Gå til innhold

Ta folat fast selv om man ikke har mangel for å forebygge å få mangel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Hver gang jeg tar blodprøve for å sjekke folat så har jeg mangel, de gangene det er en stund siden tok folsyre tilskudd altså. Så nå vurderer jeg om jeg bare skal ta folat fast? Jeg fikk nettopp melding fra fastlegen om  at jeg hadde mangel på folat igjen og at jeg skulle kjøpe en boks og ta en hver dag til den var tom (er 100 tabletter i en boks). Så nå vurderer jeg om jeg bare skal begynne å ta folat fast etter at jeg er ferdig med kuren på 100 tabletter? Jeg trenger kanskje ikke ta 1 tablett hver dag, men jeg kan jo ta 1 tablett annenhver dag eller noe sånt? Hva tenker dere? Lurt eller ikke lurt?

Anonymkode: 6c59b...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det er lurt å ta forebyggende når lagrene uansett går tomme etter en tid. Jeg har som eksempel tilbakevendende mangel på vitamin D og B, og fastlegen lar meg nå bare gå på tilskudd fast hele året. Sånn sett blir det aldri mangel. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Hver gang jeg tar blodprøve for å sjekke folat så har jeg mangel, de gangene det er en stund siden tok folsyre tilskudd altså. Så nå vurderer jeg om jeg bare skal ta folat fast? Jeg fikk nettopp melding fra fastlegen om  at jeg hadde mangel på folat igjen og at jeg skulle kjøpe en boks og ta en hver dag til den var tom (er 100 tabletter i en boks). Så nå vurderer jeg om jeg bare skal begynne å ta folat fast etter at jeg er ferdig med kuren på 100 tabletter? Jeg trenger kanskje ikke ta 1 tablett hver dag, men jeg kan jo ta 1 tablett annenhver dag eller noe sånt? Hva tenker dere? Lurt eller ikke lurt?

Anonymkode: 6c59b...1ef

Kan du økt nivåene ved å spise mer av den maten som er gode kilder til folat? F.eks. rosenkål, bladsalater, brokkoli, lever, leverpostei, egg, bønner, kikerter og linser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ta rein folat om du ikke mangler. 
ta heller multivitamin som dekker litt av alt, uten at du får for mye av noe. Enkelte mineraler lagres i kroppen, slik som D vit og  skal ikke tas for mye.

C vit kan du ta mye av da det skiller seg ut i urin 

Anonymkode: 91236...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ikke ta rein folat om du ikke mangler. 
ta heller multivitamin som dekker litt av alt, uten at du får for mye av noe. Enkelte mineraler lagres i kroppen, slik som D vit og  skal ikke tas for mye.

C vit kan du ta mye av da det skiller seg ut i urin 

Anonymkode: 91236...7b3

Joda, folat er et b-vitamin som er vannløselig og vanskelig kan overdoseres. På samme måte som c-vit. A og D-vit er fettløselige og lagres i kroppen ved for høyt inntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...