Gå til innhold

Kan man ha psykose uten vrangforestillinger eller hallusinasjoner?

Anbefalte innlegg

Trinity80
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan kan selvforstyrrelse behandles da? Så man blir seg selv igjen?

Anonymkode: 8d5da...1a1

Behandling kan jeg bare spekulere i, så det må diskuteres med de profesjonelle som kan dette. 

Fortsetter under...

AnonymBruker
Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Nei da, men de overlapper hverandre. Du kan lese om forskjellen - her for eksempel:

https://psykologtidsskriftet.no/vitenskapelig-artikkel/2015/03/differensialdiagnostiske-vurderinger-ved-schizofreni-og-komplekse

Man kan ha begge tilstandene samtidig. 

Skal lese når jeg orker 😄

Depersonalisering kan vel også forekomme ved langvarig depresjon eller angst også og må ikke være dissosistiv lidelse..?

AnonymBruker
Kashmir skrev (11 timer siden):

Har du tenkt til å være den som går inn i tråder og arrestere andre for "feil" istedenfor og svare hi med kunnskapen du besitter selv? For en merkelig oppførsel? 

Ta deg sammen!

Anonymkode: 00a8d...96c

AnonymBruker
Kashmir skrev (10 timer siden):

Du har ikke svart hi nei. Du "retter" på andre uten å svare hi. Det hadde vært mer konstruktivt om du svarte ham/ henne med en forklaring. At du påpeker andres "feil" uten å svare selv blir jo.bare støy. 

Du lager støy nok selv. Makan til kverulerings.

Anonymkode: 00a8d...96c

Trinity80
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Skal lese når jeg orker 😄

Depersonalisering kan vel også forekomme ved langvarig depresjon eller angst også og må ikke være dissosistiv lidelse..?

Kult. Slik jeg har lest meg frem til, er depersopnalisering ikke en diagnose mens DID er det.

Har opplevd både depersopnalisering og dissosiasjon. Depersonalisering i forbindelse med angst og depresjon ja.

AnonymBruker
Trinity80 skrev (58 minutter siden):

Mange - i Norge mener du? Internasjonalt har han i alle fall meget godt omdømme.

Du er av gammel skole, det er helt i orden det, men med nyere forskning og begrepsendringer og diagnosedefinisjoner bør man henge litt med  

Ok. ICD-19? Hæ?

Erdet så vanskelig å forstå at det går an å trykke på feil tast når 9 og 0 er like ved siden av hverandre på tastaturet?

Anonymkode: 3e1c2...0a1

Annonse

Trinity80
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Erdet så vanskelig å forstå at det går an å trykke på feil tast når 9 og 0 er like ved siden av hverandre på tastaturet?

Anonymkode: 3e1c2...0a1

Like vanskelig som å trykke 0 isteden for 9. ikke vær så sinna, pust dyyyypt. 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (55 minutter siden):

Kult. Slik jeg har lest meg frem til, er depersopnalisering ikke en diagnose mens DID er det.

Har opplevd både depersopnalisering og dissosiasjon. Depersonalisering i forbindelse med angst og depresjon ja.

Ja så depersonalisering kan forekomme over tid som en del av andre tilstander feks angst depresjon slik jeg forstår det. Og da slik som beskrevet - med opplevelsen av tap av identitet etc

Trinity80
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja så depersonalisering kan forekomme over tid som en del av andre tilstander feks angst depresjon slik jeg forstår det. Og da slik som beskrevet - med opplevelsen av tap av identitet etc

Riktig. Da forstår vi begge det likt. 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (17 minutter siden):

Riktig. Da forstår vi begge det likt. 

Jeg har long covid- og ut fra hva jeg hører med andre som har det er det visst vanlig innenfor dette og🤯 vet ikke helt hva det skal bety men

AnonymBruker
Trinity80 skrev (13 timer siden):

Jeg venter fremdeles på den læreboken du mener jeg bør lese. Jeg kan gjerne fremskaffe mine kilder, de er ikke like hemmelige ☺️

Er du utdannet psykiater siden du kan dette så godt?

Anonymkode: 20cac...180

Annonse

Trinity80
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er du utdannet psykiater siden du kan dette så godt?

Anonymkode: 20cac...180

Nei da. Har vært interessert i emne siste 10-15 år. Først fordi jeg ønsket å hjelpe min tante (paranoid schizofreni diagnose), og så slet jeg selv med ordentlig depresjon og angst over lenger tid.

Da må bør man sette seg litt i ting og følge med på det siste, for å hjelpe seg selv. Ser at det er mye oppheng i gammel kunnskap, og dette er et forum hvor mange har satt seg i eget psykdom veldig godt. Da kan man hjelpe hverandre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...