Gå til innhold

Nå orker jeg ikke flere kvinnekonferanser og kåringer av kvinnelig ditt og kvinnelig datt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skriver en kvinnelig næringslivsleder i Aftenposten.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/WRQdvG/naa-orker-jeg-ikke-flere-kvinnekonferanser-og-kaaringer-av-kvinnelig-ditt-og-kvinnelig-datt?

Er dagens unge menn i tyveårene et resultat av ensporet fokus på likestilling? Er de sinte, frustrerte og misforståtte fordi de i hele sitt liv er blitt fortalt at de er mindre verdt? Det er bare å se på den skjeve ordlyden i likestillingsloven som prioriterer kvinner: «Loven tar særlig sikte på å bedre kvinners og minoriteters stilling.» Hvilken innvirkning har det hatt på unge menn?

Det er kanskje på tide med en ode til mannen. For hele livet har unge menn hørt at jenter er viktigst. Er det da rart at mange søker tilflukt i lukkede miljøer, ofte mot det ytterliggående?

Nylig overhørte jeg en samtale om nyansettelser under et næringslivsarrangement. Det samme har jeg hørt tidligere, og det gnager innvendig: Skal du ansette, velg en jente. Jenter antas å være mer pliktoppfyllende, har bedre arbeidsmoral og er mer disiplinert. Implisert: Gutter er ikke det.

Forskning viser at gutter presterer dårligere enn jentene på skolen, og at menn utgjør flertallet av selvmordstilfellene. Til tross for disse alarmerende faktaene blir menns problemer ofte latterliggjort eller ignorert i offentlige diskusjoner. Det er dypt urettferdig, og den uretten kan jeg ikke lenger sitte og se på.

For vi hyller kvinnen. Gjør tiltak etter tiltak for kvinnen. Hjelper kvinnen på skolen, inn på studiet, inn i arbeidsplassen, inn i styrerommet, inn i aksjeeierbøkene.

Ja, vi må fortsatt jobbe for likeverd og inkludering, men nå orker jeg ikke flere kvinnekonferanser og kåringer av kvinnelig ditt eller kvinnelig datt.

Jeg gremmes over latterliggjøringen av menns utfordringer. Å kalle menn incels fordi de poengterer at mange menn ikke finner kjærligheten/får seg noe? Beskrive menns behov for sex som noe psykisk, som noe som bare sitter i hodet? Er det ikke et elementært menneskelig behov og grunnsteinen i behovspyramiden?

Anonymkode: 91ab0...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir-
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Skriver en kvinnelig næringslivsleder i Aftenposten.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/WRQdvG/naa-orker-jeg-ikke-flere-kvinnekonferanser-og-kaaringer-av-kvinnelig-ditt-og-kvinnelig-datt?

Er dagens unge menn i tyveårene et resultat av ensporet fokus på likestilling? Er de sinte, frustrerte og misforståtte fordi de i hele sitt liv er blitt fortalt at de er mindre verdt? Det er bare å se på den skjeve ordlyden i likestillingsloven som prioriterer kvinner: «Loven tar særlig sikte på å bedre kvinners og minoriteters stilling.» Hvilken innvirkning har det hatt på unge menn?

Det er kanskje på tide med en ode til mannen. For hele livet har unge menn hørt at jenter er viktigst. Er det da rart at mange søker tilflukt i lukkede miljøer, ofte mot det ytterliggående?

Nylig overhørte jeg en samtale om nyansettelser under et næringslivsarrangement. Det samme har jeg hørt tidligere, og det gnager innvendig: Skal du ansette, velg en jente. Jenter antas å være mer pliktoppfyllende, har bedre arbeidsmoral og er mer disiplinert. Implisert: Gutter er ikke det.

Forskning viser at gutter presterer dårligere enn jentene på skolen, og at menn utgjør flertallet av selvmordstilfellene. Til tross for disse alarmerende faktaene blir menns problemer ofte latterliggjort eller ignorert i offentlige diskusjoner. Det er dypt urettferdig, og den uretten kan jeg ikke lenger sitte og se på.

For vi hyller kvinnen. Gjør tiltak etter tiltak for kvinnen. Hjelper kvinnen på skolen, inn på studiet, inn i arbeidsplassen, inn i styrerommet, inn i aksjeeierbøkene.

Ja, vi må fortsatt jobbe for likeverd og inkludering, men nå orker jeg ikke flere kvinnekonferanser og kåringer av kvinnelig ditt eller kvinnelig datt.

Jeg gremmes over latterliggjøringen av menns utfordringer. Å kalle menn incels fordi de poengterer at mange menn ikke finner kjærligheten/får seg noe? Beskrive menns behov for sex som noe psykisk, som noe som bare sitter i hodet? Er det ikke et elementært menneskelig behov og grunnsteinen i behovspyramiden?

Anonymkode: 91ab0...bfe

Jeg vil bare si noe med det samme. Jeg latterligjør ikke menns utfordringer! 

Men, jeg syns måten noen unge menn fremstiller utfordringene på er.. flaue og også mer irriterende enn latterlige. 

Måten de formidler på noen ganger altså. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker

Vi trenger ikke latterliggjøre menns "utfordringer" for det klarer de fint å gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker

Dette skriver en oppegående ung mann i debattinnlegget "Navlebeskuerne" idag:

"I Ukraina sendes 20-åringene til fronten, mens vi i Norge debatterer at 20-åringene våre ikke får pult. Vi sutrer over at vi ikke får ha med mobilen inn i timen, mens 244 millioner barn i verden står uten skole."

https://www.nrk.no/ytring/navlebeskuerne-1.16788652

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel
psykedeliker skrev (35 minutter siden):

Dette skriver en oppegående ung mann i debattinnlegget "Navlebeskuerne" idag:

"I Ukraina sendes 20-åringene til fronten, mens vi i Norge debatterer at 20-åringene våre ikke får pult. Vi sutrer over at vi ikke får ha med mobilen inn i timen, mens 244 millioner barn i verden står uten skole."

https://www.nrk.no/ytring/navlebeskuerne-1.16788652

 

Der demonstrerte du hvordan problemene til menn blir bagatellisert. Hvorfor skal vi sammenligne med Ukrainakrigen? Skal man ikke løse mindre problemer enn det?

Man strekker seg langt for å hjelpe og beskytte kvinner. Krav om mer lik spilletid for kvinner og menn i radio for eksempel. Er det viktig? For noen er det ganske viktig, men det står ikke om livet.

Hvorfor stille seg i veien for endring hvis det er så uviktig?

Jeg støtter mobilforbud i skolen, men Ukrainakrigen er ikke noe særlig godt argument det heller. Det er et argument for den som ikke vil argumentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Grendel skrev (8 timer siden):

Krav om mer lik spilletid for kvinner og menn i radio for eksempel.

Har du noen gang jobbet i radiobransjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gaylord Focker
Skrevet (endret)
psykedeliker skrev (15 timer siden):

Dette skriver en oppegående ung mann i debattinnlegget "Navlebeskuerne" idag:

"I Ukraina sendes 20-åringene til fronten, mens vi i Norge debatterer at 20-åringene våre ikke får pult. Vi sutrer over at vi ikke får ha med mobilen inn i timen, mens 244 millioner barn i verden står uten skole."

 

Takk for tipset. Ukraina-argumentet skal jeg huske på når det gjelder all klagningen om de stakkars undertrykte kvinnene i Norge på Kvinnedagen i dag.

Endret av Gaylord Focker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

og at menn utgjør flertallet av selvmordstilfellene.

Jeg synes ikke dette beviser at menn har det vanskeligere enn kvinner. Det er riktig at menn er (noe) overrepresentert i antallet gjennomførte selvmord, men kvinner er overrepresenterte i selvmordsforsøk (med intensjon om å dø) og i selvmordstanker. Forskjellen ligger nok i menns valg av metode og gjennom det kanskje mot og handlekraft.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

menns problemer ofte latterliggjort eller ignorert i offentlige diskusjoner.

Jeg synes ikke det. Jeg føler at alt koker ned til sex hva gjelder menns behov i disse debattene. Når det gjelder andre behov, synes jeg absolutt menn blir tatt på alvor. Jeg som mann har selv heller aldri opplevd å ikke bli tatt på alvor når jeg har hatt et hjelpebehov (selv om det alene ikke beviser så mye)

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Beskrive menns behov for sex som noe psykisk, som noe som bare sitter i hodet? Er det ikke et elementært menneskelig behov og grunnsteinen i behovspyramiden?

Jeg kan være enig i at selve utløsningen kan være et fysisk behov for menn. Dette kan man imidlertid utmerket godt ordne på egen hånd (no pun intended). Ellers forstår jeg at mange menn savner sex, men denne diskusjonen fører ingen vei, fordi det er ingen annen løsning enn at dette må menn ta ansvar for selv. Jeg tror aldri man kommer dit at leger skriver ut vagina på blå resept til menn, altså at noen kvinner må "ofre seg" for å tilfredsstille menn som ikke får sex på andre måter. Jeg føler at det blir helt urimelig å si at menn har rett til sex og at kvinner må skjerpe seg.

Mvh mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (4 timer siden):

Jeg kan være enig i at selve utløsningen kan være et fysisk behov for menn. Dette kan man imidlertid utmerket godt ordne på egen hånd (no pun intended). Ellers forstår jeg at mange menn savner sex, men denne diskusjonen fører ingen vei, fordi det er ingen annen løsning enn at dette må menn ta ansvar for selv.

Nå syntes jeg du har et litt enkelt syn hvis du tror dette bare dreier seg om utløsning. Mange menn savner en partner, noen å være glad i, det å kunne stifte familie. 

Anonymkode: 00a28...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mange menn savner en partner, noen å være glad i, det å kunne stifte familie. 

Hvem er disse mennene, og hvilke strategier bruker de for å oppnå dette målet? Det er kanskje noen gjentakende mønstre som bør ses nærmere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Hvem er disse mennene, og hvilke strategier bruker de for å oppnå dette målet? Det er kanskje noen gjentakende mønstre som bør ses nærmere på?

Det er såkalte tapermenn, men lav utdannelse, ikke alpha-hann, ikke utseende med seg, ofte uføretrygdet. Menn som kvinner ikke vil ha.

Anonymkode: 00a28...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nå syntes jeg du har et litt enkelt syn hvis du tror dette bare dreier seg om utløsning. Mange menn savner en partner, noen å være glad i, det å kunne stifte familie. 

Anonymkode: 00a28...6ec

Hva er løsningen da? Skal disse mennene gå til legen og kreve å få prostituerte inkludert i grunnlaget til frikortet? Skal Staten tildele enhver en partner?

Uansett hvordan du ser det, så blir det mennenes ansvar å øke sin attraktivitet. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (5 timer siden):

 det er ingen annen løsning enn at dette må menn ta ansvar for selv.

Men kvinner har rett på fremmede menns lommebok, at kvinner skal ta ansvar for seg selv er helt umulig, kun menn som skal det 🙄

Spørsmålet blir da, hvorfor skal menn gå med på den dealen, høres ut som en dårlig deal, bortsett fra for mennene på topp da...

https://www.nettavisen.no/nyheter/hver-kvinne-koster-15-6-millioner-ingen-grunn-til-at-det-skal-tolkes-stigmatiserende-for-kvinner/s/12-95-3424089287

Det er ikke sikkert mennene gidder å leke leken din, og da får samfunnet et problem. For vi trenger alle menn til å bidra skal skipet holdes over vann. Det er bare fakta.

Anonymkode: 5b3dc...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er såkalte tapermenn, men lav utdannelse, ikke alpha-hann, ikke utseende med seg, ofte uføretrygdet. Menn som kvinner ikke vil ha.

Nå bekrefter du bare mønsteret jeg snakker om.

 

"Tapermenn" er ikke et oppklarende begrep. Det kan hvem som helst slenge rundt seg.

Høy dannelse kan kompensere for lav utdannelse.

"Alpha-hann" betegner bare en væremåte og et sett med egenskaper som alle kan lære seg hvis de går inn for det.

Kvinner ser ikke etter utseende på samme måte som menn. De ser etter personlige kvaliteter.

Uføretrygd er ikke noen større hindring enn man gjør det til selv.

 

Endret av psykedeliker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (13 minutter siden):

Hva er løsningen da? Skal disse mennene gå til legen og kreve å få prostituerte inkludert i grunnlaget til frikortet? Skal Staten tildele enhver en partner?

Du kan begynne med å innrømme at dette er et problem.

ISW skrev (13 minutter siden):

Uansett hvordan du ser det, så blir det mennenes ansvar å øke sin attraktivitet. 

Det samme kan man si om kvinner. All kvotering bør skrotes, kvinner må ta ansvar for eget liv.

Anonymkode: 00a28...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (7 minutter siden):

"Tapermenn" er ikke et oppklarende begrep. Det kan hvem som helst slenge rundt seg.

De fleste vet hva som menes med det.

psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Høy dannelse kan kompensere for lav utdannelse.

Nei. Med høy utdannelse følger også normalt høy inntekt. Siden kvinner velger oppover, både på status og økonomi, gir din påstand ingen mening.

psykedeliker skrev (7 minutter siden):

"Alpha-hann" betegner bare en væremåte og et sett med egenskaper som alle kan lære seg hvis de går inn for det.

Nei, det kan ikke alle klare.

psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Kvinner ser ikke etter utseende på samme måte som menn. De ser etter personlige kvaliteter.

Uføretrygd er ikke noen større hindring enn man gjør det til selv.

 

Uføretrygd er et stort problem. Det har vært tråder om dette på dette forumet tidligere. Svært få kvinner svarte at de ville bli sammen med en ufør mann. Her kommer også det økonomiske inn i bildet.

 

Anonymkode: 00a28...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste vet hva som menes med det.

Det blir ikke mer oppklarende av den grunn.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Siden kvinner velger oppover, både på status og økonomi, gir din påstand ingen mening.

Dette sier mest om hva slags kvinner "tapermennene" sikter seg inn på.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det kan ikke alle klare.

Kan jeg, kan du. Begynn med å vaske rommet ditt. (sitat: Jordan Peterson)

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Svært få kvinner svarte at de ville bli sammen med en ufør mann.

Da sikter man seg inn mot de svært få kvinnene som vil. F.eks. de som selv er uføretrygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...