Gå til innhold

Å dø pga psyken


Fru2020

Anbefalte innlegg

Fru2020

Jeg har den siste uken blitt veldig redd for at den psykiske smerten jeg har nå skal gjøre at hjertet slutter å slå. At hele kroppen kollapser av påkjenningen.

Sykepleieren i går skrev at det var mulige psykosersymptomer, men legen i dag mente ikke det.

Jeg mener det er rasjonell tankegang.

Det som er fakta er at alvorlig psykisk syke lever i snitt 15-20 år kortere enn de som ikke er psykisk syke. Dette forklares ikke av selvmord. De fleste dør av somatisk sykdom, da spesielt hjerte og karsykdommer. 

Jeg tenker at kropp og psyke henger sammen. Da kan det være at hjertet ikke orker mer av den psykiske smerten.

At dette ikke er blitt forsket på skyldes at det blir kodet som hjertesykdom og ikke psykisk sykdom tenker jeg.

Som eksempel på dette er de mange fortellingene om ektepar som dør bare dager fra hverandre. Den gjenlevende dør av hjertesorg. Jeg tror dette skjer med yngre folk også.

Hva tenker dere? Er angsten irrasjonell eller er dere enige i tankegangen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter

Nei jeg er ikke helt enig i det. Tenker jeg hadde vært død allerede da..

Men jeg tror det føles reellt for deg fordi smerten er så vond at det kjennes ut som noe man kan dø av. 

Hvis man kunne dø akutt av psykisk smerte så ville vel mange foreldre som mister sine barn dødd rimelig kjapt.

Men at mange års slitasje over tid kan føre til tidligere død synes jeg virker sannsynlig ja. 

Tror det blir annerledes for gamle slitne mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (8 minutter siden):

Jeg har den siste uken blitt veldig redd for at den psykiske smerten jeg har nå skal gjøre at hjertet slutter å slå. At hele kroppen kollapser av påkjenningen.

Sykepleieren i går skrev at det var mulige psykosersymptomer, men legen i dag mente ikke det.

Jeg mener det er rasjonell tankegang.

Det som er fakta er at alvorlig psykisk syke lever i snitt 15-20 år kortere enn de som ikke er psykisk syke. Dette forklares ikke av selvmord. De fleste dør av somatisk sykdom, da spesielt hjerte og karsykdommer. 

Jeg tenker at kropp og psyke henger sammen. Da kan det være at hjertet ikke orker mer av den psykiske smerten.

At dette ikke er blitt forsket på skyldes at det blir kodet som hjertesykdom og ikke psykisk sykdom tenker jeg.

Som eksempel på dette er de mange fortellingene om ektepar som dør bare dager fra hverandre. Den gjenlevende dør av hjertesorg. Jeg tror dette skjer med yngre folk også.

Hva tenker dere? Er angsten irrasjonell eller er dere enige i tankegangen min?

Psykisk smerte kan vært en stor belastning. Selv kjenner jeg den godt i brystkassa og blir sliten av det, men jeg tenker også at det er musklene og ikke hjertet det går utover. Så jeg vet ikke. Men jeg synes ikke tankegangen din er dum - heller logisk, vil jeg si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)

Nå er det flere tillegsproblemer psykisk syke kan ha, som rusmisbruk, overvekt og ellers usunn livsstil med dårlig kosthold, inaktivitet osv. ( mtp å ikke leve like lenge )

Selvfølgelig kan psykiske belastninger over lengre tid også påvirke den fysiske helsen selv om en  lever sunt også. 

At du dør av en sterk psykisk smerte alene tviler jeg på. Og ihvertfall hvis den ikke er veldig langvarig.

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går med kraftig angst over lang tid, så har man jo da også høyt stressnivå i kroppen over lang tid. Og det vet man jo kan være skadelig for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten

Kjenner meg igjen❤️ du får ha masse god bedring❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Jeg har tenkt mange ganger at jeg kom til å dø, det føles jo sånn ut at man er dødssyk. Og har og tenkt at hjertet ikke tåler alt stresset det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (1 time siden):

Som eksempel på dette er de mange fortellingene om ektepar som dør bare dager fra hverandre. Den gjenlevende dør av hjertesorg. Jeg tror dette skjer med yngre folk også.

Det kan forklares med at de har hatt en underliggende hjertesykdom i tillegg som har ført til hjertestans. Det samme skjer innimellom med idrettsutøvere som har dødd under perioder med hard trening. 

Anonymkode: 93bb9...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Det er jo noen av de sykeste som tar medisiner som Leponex og Zyprexa som gjør at man er inaktiv og blir overvektig og dermed utvikler hjerte og karsykdommer.

Stress og angst kan også gjøre at man utvikler sykdommer og dør tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kommer ikke til å dø av den psykiske smerten,  men jeg har også opplevd at jeg har det så vondt psykisk at jeg nesten ikke holder ut..

Anonymkode: eff30...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det påvirker hjertet. Et familiemedlem av meg fikk akutt hjertestans noen dager etter et voldsomt traume. 
brokenheart syndrom trodde de på. Vedkommende overlevde da hen ble gjenopplivet. 
ekstreme påkjenninger gir en stressreaksjon i kroppen. 
men svært uvanlig sa legen 

Anonymkode: 105bb...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken
Fru2020 skrev (7 timer siden):

Jeg har den siste uken blitt veldig redd for at den psykiske smerten jeg har nå skal gjøre at hjertet slutter å slå. At hele kroppen kollapser av påkjenningen.

Sykepleieren i går skrev at det var mulige psykosersymptomer, men legen i dag mente ikke det.

Jeg mener det er rasjonell tankegang.

Det som er fakta er at alvorlig psykisk syke lever i snitt 15-20 år kortere enn de som ikke er psykisk syke. Dette forklares ikke av selvmord. De fleste dør av somatisk sykdom, da spesielt hjerte og karsykdommer. 

Jeg tenker at kropp og psyke henger sammen. Da kan det være at hjertet ikke orker mer av den psykiske smerten.

At dette ikke er blitt forsket på skyldes at det blir kodet som hjertesykdom og ikke psykisk sykdom tenker jeg.

Som eksempel på dette er de mange fortellingene om ektepar som dør bare dager fra hverandre. Den gjenlevende dør av hjertesorg. Jeg tror dette skjer med yngre folk også.

Hva tenker dere? Er angsten irrasjonell eller er dere enige i tankegangen min?

Det er lite realistisk at du skal få akutt hjertestans som følge av din psykiske smerte. Som andre sier i denne tråden, så er det ofte flere faktorer enn psykisk smerte som virker negativt på hjertehelsen for en del med psykiske vansker, så som overvekt, dårlig ernæring og passivitet. I tillegg kommer genetiske faktorer og medikamentelle bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020

Takk for svar allesammen. Det at de fleste nok ikke tenker det er mulig. Jeg kjenner at jeg fremdeles er redd for å dø. Hjernen min jobber på høygir for å finne grunner til at det kan skje. Helt håpløs prosess som ikke fører noe godt med seg, men akkurat nå er det slik hodet mitt fungerer.

Har blitt satt på sobril fast i tre døgn for å se om hjernen roer seg og at jeg snart sovner. Ser ikke slik ut i natt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...