Gå til innhold

Kan man ha psykose uten vrangforestillinger eller hallusinasjoner?

Anbefalte innlegg

Trinity80
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må gjøre det samme selv da. Du feilinformerer i denne tråden og putter på fjollete latter-emojis etterpå. Sært 

Anonymkode: 73023...182

Jeg venter fremdeles på den læreboken du mener jeg bør lese. Jeg kan gjerne fremskaffe mine kilder, de er ikke like hemmelige ☺️

Fortsetter under...

AnonymBruker
Trinity80 skrev (15 minutter siden):

Jeg anbefaler at du setter deg i psykiatriske kriterier. Mye mer nyttig enn en lærebok, hva heter den spesifikt forresten?

Du kan jo starte med lærebok i psykiatri med Ulrik Malt som hovedredaktør. 

Anonymkode: 64871...f44

AnonymBruker
Trinity80 skrev (1 time siden):

Altså, man har jo paranoid psykose. Den handler mer om feiloppfatning, enn de typiske psykosetilstandene.

Definisjonen på det: Paranoia defineres som feilaktige oppfatninger basert på gale slutninger om den ytre virkelighet, og som består hos den syke på tross av bevis på det motsatte.

Det du siterer her med fet skrift, er definisjonen på en vrangforestilling. 

Trinity80
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det du siterer her med fet skrift, er definisjonen på en vrangforestilling. 

Ok. Min tante ble lagt inn med paranoid psykose nylig, og hun ble ikke vurdert som psykotisk. Bare paranoid. Vi har også flere her forum med klassiske psykose symptomer as you speak som ikke blir vurdert som psykotiske.

Så læreboken innen psykiater venter jeg fremdeles på med spenning.

Har ett forslag og der er å titte i ICD-11. Der får man full oppdatering på disse oppdaterte kriteriene 

Gjest Vendi
Trinity80 skrev (15 minutter siden):

Ok. Min tante ble lagt inn med paranoid psykose nylig, og hun ble ikke vurdert som psykotisk. Bare paranoid.

Hvis hun ble lagt inn med paranoid psykose så var hun jo psykotisk, vel. Det ligger jo i diagnosen/navnet/betegnelsen paranoid psykose

Man får ikke diagnosen "beinbrudd" hvis beinet ikke er brukket.

Endret av Vendi
Kashmir-
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har du tenkt til å være den som går inn i tråder og arrestere andre for "feil" istedenfor og svare hi med kunnskapen du besitter selv? For en merkelig oppførsel? 

Endret av Kashmir

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (19 minutter siden):

Har du tenkt til å være den som går inn i tråder og arrestere andre for "feil" istedenfor og svare hi med kunnskapen du besitter selv? For en merkelig oppførsel? 

Jeg har svart med den kunnskapen jeg selv besitter. 

Kashmir-
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har svart med den kunnskapen jeg selv besitter. 

Du har ikke svart hi nei. Du "retter" på andre uten å svare hi. Det hadde vært mer konstruktivt om du svarte ham/ henne med en forklaring. At du påpeker andres "feil" uten å svare selv blir jo.bare støy. 

Endret av Kashmir
Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ulrik Malt er litt avlegs når det kommer til psykoser anno 2024. Les forskningen (ganske nylig oppdagelse og manual) av Paul Møller i emnet. Den er veldig presis og oppdatert.

Forstår jo at du er stuck med gamle tanker innen faget, når du ikke har oppdatert deg selv siden Malt.

Dessuten så kommer kriteriene ikke etter de gamle tradisjonelle diagnosene lenger som PFer, Bipolar, Boarderline osv. alt blir slått sammen til en, hvor kriteriene er kun symptomstrykk og funksjonsevne. 

AnonymBruker

Paul Møller har avvikende syn på diagnoser. Han har jeg visst om lenge, og det er ikke mange som tar han alvorlig. 
så lenge vi bruker ICD-19, er det den jeg forholder meg til. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til TS: Nei, i all hovedsak kan man ikke det. Vrangforestillingen er det sentrale i psykosen. 
Hallusinasjoner er ikke et sentralt symptom. 

Velkommen tilbake 🙂

Anonymkode: 76762...fa9

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (9 timer siden):

Selvforstyrrelse som er det samme som identitetsforstyrrelse er karakterisert ved opplevelse av en gryende fremmedfølelse overfor både egen psyke, kropp og verden omkring. Altså ikke de typiske psykose-tegnene.

Man tviler på om de eksisterer, eller om man er ekte. Man kjenner at man mister eierskapet til egne opplevelser og sanser, som syn, hørsel og bevegelser.

Det har faktisk vært forsket på det i Norge, og den internasjonale EASE-manualen stammer fra denne forskningen. Hva din opplevelse er, får du ta med deg selv😅

Hva er selvforstyrrelse til forskjell fra depersonalisering?

Anonymkode: 8d5da...1a1

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er selvforstyrrelse til forskjell fra depersonalisering?

Selvforstyrrelse er vel mer enn kun depersonalisering slik jeg forstod det.

En mild depersonalisering som alle gjør er for eksempel å kjøre på automatikk, eller miste tid når man titter ut av vinduer på en togtur. Selvforstyrrelse forklares av det jeg skrev ovenfor (begrepsdefinisjon).

Trinity80
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Paul Møller har avvikende syn på diagnoser. Han har jeg visst om lenge, og det er ikke mange som tar han alvorlig. 

Mange - i Norge mener du? Internasjonalt har han i alle fall meget godt omdømme.

Du er av gammel skole, det er helt i orden det, men med nyere forskning og begrepsendringer og diagnosedefinisjoner bør man henge litt med  

Ok. ICD-19? Hæ?

Kashmir-
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke mange som tar han alvorlig?? 

Øh. Han blir absolutt tatt alvorlig. 

AnonymBruker

Depersonalisasjonsfenomen er følelsen av at ens personlighet eller kropp er blitt forandret, at en er blitt en annen, at ens identitet er gått tapt.  https://sml.snl.no/depersonalisasjonsfenomen

Depersonalisering

Depersonalisering handler om å ha en opplevelse av et fremmed selv. Dette kan også forekomme i mer eller mindre alvorlig form. Følelse av å være uvirkelig eller fremmed, eller å kjennes som en robot med automatisk fungering, kan oppleves av mange friske, men også innenfor ulike psykiske lidelser. Det samme gjelder følelsen av å være i en drømmetilstand.

Mer alvorlige former for depersonalisering er for eksempel ikke å kjenne igjen seg selv eller egen kropp, for eksempel i speilet, eller at en kan se seg selv fra et punkt utenfor en selv.https://www.traumebehandling.no/oppdage/dissosiative-symptomer/

Høres ganske likt ut det du beskriver syns jeg 

Trinity80
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Depersonalisasjonsfenomen er følelsen av at ens personlighet eller kropp er blitt forandret, at en er blitt en annen, at ens identitet er gått tapt.  https://sml.snl.no/depersonalisasjonsfenomen

Depersonalisering

Depersonalisering handler om å ha en opplevelse av et fremmed selv. Dette kan også forekomme i mer eller mindre alvorlig form. Følelse av å være uvirkelig eller fremmed, eller å kjennes som en robot med automatisk fungering, kan oppleves av mange friske, men også innenfor ulike psykiske lidelser. Det samme gjelder følelsen av å være i en drømmetilstand.

Mer alvorlige former for depersonalisering er for eksempel ikke å kjenne igjen seg selv eller egen kropp, for eksempel i speilet, eller at en kan se seg selv fra et punkt utenfor en selv.https://www.traumebehandling.no/oppdage/dissosiative-symptomer/

Høres ganske likt ut det du beskriver syns jeg 

Nei da, men de overlapper hverandre. Du kan lese om forskjellen - her for eksempel:

https://psykologtidsskriftet.no/vitenskapelig-artikkel/2015/03/differensialdiagnostiske-vurderinger-ved-schizofreni-og-komplekse

Man kan ha begge tilstandene samtidig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...