaver så lurer på å bare jobbe 100% igjen for å unngå at uro i det hele tatt rekker oppstå. 

Jeg skjønner at du gjør det pga ubehag osv. Da blir valget mellom to onder, ubehag og uro hvis ikke, og skam om du gjør det. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...