Gå til innhold

Kan man ha psykose uten vrangforestillinger eller hallusinasjoner?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trinity80

Altså, man har jo paranoid psykose. Den handler mer om feiloppfatning, enn de typiske psykosetilstandene.

Definisjonen på det: Paranoia defineres som feilaktige oppfatninger basert på gale slutninger om den ytre virkelighet, og som består hos den syke på tross av bevis på det motsatte.

Kashmir-

Man kan få tanker som ikke lar seg korrigere. Dette er korte eller lengre psykoser uten at annet er påfallende. Det er flere diagnoser som kan gi slike symptomer hvis man er deprimert, stresset osv. 

Bp er kjent, og også emosjonell ustabil pf kan gi slike symotomer. Hallusinasjoner kan også forekomme.

Også depresjon alene kan gi slike sympromer. 

Endret av Kashmir
AnonymBruker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Man kan få tanker som ikke lar seg korrigere. Dette er korte eller lengre psykoser uten at annet er påfallende. Det er flere diagnoser som kan gi slike symptomer hvis man er deprimert, stresset osv. 

Bp er kjent, og også emosjonell ustabil pf kan gi slike symotomer. Hallusinasjoner kan også forekomme.

Det er vrangforestillinger du beskriver 

Anonymkode: 73023...182

Trinity80
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Yes stemmer. Og så er det å få flere runder med psykose og gå ubehandlet fordi man motsetter seg diagnoser og medisinering. Da har man lagt et godt løp…

Annonse

Kashmir-
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vrangforestillinger du beskriver 

Vel. Det kan være tanker om at familien vil deg vondt fordi de har kommet med kritikk. Det kan være en plutselig tro på Gud. Slike ting. Det blir mer at vedkommende ikke lar seg korrigere på tankene mer enn ren vrangforestilling. Ihvertfall var det beskrevet sånn..

AnonymBruker
Trinity80 skrev (13 minutter siden):

Nei da. Det heter selvforstyrrelse på fagspråket. Det er gjerne pre-tilstand til for eksempel schizofreni. 

Selvforstyrrelse er vel ikke fastlåste tanker slik Kashmir beskriver. Jeg har hatt begge deler. Tanker med feilslutninger som ikke lar seg korrigere og som er påfallende for andre er vrangforestillinger

AnonymBruker
Trinity80 skrev (31 minutter siden):

Altså, man har jo paranoid psykose. Den handler mer om feiloppfatning, enn de typiske psykosetilstandene.

Neida. Hvis pasienten har en paranoid psykose, har hn også vrangforestillinger.

Nå må dere ikke blande inn for mye synsing og "tror".

Anonymkode: 64871...f44

Trinity80
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvforstyrrelse er vel ikke fastlåste tanker slik Kashmir beskriver. Jeg har hatt begge deler. Tanker med feilslutninger som ikke lar seg korrigere og som er påfallende for andre er vrangforestillinger

Selvforstyrrelse som er det samme som identitetsforstyrrelse er karakterisert ved opplevelse av en gryende fremmedfølelse overfor både egen psyke, kropp og verden omkring. Altså ikke de typiske psykose-tegnene.

Man tviler på om de eksisterer, eller om man er ekte. Man kjenner at man mister eierskapet til egne opplevelser og sanser, som syn, hørsel og bevegelser.

Det har faktisk vært forsket på det i Norge, og den internasjonale EASE-manualen stammer fra denne forskningen. Hva din opplevelse er, får du ta med deg selv😅

Trinity80
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Neida. Hvis pasienten har en paranoid psykose, har hn også vrangforestillinger.

Nå må dere ikke blande inn for mye synsing og "tror".

Jeg synser ikke og tror her. Paranoid psykose definisjonen er ikke min egen som jeg har mekket. Har lært det i helsevesenet, fordi jeg har et familiemedlem som sliter veldig med dette.

Du må kanskje ikke synse så mye om at andre synser før du kan det du diskuterer. 

Annonse

Kashmir-
Trinity80 skrev (5 minutter siden):

Selvforstyrrelse som er det samme som identitetsforstyrrelse er karakterisert ved opplevelse av en gryende fremmedfølelse overfor både egen psyke, kropp og verden omkring. Altså ikke de typiske psykose-tegnene.

Man tviler på om de eksisterer, eller om man er ekte. Man kjenner at man mister eierskapet til egne opplevelser og sanser, som syn, hørsel og bevegelser.

Det har faktisk vært forsket på det i Norge, og den internasjonale EASE-manualen stammer fra denne forskningen. Hva din opplevelse er, får du ta med deg selv😅

Dette var noe av det jeg leste, og at det ikke var typiske psykosetegnene  ( kan bli litt som Durek som tror han er halvt øgle.... ) 🙂

Endret av Kashmir
Trinity80
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Dette var noe av det jeg leste, og at det ikke var typiske psykosetegnene. Blir litt som Durek som tror han er halvt øgle.... 🙂

Noen har bare utfordringer med kunnskap, og at andre kan besitte det.

AnonymBruker
Trinity80 skrev (17 minutter siden):

Jeg synser ikke og tror her. Paranoid psykose definisjonen er ikke min egen som jeg har mekket. Har lært det i helsevesenet, fordi jeg har et familiemedlem som sliter veldig med dette.

Du må kanskje ikke synse så mye om at andre synser før du kan det du diskuterer. 

Jeg anbefaler at du leser en lærebok i psykiatri. 

Trinity80
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg anbefaler at du leser en lærebok i psykiatri. 

Jeg anbefaler at du setter deg i psykiatriske kriterier. Mye mer nyttig enn en lærebok, hva heter den spesifikt forresten?

Endret av Trinity80
AnonymBruker
Trinity80 skrev (27 minutter siden):

Helt enig i beskrivelsen. Den inkluderer ikke fastlåste feil-tanker som ikke lar seg korrigere. Det er vrangforestillinger 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (26 minutter siden):

Paranoid psykose inkluderer vrangforestillinger, jo. 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (1 minutt siden):

Jeg anbefaler at du setter deg i psykiatri. Mye mer nyttig. 

Du må gjøre det samme selv da. Du feilinformerer i denne tråden og putter på fjollete latter-emojis etterpå. Sært 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...