Gå til innhold

Zoloft og remeron-seponering


Zliten

Anbefalte innlegg

Håper du kan svare meg @ISW🙏

Går på 250 mg Zoloft (serumspeil 130). Har siden opptrapping gått på Remeron 15 mg for søvn. Men jeg går så fryktelig opp i vekt og vil slutte med Remeron.

seponerte den for 6 dager siden og siden igår har jeg vært kvalm, kastet opp og lett angst. Vil dette gå over? 

vet du @ISW også gikk på Remeron en gang i tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Remeron blokkerer noen reseptorer som når de blir stimulert gir symptomene du nevner. Det er ikke farlig og det kommer til å gå over - tipper kanskje om en ukes tid.

Får du sove nå da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (16 minutter siden):

Hei,

Remeron blokkerer noen reseptorer som når de blir stimulert gir symptomene du nevner. Det er ikke farlig og det kommer til å gå over - tipper kanskje om en ukes tid.

Får du sove nå da? 

Takk for svar:) 

Jeg har prøvd melatonin og sover ok på det nå. Noe trøtt på dagtid men overkommelig. 
 

kvalmen kom kastende på meg igår og noe «strømstøt» i hode opplever jeg også. 
Godt å høre at det går over! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zliten skrev (På 10.3.2024 den 19.45):

Takk for svar:) 

Jeg har prøvd melatonin og sover ok på det nå. Noe trøtt på dagtid men overkommelig. 
 

kvalmen kom kastende på meg igår og noe «strømstøt» i hode opplever jeg også. 
Godt å høre at det går over! 

Håper det går greit med deg.

Det du beskriver er dessverre ikke så uvanlig, men det går over. Remeron er en medisin som gjør "mye" forskjellig, altså påvirker et stort antall prosesser i nervesystemet. Det gjør også at bivirkninger og seponeringssymptomer kan variere en god del - men de går altså over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Håper det går greit med deg.

Det du beskriver er dessverre ikke så uvanlig, men det går over. Remeron er en medisin som gjør "mye" forskjellig, altså påvirker et stort antall prosesser i nervesystemet. Det gjør også at bivirkninger og seponeringssymptomer kan variere en god del - men de går altså over :)

Hei, ikke meg du svarer, men jeg seponerte remeron for ca 6 uker siden. Så ble litt interessert.

Hva legger du i gjør mye forskjellig og påvirker stort antall prosesser, hvilke og hva kan det gi seg utslag som? 
jeg har følt meg veldig rar mens jeg gikk på den men også etter jeg slutta. Kan det skyldes remeron da kanskje… hvor lenge kan det sitte i?

Anonymkode: 73d43...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei, ikke meg du svarer, men jeg seponerte remeron for ca 6 uker siden. Så ble litt interessert.

Hva legger du i gjør mye forskjellig og påvirker stort antall prosesser, hvilke og hva kan det gi seg utslag som? 
jeg har følt meg veldig rar mens jeg gikk på den men også etter jeg slutta. Kan det skyldes remeron da kanskje… hvor lenge kan det sitte i?

Anonymkode: 73d43...fa3

Hei,

Jeg skal prøve å forklare.

Det finnes mange typer antidepressiva, med ulike virkningsmekanismer. Noen av de (f.eks. SSRI) virker egentlig bare på 1 måte, som ved å hemme reopptaket av serotonin. Andre igjen (som SNRI; Cymbalta og Efexor) hemmer reopptaket av flere signalstoffer (serotonin og noradrenalin) - og er da mindre selektive enn førstnevnte. Dette gjør at medisinen kan være mer effektiv mot flere tilstander, men gir også rom for flere bivirkninger. 

Remeron (og Tolvon) tilhører en gruppe som heter tetrasykliske antidepressiva. De virker på mange ulike måter, gjennom at de, med ulik "styrke", blokkerer eller påvirker en stor mengde reseptorer som igjen påvirker en stor mengde biologiske prosesser. I små doser virker de ved å forbedre søvn gjennom en antihistamineffekt. I litt større doser begynner de å blokkere en del serotoninreseptorer som gir de typisk uønskede virkningene av serotonin (som kvalme/oppkast, dårlig søvn, dårlig apetitt, angst, osv.) - som en digresjon - alkohol fremmer frigjøring av serotonin og grunnen til at du kaster opp hvis du er full, er at serotoninet stimulerer nevnte reseptor. I enda større doser vil Remeron fremme frigjøring av noradrenalin i hjernen, som gir nye effekter men også nye potensielle bivirkninger.

Alt dette reverseres når man slutter med en medisin og dette vedvarer en liten stund. Derfor er kvalme og angst vanlig når man slutter med Remeron (og spesielt hvis man samtidig bruker SSRI). Det jeg mener med at Remeron er en medisin som "gjør mye", er det jeg skriver over. Det kan gjøre medisinen veldig effektiv, men også gi flere bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (47 minutter siden):

Hei,

Jeg skal prøve å forklare.

Det finnes mange typer antidepressiva, med ulike virkningsmekanismer. Noen av de (f.eks. SSRI) virker egentlig bare på 1 måte, som ved å hemme reopptaket av serotonin. Andre igjen (som SNRI; Cymbalta og Efexor) hemmer reopptaket av flere signalstoffer (serotonin og noradrenalin) - og er da mindre selektive enn førstnevnte. Dette gjør at medisinen kan være mer effektiv mot flere tilstander, men gir også rom for flere bivirkninger. 

Remeron (og Tolvon) tilhører en gruppe som heter tetrasykliske antidepressiva. De virker på mange ulike måter, gjennom at de, med ulik "styrke", blokkerer eller påvirker en stor mengde reseptorer som igjen påvirker en stor mengde biologiske prosesser. I små doser virker de ved å forbedre søvn gjennom en antihistamineffekt. I litt større doser begynner de å blokkere en del serotoninreseptorer som gir de typisk uønskede virkningene av serotonin (som kvalme/oppkast, dårlig søvn, dårlig apetitt, angst, osv.) - som en digresjon - alkohol fremmer frigjøring av serotonin og grunnen til at du kaster opp hvis du er full, er at serotoninet stimulerer nevnte reseptor. I enda større doser vil Remeron fremme frigjøring av noradrenalin i hjernen, som gir nye effekter men også nye potensielle bivirkninger.

Alt dette reverseres når man slutter med en medisin og dette vedvarer en liten stund. Derfor er kvalme og angst vanlig når man slutter med Remeron (og spesielt hvis man samtidig bruker SSRI). Det jeg mener med at Remeron er en medisin som "gjør mye", er det jeg skriver over. Det kan gjøre medisinen veldig effektiv, men også gi flere bivirkninger.

Ok takk. Har ikke vært kvalm. Men er bare «rar». Var det da jeg tok den også.

Hvor lenge sitter slikt potensielt i? Burde vel gått over nå etter 6 uker. Så da skyldes det kanskje noe annet 

Anonymkode: 73d43...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Hei,

Jeg skal prøve å forklare.

Det finnes mange typer antidepressiva, med ulike virkningsmekanismer. Noen av de (f.eks. SSRI) virker egentlig bare på 1 måte, som ved å hemme reopptaket av serotonin. Andre igjen (som SNRI; Cymbalta og Efexor) hemmer reopptaket av flere signalstoffer (serotonin og noradrenalin) - og er da mindre selektive enn førstnevnte. Dette gjør at medisinen kan være mer effektiv mot flere tilstander, men gir også rom for flere bivirkninger. 

Remeron (og Tolvon) tilhører en gruppe som heter tetrasykliske antidepressiva. De virker på mange ulike måter, gjennom at de, med ulik "styrke", blokkerer eller påvirker en stor mengde reseptorer som igjen påvirker en stor mengde biologiske prosesser. I små doser virker de ved å forbedre søvn gjennom en antihistamineffekt. I litt større doser begynner de å blokkere en del serotoninreseptorer som gir de typisk uønskede virkningene av serotonin (som kvalme/oppkast, dårlig søvn, dårlig apetitt, angst, osv.) - som en digresjon - alkohol fremmer frigjøring av serotonin og grunnen til at du kaster opp hvis du er full, er at serotoninet stimulerer nevnte reseptor. I enda større doser vil Remeron fremme frigjøring av noradrenalin i hjernen, som gir nye effekter men også nye potensielle bivirkninger.

Alt dette reverseres når man slutter med en medisin og dette vedvarer en liten stund. Derfor er kvalme og angst vanlig når man slutter med Remeron (og spesielt hvis man samtidig bruker SSRI). Det jeg mener med at Remeron er en medisin som "gjør mye", er det jeg skriver over. Det kan gjøre medisinen veldig effektiv, men også gi flere bivirkninger.

Det går litt bedre, takk som spør! Jeg er mindre kvalm og har mindre hodepine, men lett angstfølelse kjenner jeg enda gjennom dagen. Forstår jeg det riktig at jeg kan oppleve selv seponering av kun 15 mg Remeron vanskelig fordi jeg går på Zoloft i tillegg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ISW

nå to uker etter seponering av Remeron er kvalmen borte. Men har en del hodepine og uro i kroppen selvom jeg står på 250 mg Zoloft (127 i serumkonsentrasjon, som forøvrig har sunket fra 202 på samme dose)

Vil denne uroen/angsten gi seg med tiden tror du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zliten skrev (2 timer siden):

@ISW

nå to uker etter seponering av Remeron er kvalmen borte. Men har en del hodepine og uro i kroppen selvom jeg står på 250 mg Zoloft (127 i serumkonsentrasjon, som forøvrig har sunket fra 202 på samme dose)

Vil denne uroen/angsten gi seg med tiden tror du? 

Det vil den - men du får en liten «oppstart» med Zoloft igjen når du slutter med Remeron. Det kommer til å gå helt fint 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (7 minutter siden):

Det vil den - men du får en liten «oppstart» med Zoloft igjen når du slutter med Remeron. Det kommer til å gå helt fint 😊

 Vet du hvor lenge man kan regne med å føle seg rar etter seponering av remeron? 

Anonymkode: 73d43...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...