Gå til innhold

Hvordan foregår utredning i psykoseteamet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Glitter skrev (4 minutter siden):

Noen som vil fortelle litt hvordan forløpet for å utrede og utelukke psykoselidelse er? 

Er det gjort på en eller to samtaler eller er det en prosess som tar mange måneder? 

Jeg ble henvist til psykosepoliklinikken grunnet mistanke om Schizoaffektiv lidelse. Da var diagnosen tentativ, men jeg endte opp med diagnosen etter noen måneder. De måtte snakke grundig med meg og sjekke for vrangforestillinger og andre psykosesymptomer, samt observere. 

Anonymkode: 1e41b...864

Glitter
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble henvist til psykosepoliklinikken grunnet mistanke om Schizoaffektiv lidelse. Da var diagnosen tentativ, men jeg endte opp med diagnosen etter noen måneder. De måtte snakke grundig med meg og sjekke for vrangforestillinger og andre psykosesymptomer, samt observere. 

Hm. Okei. Men tror du også de kan konkludere det raskere? Vil det ikke ta lenger tid jo sterkere mistanken er? At hvis det er mer for å utelukke så går det raskere? 

AnonymBruker
Glitter skrev (3 minutter siden):

Hm. Okei. Men tror du også de kan konkludere det raskere? Vil det ikke ta lenger tid jo sterkere mistanken er? At hvis det er mer for å utelukke så går det raskere? 

Jo, det kan godt tenkes. Tror de gjør en vurdering ila et par konsultasjoner for å sjekke ut om man hører innunder den poliklinikken, eller ikke. De fant ut ganske kjapt at jeg hørte til der, men de måtte likevel utrede meg ved å snakke med meg, observere, osv for å differensiere opp mot schizofreni og bipolar. 

Glitter
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det kan godt tenkes. Tror de gjør en vurdering ila et par konsultasjoner for å sjekke ut om man hører innunder den poliklinikken, eller ikke. De fant ut ganske kjapt at jeg hørte til der, men de måtte likevel utrede meg ved å snakke med meg, observere, osv for å differensiere opp mot schizofreni og bipolar. 

Ok. Skjønner. Takk for svar. :)

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvis man ikke vil ha noen diagnose kan man ikke da bare unngå å si ting man vet er symptomer på psykose? 

Anonymkode: 4f429...472

Det er jo bare å stikke hodet i sanden og lure seg selv.

Anonymkode: 9a37f...686

psykedeliker

Men hvis man ikke vil ha noen diagnose kan man ikke da bare unngå å si ting man vet er symptomer på psykose?

Da klarer man jo å skille mellom fiksjon og fakta, og kan dermed ikke være psykotisk i utgangspunktet.

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke realitetsorientere en i psykose. Det har ingenting med iq å gjøre. 

Dersom man har høy nok IQ så kan kan forstå hva som høres sykt ut for ANDRE og deretter spille skuespill alt etter hva man ønsker å oppnå

Annonse

Kashmir-

Dersom man har høy nok IQ så kan kan forstå hva som høres sykt ut for ANDRE og deretter spille skuespill alt etter hva man ønsker å oppnå

Den med høy nok iq vil nok heller overbevise andre om at h*n har rett. 

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke realitetsorientere en i psykose. Det har ingenting med iq å gjøre. 

Selvom du selv vet 100% sikkert at verden er firkantet så kan du med høy nok IQ være smart nok til å spille med å late som verden er rund i en 45 minutters samtale med en psykolog dersom du vet du oppnår fordeler med skuespillet. 

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er teknisk sett riktig, men hva som høres sykt ut for vanlige folk samsvarer ikke nødvendigvis med de medisinske definisjonene.

Kashmir-
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvom du selv vet 100% sikkert at verden er firkantet så kan du med høy nok IQ være smart nok til å spille med å late som verden er rund i en 45 minutters samtale med en psykolog dersom du vet du oppnår fordeler med skuespillet. 

Det er manglende forståelse av hva psykose er her. 

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vanligvis brukes det mer enn 45 minutter på å avgjøre om en person er psykotisk eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...