Gå til innhold

Hvis Manshaus var psykotisk var Breivik det også

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.dagbladet.no/nyheter/bare-a-rulle-ut-for-breivik/81080883

Manshaus er jo iferd med å bli erklært utilregnelig siden de mente han drepte i psykose. Eller har han alt blitt det? Skal det bli ny rettsak? Klarer ikke helt følge med. Men uansett så snakker de om at da blir Breivik også erklært for at han drepte i psykose pga vrangforestillingene. 

Anonymkode: 6074d...928

Fortsetter under...

Everybody

Manshaus har fått diagnosen schizoaffektiv lidelse og nye sakkyndige har sagt at han var psykotisk på gjerningstidspunktet.

Hans forsvarer har begjært gjenåpning av saken.

Angående Breivik så er det sterk tvil om hva som er rett. Noen sier han ikke har noen psykotiske symptomer mens andre mener det motsatte. Han har i hvertfall dyssosial pf, narsissistisk pf, dramatiserende pf og asperger.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg blir imponert over ts sin logikk. Her har vi et orakel. Bør få jobb i den rettsmedisinske kommisjon. Som overlege, helt uten annen kompetanse enn livets harde skole😀🥹

Anonymkode: 1a9a8...a2d

Det er jo ikke min logikk, men Dagbladet sin. Leste du i det hele tatt artikkelen? 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 19.28):

https://www.dagbladet.no/nyheter/bare-a-rulle-ut-for-breivik/81080883

Manshaus er jo iferd med å bli erklært utilregnelig siden de mente han drepte i psykose. Eller har han alt blitt det? Skal det bli ny rettsak? Klarer ikke helt følge med. Men uansett så snakker de om at da blir Breivik også erklært for at han drepte i psykose pga vrangforestillingene. 

Det er det ingen automatikk i.

Anonymkode: 65183...954

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han jeg ikke vil si navnet på var tilregnelig. I tiden etter og i årevis etter er han stolt av det han gjorde, og er lei seg for at han ikke fikk ta flere. 
psykopati og ond. 

Anonymkode: 76d68...f9a

At han er stolt av det han gjorde og ikke lei seg kan jo likegodt ha med at han har en vrangforestilling i sin psykose om at han er ridder/konge (eller hva det var han trodde igjen) over verden og at han skulle redde verden. 

Annonse

AnonymBruker
Everybody skrev (2 timer siden):

Men viste Breivik noe tegn på psykopati før terrorangrepet? Det var først etter angrepene at han fikk alle disse diagnosene🤔

Der sa du noe interessant. Har ikke de han gikk i klasse med på barne og ungdomsskolen eller venner fortalt noe om han? 

AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 8.54):

Jeg blir imponert over ts sin logikk. Her har vi et orakel. Bør få jobb i den rettsmedisinske kommisjon. Som overlege, helt uten annen kompetanse enn livets harde skole😀🥹

Anonymkode: 1a9a8...a2d

Faktisk så er det advokat Elden som drar den sammenligningen.

Spørsmålet er om man kan si at høyreekstremisme og konspirasjonsteorier er vrangforestillinger.

Jeg har også bare "livets milde enhetsskole" å by på angående psykiatri, men når det gjelder hvem som skal straffes så bør det rime litt med vanlig rettsoppfatning. Min oppfatning av rettferdighet er at hvis noen i psykose tror de skyter mafia, zombier eller aliens så er straff meningsløst. ABB visste utmerket godt hvem han drepte og hvorfor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...