Gå til innhold

Påsken i år.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Det ligger an til at det blir 7 ungdommer som skal være sammen med oss på hytta i år. Våre egne pluss et par kjærester og en kompis. 

Dette kan bli litt voldsomt, men mest gøy :)

Jeg trenger tips til enkle middager som kan lages i full fart. Pølser på bålpanna blir det i hvert fall, men trenger flere tips. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Be ungdommene finne enkle retter de selv kan lage hver sin gang. Da får de litt ansvar for en hyggelig ferie. 

Anonymkode: 34528...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min barndoms hytteferier i vintersesongen hadde vi ofte middager der ikke alt skulle være varmt. F.eks. kjøtt som kunne være kaldt (bogskinke fra boks, spekemat, ferdigkokt bayonneskinke o.l.), men med varm saus og/eller annet varmt tilbehør etter behov.

Den hytta hadde bare en liten propan-koketopp (og ikke noe kjøleskap, men det gjorde ikke så mye om vinteren). Derfor var det lurt å begrense antall "del-retter" som måtte varmes samtidig. Har dere stekeovn, kan dere supplere med retter der hoveddelen kan varmes i den og ha enkelt tilbehør. F.eks. karbonader varmet i ildfast fat i ovnen med brød og salat til (og speilegg hvis dere gidder). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Be ungdommene finne enkle retter de selv kan lage hver sin gang. Da får de litt ansvar for en hyggelig ferie. 

Anonymkode: 34528...291

Jeg har tenkt på det og det er i utgangspunktet en god ide minus en ting og nå kommer kontrollfreaken i meg frem :)Vi har ett kjøleskap og hvis de skal handle inn og lage mat, har jeg ikke kontroll på om vi får plass i kjøleskap og fryser. 

Men når jeg setter meg ned og skriver så finner jeg ut at det er snakk om bare 4 dager. Samboer og jeg blir alene noen dager først. Ungdommene kommer på Skjærtorsdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
laban skrev (4 minutter siden):

I min barndoms hytteferier i vintersesongen hadde vi ofte middager der ikke alt skulle være varmt. F.eks. kjøtt som kunne være kaldt (bogskinke fra boks, spekemat, ferdigkokt bayonneskinke o.l.), men med varm saus og/eller annet varmt tilbehør etter behov.

Den hytta hadde bare en liten propan-koketopp (og ikke noe kjøleskap, men det gjorde ikke så mye om vinteren). Derfor var det lurt å begrense antall "del-retter" som måtte varmes samtidig. Har dere stekeovn, kan dere supplere med retter der hoveddelen kan varmes i den og ha enkelt tilbehør. F.eks. karbonader varmet i ildfast fat i ovnen med brød og salat til (og speilegg hvis dere gidder). 

 

Du har hatt samme type påsker som meg høres det ut som . Gode minner :)Husker min mor forberedte mat i mange dager før vi dro. Jeg husker også at min mor som skulle passe på at barna hadde riktige klær , passe på at alt skiutstyret ble med, sitteunderlag, smøre matpakker. Koke kakao osv. En dag vi kom frem til parkeringsplassen hvor vi skulle gå i fra, hadde hun glemt å tenke på seg selv. Hun hadde tresko på beina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt gitt ungdommene/evt. hvert par ansvar for én dag hver. Ser nå du skriver fire dager, da ville jeg satt bort to av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Ekstra skrev (Akkurat nå):

Jeg ville definitivt gitt ungdommene/evt. hvert par ansvar for én dag hver. Ser nå du skriver fire dager, da ville jeg satt bort to av dem.

Ja, vi pleier jo egentlig å ha lammestek på påkeaften, men lurer på om vi dropper det og så kan "ungene"  lage taco . Det kan de :)

Og så kan jeg bare kanskje lage en stor gryte med gryterett den dagen de kommer på torsdag og så grilling på bålpanna en annen dag. Da blir jo ikke dette så slitsomt som jeg først så for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (11 minutter siden):

Ungdommene kommer på Skjærtorsdag. 

Hvis det er åpent noe sted i passende avstand på Påskeaften, kan du overlate den dagen (som vel er den dagen med tydeligst preg av fest?) til de unge. Ta en status på hva dere har og plassen i kjøleskapet før det handles inn. Da beholder du kontrollen over de andre helligdagene.

Ser du skriver at dere har fryser også, det forenkler mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Ja, vi pleier jo egentlig å ha lammestek på påkeaften, men lurer på om vi dropper det og så kan "ungene"  lage taco . Det kan de :)

Og så kan jeg bare kanskje lage en stor gryte med gryterett den dagen de kommer på torsdag og så grilling på bålpanna en annen dag. Da blir jo ikke dette så slitsomt som jeg først så for meg. 

Høres hyggelig ut uansett, da :) - om enn litt voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
laban skrev (Akkurat nå):

Hvis det er åpent noe sted i passende avstand på Påskeaften, kan du overlate den dagen (som vel er den dagen med tydeligst preg av fest?) til de unge. Ta en status på hva dere har og plassen i kjøleskapet før det handles inn. Da beholder du kontrollen over de andre helligdagene.

Ser du skriver at dere har fryser også, det forenkler mye. 

Fryseren er 3 skuffer. Kombiskap. De skal på fest på et høyfjellshotell påskeaften ja. De pleier å ramle inn på morgenkvisten en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles ikke så varmt i været.  Det går vel an å legge mat ute i skyggen isteden for å ha alt i kjøleskapet.  Det gjorde alltid mora mi på hytta når været tillot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (1 minutt siden):

Høres hyggelig ut uansett, da :) - om enn litt voldsomt.

Samboeren som har ett barn og som også er det eneste barnet i hans familie, får nesten angstanfall stakkars 😀

Så jeg må prøve å berolige han litt. - Tenk så heldige vi er som har så mange unge som har lyst til å være sammen med oss og attpåtil liker å gå på ski. 

Det var egentlig dette som er årsaken til at jeg bestemte meg for å bli med på hyttekjøo også. For å kunne samle dem. Vi bor jo i en ganske liten leilighet. Blir gøy dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Dorthe skrev (5 minutter siden):

Det er fremdeles ikke så varmt i været.  Det går vel an å legge mat ute i skyggen isteden for å ha alt i kjøleskapet.  Det gjorde alltid mora mi på hytta når været tillot det.

Ja, vi kan bruke en plastkasse med lokk å sette på verandaen. Her er nemlig mange sorter dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du har fått mange gode tips, herunder sette ungdommene i sving og taco :) 

Men et par andre forslag som er ganske lette: 

Viltkarbonader (anbefaler Brødrene Ringstads elgkarbonader) med kokte poteter, saus, ertestuing og tyttebærsyltetøy 

 

Og en alt-i-ett-rett med kylling, parmesan, sennep, grønnsaker, noe ala denne i lenken. Jeg har laget den med flere grønnsaker i, som paprika, broccolini, grønn asparges. Ellers «slumper» jeg alltid med smakstilsettingen oppi. 
 

https://trinesmatblogg.no/recipe/gratinert-kylling-med-spinat-og-parmesan/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (7 timer siden):

Det er fremdeles ikke så varmt i været.  Det går vel an å legge mat ute i skyggen isteden for å ha alt i kjøleskapet.  Det gjorde alltid mora mi på hytta når været tillot det.

 

Nicklusheletida skrev (7 timer siden):

Ja, vi kan bruke en plastkasse med lokk å sette på verandaen. Her er nemlig mange sorter dyr. 

Kan også lage en liten snøhule til matvarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
morsan skrev (12 timer siden):

Ser du har fått mange gode tips, herunder sette ungdommene i sving og taco :) 

Men et par andre forslag som er ganske lette: 

Viltkarbonader (anbefaler Brødrene Ringstads elgkarbonader) med kokte poteter, saus, ertestuing og tyttebærsyltetøy 

 

Og en alt-i-ett-rett med kylling, parmesan, sennep, grønnsaker, noe ala denne i lenken. Jeg har laget den med flere grønnsaker i, som paprika, broccolini, grønn asparges. Ellers «slumper» jeg alltid med smakstilsettingen oppi. 
 

https://trinesmatblogg.no/recipe/gratinert-kylling-med-spinat-og-parmesan/

Denne må jeg prøve. I helga lagde jeg Kylling asian til 6 personer etter en Tine- oppskrift. Den er også veldig enkel og god. Du finner den hvis du googler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (På 8.3.2024 den 8.45):

Denne må jeg prøve. I helga lagde jeg Kylling asian til 6 personer etter en Tine- oppskrift. Den er også veldig enkel og god. Du finner den hvis du googler :)

Gjorde det - så god ut. :) Mye godt med kylling, og praktisk med «alt i ett». Jeg fant fram denne fra en gammel SMS fått fra en venn. Vedkommende serverte med ovnsbakte poteter og salat, mens jeg har brukt ris og heller puttet flere grønnsaker oppi gryta. 

IMG_0537.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...