Gå til innhold

Å være noe betyr at du vil bli mislikt av flere.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir-

Dette var en kommentar i en diskusjon under en profil. Jeg spurte hva det betyr "å være noe" og fikk svar som at man er penere, har høyere utdannelse eller er smart. 

Hva mener dere? Når "er man noe" ? 

Jeg vet ikke selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva
Skrevet (endret)

Når du blir lagt merke til av flere enn gjennomsnittet av diverse grunner. 
Når flere er missunnelige på livet eller egenskapene dine.

Frasen blir også brukt som hersketeknikk; «du tror du er noe» «han/hun tror h*n er noe», fra folk som er missunnelige.

Endret av UtakknemligDiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
UtakknemligDiva skrev (Akkurat nå):

Når du blir lagt merke til av flere enn gjennomsnittet av diverse grunner. 
Når flere er missunnelige på livet eller egenskapene dine.

Vet ilkke om det gjorde meg klokere sånn umiddelbart, men jeg må jo ha tid til å tenke da... 🙃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (12 minutter siden):

Vet ilkke om det gjorde meg klokere sånn umiddelbart, men jeg må jo ha tid til å tenke da... 🙃 

Du har vel hørt noen si dette en eller annen gang i livet? 
 

Kom til Oslo sentrum eller noe, jeg er ferdig på jobb og kjeder meg😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
UtakknemligDiva skrev (6 minutter siden):

Du har vel hørt noen si dette en eller annen gang i livet? 
 

Kom til Oslo sentrum eller noe, jeg er ferdig på jobb og kjeder meg😛

Hm.

Jeg har tenkt. Men sånn ut fra hva jeg mener, så er det ikke nødvendigvis den som gjør særlig ut av seg. Men de betrakter jeg som de som er noe. Som Henrik Albert Carlsen. Som de mer kloke og kjappe i tankegangen ogdå. Som kommer med et godt poeng. 

Men de blir ikke mislikt 🙂 langt fra! 

Men de får jo ikke heller så enormt fokus da. 

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady HM

For meg er det en forskjell i det "å være noe" og det å "mene at man er noe". Å være noe har jeg sjelden reagert på, jeg ser på mennesker som mennesker, uavhengig av bakgrunn, mens de som tror de er noe derimot, ofte blir ganske så småekle 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-

Og Jonna Jinton. For ekdempel. 

Ingen av dem blir mislikt. Men i mine øyne og andres ER de ABSOLUTT noe  🤔😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lady HM skrev (1 minutt siden):

For meg er det en forskjell i det "å være noe" og det å "mene at man er noe". Å være noe har jeg sjelden reagert på, jeg ser på mennesker som mennesker, uavhengig av bakgrunn, mens de som tror de er noe derimot, ofte blir ganske så småekle 🙂 

Kan være et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Men de blir ikke mislikt 🙂 langt fra!

Det kan jo være noen som misliker dem uten at vi får vite om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Det kan jo være noen som misliker dem uten at vi får vite om det.

Ja, det kan være. Men fks Jonna Jinton er helt unik og har jo enormt mange følgere. Det er ikke noe negativt mot henne. Ikke mot Henrik Albert Carlsen heller. 

Det burde jo kommet fram på et vis. 

Kloke, intelligente mennesker blir ikke alltid mislikt. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Og Ulrik Malt. 

Har ikke sett noe kritikk eller negativt mot ham heller. Annet enn ved én anledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Det burde jo kommet fram på et vis. 

Hvordan da? De velger jo selv hva de deler med følgerne sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Hvordan da? De velger jo selv hva de deler med følgerne sine.

Ja? Og det de deler blir alltid satt pris på. 

Og du vet jo... med alle fora på nettet burde det kommet fram NOE? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
Skrevet (endret)

De jeg nevner har jo enten høy utdannelse eller er kreative da. 

Så ja...

Men likevel. Jeg tror det har med personlighet å gjøre. 

Ikke utdannelse og intelektuelle evner alene akkurat.

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kashmir skrev (8 minutter siden):

Og du vet jo...

Nei, jeg vet ikke noe om dine tattforgittheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg vet ikke noe om dine tattforgittheter.

Nei. Det vet du ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Dette var en kommentar i en diskusjon under en profil. Jeg spurte hva det betyr "å være noe" og fikk svar som at man er penere, har høyere utdannelse eller er smart. 

Hva mener dere? Når "er man noe" ? 

Jeg vet ikke selv. 

Jeg bruker ikke betegnelsen "å være noe" om mennesker. Å tro man er noe" er derimot en vanlig betegnelse på noen som er litt "høy på pæra"/overlegen. "Å være noe for seg selv" er imidlertid et kjent begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
Ekstra skrev (7 minutter siden):

Jeg bruker ikke betegnelsen "å være noe" om mennesker. Å tro man er noe" er derimot en vanlig betegnelse på noen som er litt "høy på pæra"/overlegen. "Å være noe for seg selv" er imidlertid et kjent begrep.

Ok. Jeg siterte det som ble skrevet. Og jeg vet ikke. 

Jeg tror jo også at alle er noe. 

Men det ble snakk om hvordan man så ut og hva man har presterte. Og også å bli lagt merke til.

Nå tror jeg at noen faktisk har bedre og mer nyttig innflytelse på amdre, og de vil jeg kalle at "er noe".

Jeg tror bare ikke at de må bli mislikt. 

Jeg vet heller ilkke om de som tror de er noe bør bli det... 

Da er jo spørsmålet ekstra aktuelt. Tror de selv eller mener andre? 

Begge deler? 🙂

Det er ikke så enkelt...

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (På 6.3.2024 den 16.47):

Dette var en kommentar i en diskusjon under en profil. Jeg spurte hva det betyr "å være noe" og fikk svar som at man er penere, har høyere utdannelse eller er smart. 

Hva mener dere? Når "er man noe" ? 

Jeg vet ikke selv. 

Jeg synes i anledning Kvinnedagen at dette er et interessant spørsmål, også når det gjelder den evinnelige diskusjonen om menn som ikke har sex.

Jeg mener at altfor få tør å være noe. Altså å finne sin nisje i livet og stå for den. For man er redd for at ved å vise hvem man er, så vil folk mislike en, og det vil de jo. For å ta et litt banalt eksempel, men hvis jeg sier at jeg stemmer Fremskrittspartiet av den og den grunn (det gjør jeg forøvrig ikke), så vil kanskje 20% like meg godt og 40% mislike meg sterkt. Dette i motsetning til om jeg sier "jeg har ingen politisk preferanse" - hvor nærmest 100% vil være likegyldige til meg.

Nei, du trenger ikke være verken penere eller smartere for å være "noe". Men du må representere noe og stå for det. De siste 25 årene av livet mitt har jeg aldri hatt problemer med å snakke med andre mennesker, selv om jeg neppe verken er så pen eller vellykket. Men jeg engasjerer meg i noe og står for noe. Jeg kan ha en meningsfull diskusjon med nærmest et hvert annet menneske, om noe. Selv om vi ikke er enige. Selv om jeg stemmer Høyre, kan jeg ha en god politisk diskusjon og meningsutveksling med en som stemmer Rødt.

Jeg mistenker at mange av de menn som i dag kaller seg "incels", har en forventning til at andre skal vise interesse for seg, uten at det er noe å vise interesse for. Man har bare "krav på det". Man kan være uføretrygdet og være superflink og populær, men man kan ikke vende kappen etter vinden og forvente å bli likt av alle. Eksempelvis her inne: Mange misliker meg. Men mange kan også ha meningsfulle diskusjoner med meg og jeg har en interesse for å hjelpe. Det kunne jeg hatt, uavhengig av jobb, utseende og karriere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
ISW skrev (9 minutter siden):

Jeg synes i anledning Kvinnedagen at dette er et interessant spørsmål, også når det gjelder den evinnelige diskusjonen om menn som ikke har sex.

Jeg mener at altfor få tør å være noe. Altså å finne sin nisje i livet og stå for den. For man er redd for at ved å vise hvem man er, så vil folk mislike en, og det vil de jo. For å ta et litt banalt eksempel, men hvis jeg sier at jeg stemmer Fremskrittspartiet av den og den grunn (det gjør jeg forøvrig ikke), så vil kanskje 20% like meg godt og 40% mislike meg sterkt. Dette i motsetning til om jeg sier "jeg har ingen politisk preferanse" - hvor nærmest 100% vil være likegyldige til meg.

Nei, du trenger ikke være verken penere eller smartere for å være "noe". Men du må representere noe og stå for det. De siste 25 årene av livet mitt har jeg aldri hatt problemer med å snakke med andre mennesker, selv om jeg neppe verken er så pen eller vellykket. Men jeg engasjerer meg i noe og står for noe. Jeg kan ha en meningsfull diskusjon med nærmest et hvert annet menneske, om noe. Selv om vi ikke er enige. Selv om jeg stemmer Høyre, kan jeg ha en god politisk diskusjon og meningsutveksling med en som stemmer Rødt.

Jeg mistenker at mange av de menn som i dag kaller seg "incels", har en forventning til at andre skal vise interesse for seg, uten at det er noe å vise interesse for. Man har bare "krav på det". Man kan være uføretrygdet og være superflink og populær, men man kan ikke vende kappen etter vinden og forvente å bli likt av alle. Eksempelvis her inne: Mange misliker meg. Men mange kan også ha meningsfulle diskusjoner med meg og jeg har en interesse for å hjelpe. Det kunne jeg hatt, uavhengig av jobb, utseende og karriere.

 

Jeg kom akkurat inn på forumet etter å ha lest om Sanna Sarromaa, og var først inne på tråden "Gratulerer med kvinnedagen"  Jeg kom til å tenke på denne tråden faktisk, da jeg fikk varsel om at du hadde kommentert 🙂

Jeg er helt enig med deg i dette.  

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...