Gå til innhold

Dere som mener Anders Behring Breivik var utilregnelig, hva mener dere som islamisten Zaniar Matapour?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Rettssaken etter terrorangrepet i Oslo 25.juni i 2022 startet denne uken.

Islamisten Zaniar Matapour står tiltalt for å ha gjennomført skytingen som kostet to menneskeliv, og skadet og satt i fare en rekke andre.

Det er ingen tvil om at han begikk handlingen, men han nekter straffeskyld og det er i tillegg uenighet om han var tilregnelig da han gjennomførte angrepet.

Anonymkode: 822b8...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Jeg mener at det må sterkere psykoser dvs helt blomstrende psykoser til over lang tid for å dømmes utilregnelig. Og at blir man funnet utilregnelig, bør man etter alvorlig kriminalitet sikres for resten av livet.

Jeg har selv schizofreni og klarer fint å unngå å drepe folk.

Er drittlei av denne tematikken hver gang en psykopat ( det er de er, først og fremst), dreper på grusomt vis.

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Matapour har diagnosen paranoid schizofreni fra før men det betyr ikke at han var utilregnelig da. Og de som blir voldelige når de er psykotiske har ofte psykopatiske trekk.

Sakkyndige skal observere han under rettsaken for å kartlegge hans psykiske helse. Selv håper jeg han blir dømt tilregnelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Nå skal man ikke bedømme ut fra mimikk, mangel på det og uttrykk. Det kan jo være mye skuespill og også at vi kan bli lurt av det ellers. 

Men unnskyld meg. Han er ikke frisk. Det syns jeg er ganske lett å se. Han ser rett og slett ikke helt og fullt tilstede ut. Om han visste hva han gjorde ja, men om han gjorde det pga psykose eller av reelt hat er jeg usikker på.

Nå er vel Bhatti en smart og sleip j*vel, så hvis han står bak, så vet han nok å plukke ut de rette folkene også.  

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Se hvor feig Bhatti er, får en psykisk syk mann med schizofreni til å gjennomføre et angrep fordi han er for feig selv. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Everybody skrev (13 minutter siden):

Se hvor feig Bhatti er, får en psykisk syk mann med schizofreni til å gjennomføre et angrep fordi han er for feig selv. 😂

Bakmenn er vel alltid feige. De får jo andre til å gjøre jobben, og det handler alltid om å utnytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80
Worriesome Plenty 2 skrev (11 timer siden):

Jeg mener at det må sterkere psykoser dvs helt blomstrende psykoser til over lang tid for å dømmes utilregnelig. Og at blir man funnet utilregnelig, bør man etter alvorlig kriminalitet sikres for resten av livet.

Jeg har selv schizofreni og klarer fint å unngå å drepe folk.

Er drittlei av denne tematikken hver gang en psykopat ( det er de er, først og fremst), dreper på grusomt vis.

Jeg skjønner heller ikke dette. Det er vel likegyldig om du dreper folk med eller uten diagnose? Hvorfor skal det spille SÅ stor rolle?

Det er mennesker som ruser seg daglig, de løper ikke rundt å dreper andre for det. Noen gjør det i rus, men da er det noe annerledes med dem. Konsekvensen skal vel stå i forhold til handling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Trinity80 skrev (25 minutter siden):

Jeg skjønner heller ikke dette. Det er vel likegyldig om du dreper folk med eller uten diagnose? Hvorfor skal det spille SÅ stor rolle?

Det er mennesker som ruser seg daglig, de løper ikke rundt å dreper andre for det. Noen gjør det i rus, men da er det noe annerledes med dem. Konsekvensen skal vel stå i forhold til handling?

Man setter jo ikke alvorlig syke i fengsel ( noen unntak ) men de blir dømt til tvunget psykisk helsevern. Det er bare å bli dømt på to ulike måter. Han vil jo ikke bli frikjent for noe. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (22 minutter siden):

Man setter jo ikke alvorlig syke i fengsel ( noen unntak ) men de blir dømt til tvunget psykisk helsevern. Det er bare å bli dømt på to ulike måter. Han vil jo ikke bli frikjent for noe. 

 

Hva skjer om han blir satt på medisiner og annen behandling og blir frisk etter et par år?

Anonymkode: 822b8...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva skjer om han blir satt på medisiner og annen behandling og blir frisk etter et par år?

Anonymkode: 822b8...813

Hvis mennesker er psyke som i alvorlig grad med vrangforestillinger/ psykose o.l, så må de få behandling. Blir de friske så løslates de. Jeg kan ikke se at det blir feil siden man ikke har forståelse for hva man gjør i psykose. Er han paranoid i tillegg, og det er han åpenbart siden han ikke har latt seg avhøre, eller vil forklare seg, så kan nok vrangforestillingene være alvorlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (6 minutter siden):

Hvis mennesker er psyke som i alvorlig grad med vrangforestillinger/ psykose o.l, så må de få behandling. Blir de friske så løslates de. Jeg kan ikke se at det blir feil siden man ikke har forståelse for hva man gjør i psykose. Er han paranoid i tillegg, og det er han åpenbart siden han ikke har latt seg avhøre, eller vil forklare seg, så kan nok vrangforestillingene være alvorlige. 

Skandale om ABB hadde vært en fri mann i 2013.

Anonymkode: 822b8...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skandale om ABB hadde vært en fri mann i 2013.

Anonymkode: 822b8...813

Det var en spesiell sak, for å si det pent.  Det er heller ikke for gitt at alle blir friske. Hverken med eller uten behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De 3 rettspsykiatriske sakkyndige er uenige i om han hadde schizofreni. Det er så typisk at de ikke klarer diagnostisere noen ting. Det er bare tilfeldig hvilken diagnose man får utifra hvilken psykiater man får utdelt. 

Det sier ganske mye når nesten i hver eneste slik straffesak så er de sakkyndige uenige om tilregnelighet og diagnose. 

Anonymkode: 928c3...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...