Gå til innhold

Er PTSD regnet som en angstlidelse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kashmir-

Å "gjenoppleve" ( i søvne eller mer tvangstanker ) det som ga deg traume gir da absolutt angst. Dessuten kan det også ofte være at en sliter med angst for å oppleve det igjen, eller se/høre/ føle noe som er relatert til det.

Endret av Kashmir

Annonse

AnonymBruker

Ptsd er en angstlidelse. Google det. Men angst kan utarte seg veldig ulikt. 
ved ptsd har man ofte Flash back, mareritt, gjenopplevelser av traumet. 
Jeg f eks opplevde å miste et familiemedlem for 1 år siden i en trafikkulykke. Det går bedre, men jeg er blitt veldig avhengig av å følge med barna mine og andre familiemedlemmer på snap kart. Får jeg ikke tak i noen og det har vært lenge siden de har vært pålogget får jeg full angst og katastrofe. 
dette er ptsd symptom, men jeg har ingen ptsd diagnose sier behandler 

Anonymkode: f0ae2...091

Ja, PTSD sorterer under angstlidelser i ICD-10 (altså F4-)

Imidlertid er min (ikke profesjonelle) mening at en del av lidelsene under F4- kommer litt på siden av "rene" angstlidelser som GAD, panikk og fobier. Dette er etter min mening tvangslidelser, somatoforme lidelser, PTSD og dissosiative lidelser. 

Men samtlige sorterer jo under angstlidelser.

AnonymBruker
ISW skrev (54 minutter siden):

Ja, PTSD sorterer under angstlidelser i ICD-10 (altså F4-)

Imidlertid er min (ikke profesjonelle) mening at en del av lidelsene under F4- kommer litt på siden av "rene" angstlidelser som GAD, panikk og fobier. Dette er etter min mening tvangslidelser, somatoforme lidelser, PTSD og dissosiative lidelser. 

Men samtlige sorterer jo under angstlidelser.

Hva med den som heter F 43.8 Spesifisert reaksjon på alvorlig belastning? 

Anonymkode: a877e...9a1

Kashmir-

Kan noen forklare bokstaver og tall her? Vi er ikke like inne i psykiatri alle sammen, så fint om det legges til en forklaring så kan jeg lære/ forstå. 

Takk? 

Eventuelt: hvor finner jeg ut av dette? Kan fint lese meg opp på det selv om jeg vet hvor. 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (13 minutter siden):

Kan noen forklare bokstaver og tall her? Vi er ikke like inne i psykiatri alle sammen, så fint om det legges til en forklaring så kan jeg lære/ forstå. 

Takk? 

Eventuelt: hvor finner jeg ut av dette? Kan fint lese meg opp på det selv om jeg vet hvor. 

Hei,

ICD-10 er bygget opp som et hierarki. F.eks. er tvangslidelse med hovedsaklig tvangstanker F42.0

F = psykisk lidelse (akkurat som andre bokstaver kan være andre sykdomsgrupper)

F4 = angstlidelser. (der f.eks. F3 er stemningslidelser og F2 er psykoselidelser)

F42 = tvangslidelser (der f.eks. F41 er panikklidelser og en del andre angstlidelser)

F42.0 =tvangstanker (der F42.1 er tvangshandlinger)

Kashmir-
ISW skrev (2 minutter siden):

Hei,

ICD-10 er bygget opp som et hierarki. F.eks. er tvangslidelse med hovedsaklig tvangstanker F42.0

F = psykisk lidelse (akkurat som andre bokstaver kan være andre sykdomsgrupper)

F4 = angstlidelser. (der f.eks. F3 er stemningslidelser og F2 er psykoselidelser)

F42 = tvangslidelser (der f.eks. F41 er panikklidelser og en del andre angstlidelser)

F42.0 =tvangstanker (der F42.1 er tvangshandlinger)

Ah! Tusen takk @ISW. Da begriper jeg! 

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva med den som heter F 43.8 Spesifisert reaksjon på alvorlig belastning? 

Anonymkode: a877e...9a1

Ref. mitt svar til Kashmir.

Der f.eks. F42- er tvangslidelser, er "avsnittet" F43 reaksjoner på alvorlige belastninger (akutt belastningslidelse, PTSD, osv). Det er slik det er inndelt.

Min mening er at de "vanlige" angstlidelsene omfattes av F40 og F41. F42 (tvangslidelser), F43 (belastningslidelser), F44 (dissosiative lidelser) og F45 (somatoforme lidelser) er kanskje litt "atypiske" angstlidelser.

AnonymBruker
Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Kommer ny ICD 11 snart. Da endres denne måten å diagnostisere psykiske lider på. Kun mer på symptomer og funksjonsnedsettelse mer enn diagnosebegrepene vi bruker i dag.

Den gjelder noen men ikke alle sykdommer. Feks vil bipolar lidelse se ganske lik ut i ganske likt system. Personlighetsforstyrrelsene er derimot godt forandret i ny manual og klassifiseres etter funksjon og symptom som du skriver 

Anonymkode: 4fcc2...fa7

Trinity80
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den gjelder noen men ikke alle sykdommer. Feks vil bipolar lidelse se ganske lik ut i ganske likt system. Personlighetsforstyrrelsene er derimot godt forandret i ny manual og klassifiseres etter funksjon og symptom som du skriver 

Anonymkode: 4fcc2...fa7

Stemmer godt, man har jo fremdeles kodene. Papirmølla i helsevesenet må jo fores med noe.

Blir spennende å se endringene i praksis etter som tiden går.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...