Gå til innhold

Tilrettelegging på jobb, diagnose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser flere skrive at det å få diagnose er sentralt for å få tilrettelegging på jobb. Hvilke tilrettelegginger er det snakk om for deres del? Går dette via legeerklæring eller snakker du med sjefen og forteller om problemene? Hvorfor må man ha en diagnose for å få tilrettelegging på jobb? 

Skriv gjerne hvilken diagnose du har og hva slags tilrettelegging du har på jobb. 

Anonymkode: 6982f...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker

Du er ikke pliktig til å oppgi diagnose til arbeidsgiver. Jobber du i en IA-bedrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Du er ikke pliktig til å oppgi diagnose til arbeidsgiver. Jobber du i en IA-bedrift?

Ja jobber i IA

Anonymkode: 6982f...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pga jeg sover dårlig og var redd for å forsove meg fikk jeg lov å bare jobbe kveld. Legen skrev erklæring om at jeg måtte ha tilrettelagt. Hvorfor stod det ikke noe om.

Er bipolar og det viste alle jeg jobbet med også ledelsen.

Anonymkode: 67d73...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Arbeidsgiver trenger ikke vite diagnosen din dersom du ikke ønsker. Fastlegen kan gi instruks på hva slags tilrettelegging som skal gis utifra din stilling. Men ikke sikkert at de kan etterkomme alle behov.

Tilrettelegging jeg har fått selv har vært hjemmekontor flere dager i uken, sengekontor når jeg er syk men ikke så syk at hodet ikke fungerer (jeg har en fysisk kronisk tilstand som gjør at jeg ofte er sengeliggende), fleksibel arbeidstid, kontorplass ved vinduet (sollys) og fritt til å ta timene mine ved fastlege/ sykehus/ tidligere DPS/ psykolog osv. uten at det påvirker arbeidstid eller lønn.

Tilrettelegging jeg har gitt selv har vært kontor (vi har flere autister på kontoret), fleksibel arbeidstid, kontormøbler, hjelp med overgang fra langvarig sykemelding og tilbake til jobb, bortfall av krav om oppmøte på fagdager, opprette treningsrom osv.

Er faktisk en hel del man kan gjøre der. Diagnose trenger legen for å stille ønske om tilrettelegging. Med riktig diagnose så kan det hende mange ting faller på plass, både på jobb og privat.

Om man har en fysisk jobb, eller jobb som krever oppmøte så er deltids-sykmelding mye bedre enn å sykemelde seg helt. Har både egenerfaring og sett mange som visner litt når de er for selvisolerte og syke/ psyke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (20 minutter siden):

Arbeidsgiver trenger ikke vite diagnosen din dersom du ikke ønsker. Fastlegen kan gi instruks på hva slags tilrettelegging som skal gis utifra din stilling. Men ikke sikkert at de kan etterkomme alle behov.

Tilrettelegging jeg har fått selv har vært hjemmekontor flere dager i uken, sengekontor når jeg er syk men ikke så syk at hodet ikke fungerer (jeg har en fysisk kronisk tilstand som gjør at jeg ofte er sengeliggende), fleksibel arbeidstid, kontorplass ved vinduet (sollys) og fritt til å ta timene mine ved fastlege/ sykehus/ tidligere DPS/ psykolog osv. uten at det påvirker arbeidstid eller lønn.

Tilrettelegging jeg har gitt selv har vært kontor (vi har flere autister på kontoret), fleksibel arbeidstid, kontormøbler, hjelp med overgang fra langvarig sykemelding og tilbake til jobb, bortfall av krav om oppmøte på fagdager, opprette treningsrom osv.

Er faktisk en hel del man kan gjøre der. Diagnose trenger legen for å stille ønske om tilrettelegging. Med riktig diagnose så kan det hende mange ting faller på plass, både på jobb og privat.

Om man har en fysisk jobb, eller jobb som krever oppmøte så er deltids-sykmelding mye bedre enn å sykemelde seg helt. Har både egenerfaring og sett mange som visner litt når de er for selvisolerte og syke/ psyke. 

Takk. Har bipolar og trenger noe tilrettelegging for å stå i hundre prosent. Men vet ikke hva jeg skal be om 

Anonymkode: 6982f...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Takk. Har bipolar og trenger noe tilrettelegging for å stå i hundre prosent. Men vet ikke hva jeg skal be om 

Anonymkode: 6982f...bdc

Fleksibel arbeidstid, gradert sykemelding, arbeidsoppgaver og press på deadline. Sitt med fastlegen din, forklar hva du bruker dagene dine på og så snakket dere om hvordan det kan bli løst på best mulig måte. Så tar du et kort skriv til arbeidsgiveren din. Ta det bare derfra. Tenk: ‘hvordan hadde jeg kunnet gjør arbeidsdagen min mer levelig og gjennomførbar og at det også ble en glede for meg’. Hva kan jeg få ut av å være i jobb?

For meg er sosial stimuli viktig - men til en viss grense. At jeg drar på kontoret for å spise sunn og god lunsj, og sosialt samvær samt miljøskifte. Behovet for å kle seg pent.

Små ting blir ofte de store tingene. Finn det for deg selv. Dine muligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...