Gå til innhold

Hvor lenge varte/har din lengste depresjon vart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er på mitt 3.år. Bp2-depresjon.

Anonymkode: 3d80c...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Emoji skrev (2 timer siden):

Ca 8 år. 

Huff. Hvilken hjelp fikk du? Og ble du helt frisk?

Anonymkode: 3d80c...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter

Vet ikke. Det har vekslet mellom mild og alvorlig. Det lengste jeg har vært alvorlig deprimert er 1-1,5 år. Men var jo ikke slik at jeg gikk fra alvorlig deprimert til frisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Vet ikke. Det har vekslet mellom mild og alvorlig. Det lengste jeg har vært alvorlig deprimert er 1-1,5 år. Men var jo ikke slik at jeg gikk fra alvorlig deprimert til frisk..

Vil du si at det var medisinene eller terapien som gjorde at du ble bedre? Eller komponenter?😅

Anonymkode: 3d80c...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vil du si at det var medisinene eller terapien som gjorde at du ble bedre? Eller komponenter?😅

Anonymkode: 3d80c...683

Medisiner og rusfrihet. Selvfølgelig har terapi hjulpet også, og årene som har gått, men disse to var nok mest viktig. Når det gjelder depresjon og hypomani er jeg stabil 90% av tiden nå. Før var jeg kanskje stabil 10% av tiden. 

Den ustabiliteten jeg nå opplever er uforståelig for meg.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (12 minutter siden):

Medisiner og rusfrihet. Selvfølgelig har terapi hjulpet også, og årene som har gått, men disse to var nok mest viktig. Når det gjelder depresjon og hypomani er jeg stabil 90% av tiden nå. Før var jeg kanskje stabil 10% av tiden. 

Den ustabiliteten jeg nå opplever er uforståelig for meg.

Får du hjelp nå?

Anonymkode: 3d80c...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Får du hjelp nå?

Anonymkode: 3d80c...683

Det ble sendt henvisning i går til DPS for å utrede hva min oppfatning av verden er for noe. Jeg vet hva som er riktig, men jeg trenger verktøy for å håndtere det bedre. Og det tenker jeg de kan hjelpe med selv om de ikke tror på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 minutter siden):

Det ble sendt henvisning i går til DPS for å utrede hva min oppfatning av verden er for noe. Jeg vet hva som er riktig, men jeg trenger verktøy for å håndtere det bedre. Og det tenker jeg de kan hjelpe med selv om de ikke tror på meg. 

Ett av verktøyene blir nok AP siden det kan tenkes at de oppfatter din verdensforståelse som psykotisk. 

Men håper for deg at det ikke er så galt fatt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Skrevet (endret)
Vendi skrev (5 minutter siden):

Ett av verktøyene blir nok AP siden det kan tenkes at de oppfatter din verdensforståelse som psykotisk. 

Men håper for deg at det ikke er så galt fatt da. 

Det er både en hypotese om psykose, men de sier at bortsett fra det de opplever som vrangforestilling så har jeg ikke psykotisk adferd. Og det har jeg ikke. Hva nå enn det betyr. Jeg har ikke satt meg inn i hva psykotisk adferd er. 

Hun psykologen tenkte jeg har en ikke-psykotisk vrangforestilling som følge av at jeg har asperger. Dette er jeg helt uenig i. 

Jeg tenker jeg kan få en form for kognitiv terapi for å lære å leve med det. Jeg vil ikke ha AP. 

Min mor mener jeg er psykotisk. Men jeg tenker at jeg har jo ellers et greit funksjonsnivå så hvorfor skulle det være noe sykt i det hele.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Glitter skrev (7 minutter siden):

Det er både en hypotese om psykose, men de sier at bortsett fra det de opplever som vrangforestilling så har jeg ikke psykotisk adferd. Og det har jeg ikke. Hva nå enn det betyr. Jeg har ikke satt meg inn i hva psykotisk adferd er. 

Hun psykologen tenkte jeg har en ikke-psykotisk vrangforestilling som følge av at jeg har asperger. Dette er jeg helt uenig i. 

Jeg tenker jeg kan få en form for kognitiv terapi for å lære å leve med det. Jeg vil ikke ha AP. 

Jeg har aldri blitt helt klok på dette selv. Har lært av Kupton her inne at vrangforestillinger er sentralt i psykosen. Jeg har visstnok vrangforestillinger (og er da pr def psykotisk), men jeg har ingen "psykotisk adferd", eller "psykotisk fungering". Jeg klarer meg stort sett fint i hverdagen, men så bruker jeg jo Zyprexa da. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Vendi skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri blitt helt klok på dette selv. Har lært av Kupton her inne at vrangforestillinger er sentralt i psykosen. Jeg har visstnok vrangforestillinger (og er da pr def psykotisk), men jeg har ingen "psykotisk adferd". Jeg klarer meg stort sett fint i hverdagen, men så bruker jeg jo Zyprexa da. 

Hmm. Hun psykologen sa at jeg snakker sammenhengende derfor er jeg ikke psykotisk. Min mor derimot har jobbet på psykosepost og jobbet spesifikt med utredning og sier at man kan snakke rasjonelt og sammenhengende selv om man har psykose. Men hun er jo miljøskadd. Bakerens barn osv. Men hvis jeg skulle fulgt en hypotese om psykose så er jeg ikke rammet i den grad de som blir tvangsinnlagt og helt borte vekk. Jeg er jo bare meg og uten rus ganske rolig. Jeg tenker ikke jeg er psykotisk da, men jeg bare prøver å følge tanken om at alle jeg åpner meg for ikke synes det jeg sier henger på greip. Selv tenker jeg bare at at har skjønt hvordan livet mitt henger sammen. Og det er ikke bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Hmm. Hun psykologen sa at jeg snakker sammenhengende derfor er jeg ikke psykotisk. Min mor derimot har jobbet på psykosepost og jobbet spesifikt med utredning og sier at man kan snakke rasjonelt og sammenhengende selv om man har psykose. Men hun er jo miljøskadd. Bakerens barn osv. Men hvis jeg skulle fulgt en hypotese om psykose så er jeg ikke rammet i den grad de som blir tvangsinnlagt og helt borte vekk. Jeg er jo bare meg og uten rus ganske rolig. Jeg tenker ikke jeg er psykotisk da, men jeg bare prøver å følge tanken om at alle jeg åpner meg for ikke synes det jeg sier henger på greip. Selv tenker jeg bare at at har skjønt hvordan livet mitt henger sammen. Og det er ikke bra. 

Ja, det har jeg også fått høre, at man kan snakke sammenhengende og være "med" selv om man har psykose. Tror det kommer helt an på hva vrangforestillingene består av og hvor negativt påvirket/oppslukt man er av dem. Mine er ikke av sånn veldig alvorlig art, og det går som regel helt fint å leve med dem. Litt vanskeligere uten AP i virksom dose, men likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter
Vendi skrev (3 minutter siden):

Ja, det har jeg også fått høre, at man kan snakke sammenhengende og være "med" selv om man har psykose. Tror det kommer helt an på hva vrangforestillingene består av og hvor negativt påvirket/oppslukt man er av dem. Mine er ikke av sånn veldig alvorlig art, og det går som regel helt fint å leve med dem. Litt vanskeligere uten AP i virksom dose, men likevel. 

Hm åja. Jeg tok det liksom som en god bekreftelse på at hun sa at siden jeg ellers er rolig så er det ikke psykotisk. Samtidig ville hun jo sende meg til utredning, men det tror jeg er fordi at jeg er så plaget av universet at jeg faller helt sammen i perioder. Ikke for at hun tenkte psykose. Men hun løy i henvisningen om noe jeg har sagt. At jeg har sagt at kanskje jeg lager dette i hode mitt for å håndtere smerten bedre. Det har jeg overhodet ikke sagt. Så kan ikke stole på henne. Jeg vil bare ha hjelp til å lære å leve med det. At det blir bare bakgrunnsstøy. Hvis du skjønner hva jeg mener? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Hm åja. Jeg tok det liksom som en god bekreftelse på at hun sa at siden jeg ellers er rolig så er det ikke psykotisk. Samtidig ville hun jo sende meg til utredning, men det tror jeg er fordi at jeg er så plaget av universet at jeg faller helt sammen i perioder. Ikke for at hun tenkte psykose. Men hun løy i henvisningen om noe jeg har sagt. At jeg har sagt at kanskje jeg lager dette i hode mitt for å håndtere smerten bedre. Det har jeg overhodet ikke sagt. Så kan ikke stole på henne. Jeg vil bare ha hjelp til å lære å leve med det. At det blir bare bakgrunnsstøy. Hvis du skjønner hva jeg mener? 

Ja, jeg tror jeg skjønner hva du mener. Håper du får slik hjelp som du ønsker deg. Samtidig håper jeg at du får den hjelpen du trenger. Ønsker deg masse lykke til! 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Vendi skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg tror jeg skjønner hva du mener. Håper du får slik hjelp som du ønsker deg. Samtidig håper jeg at du får den hjelpen du trenger. Ønsker deg masse lykke til! 😘

Takk. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fin dialog dere har her. Jeg har BP og plages av psykose ved sykdom enkelte ganger mener behandler. Tok meg lang tid å skjønne at psykotiske symptom også regnes som psykose. Jeg trodde at man måtte ha fullbåren og synlig psykose for å vøre psykotisk. Jeg har også vrangforestillinger under depresjon. Men jeg vet om dem av og til og jeg er usikker og skjønner at folk vil reagere. Derfor er jeg uenig i at det kan kalles vrangforestillinger. Jeg snakker definitivt sammenhengende og er upåfallende for ukjente iallfall når det står på. AP har fjernet det og nå er det flere år siden sist 

Anonymkode: ff273...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...