Gå til innhold

Hadde det blitt mindre fravær med firedagersuke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser på vg nå at MDG vil ha firedagersuke og begrunner dette blant annet med at det vil bli mindre fravær og sykemeldte.

Vil vi få det bedre med firedagersuke? Vil det føre til bedre helse for befolkningen?

Selv tror jeg det vil bidra positivt til folks generelle helse og det vil også bidra til at flere kan komme i jobb. Jeg har ikke helse til å jobbe 100% så for meg vil det ikke bli noe annerledes enn det jeg jobber nå, men tror absolutt det er et poeng i dette.

Anonymkode: 1e171...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

j3g skjønner ikke hvordan det vil hjelpe på at flere kommer i jobb? Det finnes tusenvis av folk som VIL jobbe men som ikke makter 100%, hvordan vil en firedagers uke hjelpe på det?

Er ikke mot 4dagers uke, bare fatter det ikke :) 

Anonymkode: 33766...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan ikke jobbe mindre og få like mye betalt. Hver og en må gjerne jobbe 80% hvis de har råd til det. 

I dagens samfunn er det vanskelig for "vanlige" folk å klare seg med hus, bil, barn uten 100% jobb.

Anonymkode: 0823f...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan vil det gå med behandlingskapasiteten om alle ansatte i helsetjenesten får 4-dagers uke? Vi det bedre folkehelsen?

Anonymkode: c55ae...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om arbeidsukene var delt opp i 2 dager jobb + 1 dag fri + 2 dager jobb + 2 dager fri så tror jeg mange hadde hatt et større overskudd og kunne ytt bedre på jobb.

5x8 med mye stress uten nedetid mellom sliter nok betraktelig mye mer enn 2×8 med en dags hvile mellom.

Tror dette hadde hatt mest for seg i de fysisk tøffe yrkene og jobber med høyt stressnivå. Kontorjobbene hadde det ikke hatt så stor effekt på tror jeg.

Anonymkode: 74020...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker underlig at det skal forventes full lønn for 80 % jobb, dette må jo finansieres på en eller annen måte.

Forslaget virker også lite gjennomtenkt med tanke på at det i mange yrker og bransjer er mangel på folk og "hender", særlig innen helse og omsorg.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror ikke jeg ville blitt mer effektiv med 4 dagers uke. Kanskje tvert om. Det tar litt tid å komme inn i flytsonen etter å ha vært borte i tre dager. Det ville blitt veldig oppstykket.

Anonymkode: 0c724...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har 80% stilling da jeg har valgt det selv. Jeg synes det er veldig godt med en fridag i uka. 
Men med 6 timers dager? Da må jo hele samfunnet ha 6 timers dager. Jeg jobber i barnehage og da vil foreldre slite med å hente og levere. 
Men kanskje tanken var full åpningstid og flere vakter utover dagen? 

i mitt yrke blir vi spist opp og lyset brennes i begge ender til tider. Lav bemanning, stort arbeidspress og mye sykefravær. Folk er utslitte.

Etter en arbeidsdag har jeg ikke kapasitet til annet enn å være hjemme og gjøre det mest nødvendige og følge opp barna. Har ikke energi eller overskudd til å være sosial 

Anonymkode: 477fd...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Nå er det jo snakk om å heve pensjonsalderen for  å beholde velferdsstaten. Så er er det plutselig snakk om 4- dagers uke. Hvor er logikken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (7 timer siden):

Nå er det jo snakk om å heve pensjonsalderen for  å beholde velferdsstaten. Så er er det plutselig snakk om 4- dagers uke. Hvor er logikken ?

Med all respekt: Det er MDGs forslag. De er ikke kjent for helhetlig politikk som tar hensyn til sammenhengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
laban skrev (53 minutter siden):

Med all respekt: Det er MDGs forslag. De er ikke kjent for helhetlig politikk som tar hensyn til sammenhengene.

Jeg vet det er deres forslag og enig det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (18 timer siden):

Jeg forundrer meg over at man stiller spørsmål ved fortsatt behov for 8. mars, samtidig som dette med firedagers uke på grunn av barn synes å være et kvinnebehov: Tobarnsmamma Merete har gått ned i stilling: – Småbarnsmødre blir taperne (vg.no)

 

 

 

Uenig. Dette er det kvinner som går med på. De kan like gjerne "kreve" at mannen går ned i % også. Men de (kvinnene) vil som regel det helst selv..... Hvorfor? De vil  egentlig jobbe mindre kanskje...

Anonymkode: 1e171...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette er det kvinner som går med på. De kan like gjerne "kreve" at mannen går ned i % også. Men de (kvinnene) vil som regel det helst selv..... Hvorfor? De vil egentlig jobbe mindre kanskje.

Eller kanskje er det kvinnene som føler mest ansvar for det som hoper seg opp hjemme når begge jobber fulltid? Kanskje er det de som må bruke helgene til å komme ajour med husarbeid og kan tenke seg å gjøre det på en virkedag i stedet, bl.a. fordi de da slipper å ta seg av småbarna samtidig, fordi barnehagen er åpen? Kanskje de også ønsker seg noen timer til å slappe av og hente seg inn på fridagene?

Jeg tror ikke småbarnsmødre "egentlig" vil jobbe mindre, det kan være langt mer givende å være på jobb enn hjemme når barna er små og krevende. Men det er en periode av livet da man føler seg konstant utilstrekkelig, man burde liksom alltid vært et annet sted fordi man trengs der også.

Når det er sagt: Jeg mener vi har et godt tilrettelagt arbeidsliv her i landet, og at man får betale det selv hvis man vil jobbe mindre en periode. Ingen er småbarnsforeldre hele livet, og alle må finne seg i å prioritere i de forskjellige livsfasene. Man kan ikke forvente å ha tid til å få alt til å framstå perfekt.

Men det kunne kanskje vært et system der foreldre kunne dele / overføre pensjonspoeng seg imellom, uten at jeg har full oversikt over hvordan pensjonsordninger fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til spørsmålet innledningsvis: Jeg mener det må være opplagt at det vil bli mindre fravær og sykemelding med firedagers arbeidsuke. Men når/om det skal tas stilling til om det er veien å gå, er det mange andre hensyn å ta, ikke minst kostnaden ved det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (På 16.3.2024 den 9.45):

Eller kanskje er det kvinnene som føler mest ansvar for det som hoper seg opp hjemme når begge jobber fulltid? Kanskje er det de som må bruke helgene til å komme ajour med husarbeid og kan tenke seg å gjøre det på en virkedag i stedet, bl.a. fordi de da slipper å ta seg av småbarna samtidig, fordi barnehagen er åpen? Kanskje de også ønsker seg noen timer til å slappe av og hente seg inn på fridagene?

Da tenker jeg at de stiller for høye krav rett og slett. Velger man å jobbe fullt, som er et valg, må man også godta at man ikke rekker alt hjemme

Anonymkode: 1e171...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 18.44):

Jeg tror ikke jeg ville blitt mer effektiv med 4 dagers uke. Kanskje tvert om. Det tar litt tid å komme inn i flytsonen etter å ha vært borte i tre dager. Det ville blitt veldig oppstykket.

Anonymkode: 0c724...077

Det var meg som ble anonymisert av egne pølsefingre.

Jeg leste nylig at 40% av alle kvinner jobber deltid, så 4- dagers uke er i realiteten innført allerede. Jeg husker at vi ofte var de siste som hentet på en barnehage med 80 barn, enda vi dro fra jobb kl 16.

De fleste som jobber deltid ønsker det selv. De ønsker ikke å jobbe fullt sånn at barna kan være mest mulig på SFO. Jeg for min del ble informert om at hun gikk ned i stilling. Det var ikke en avgjørelse jeg ble involvert i.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da tenker jeg at de stiller for høye krav rett og slett. Velger man å jobbe fullt, som er et valg, må man også godta at man ikke rekker alt hjemme

Det skrev jeg også i innlegget mitt: Ingen er småbarnsforeldre hele livet, og alle må finne seg i å prioritere i de forskjellige livsfasene. Man kan ikke forvente å ha tid til å få alt til å framstå perfekt.

Mitt hovedpoeng er at vi har et ganske fleksibelt arbeidsliv med ordninger man kan benytte seg av i de årene det trengs. Men man kan ikke forvente at samfunnet / resten av skattebetalerne skal bekoste enhver reduksjon i arbeid utenfor hjemmet. Det er vanskelig nok å få litt økonomisk godtgjørelse for foreldre som har så syke eller funksjonshemmede barn at én av foreldrene er nødt til å være pleier og/eller organisator på heltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg er en av de kvinnene som jobber frivillig deltid. Jeg har jobbet 90 % i ganske mange år. Har fri én dag annenhver uke. Den var i utgangspunktet for å gi meg et pusterom i en krevende hjemmesituasjon med et (stort) barn som krevde mye. 

Jeg har fått lov av arbeidsgiver å fortsette med 90 %, selv om nå alle barn er ute av redet. Det er delvis av egogrunner (deilig med en fridag, der jeg kan trene på dagtid, hjelpe mine foreldre, sløve hjemme eller annet), delvis min lille protest til "hamsterhjulet", at alle skal jobbe fullt og alle er stresset etc.

Jeg får lavere lønn, lavere pensjon,  men en mye friere hverdag (den ene lille dagen er veldig verdifull for meg!).

TS, jeg svarer ikke på ditt spørsmål om lavere sykefravær. Hvis firedagersuke tar bort stress og gir mer overskudd, er det vel grunn til å tro at sykefraværet går ned.  Men jeg kan ikke noe om det fagfeltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...