Gå til innhold

Hjernetåke/ depresjon - kosthold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lenge slitt med tung depresjon, og en hjernetåke som gjør det vanskelig med konsentrasjon, hukommelse og fokus. Hjernen jobber sakte, og jeg sliter med å følge samtaler og få med ting som skjer rundt meg. Har ikke hatt noe utbytte av terapi eller AD.

En bekjent av meg har snakket om at hjernetåke helt eller delvis kan ha sin årsak i kosthold og/eller allergi mot enkelte matvarer. Selv tror jeg heller at min  dårlige kognitive hjernefunksjon skyldes mange år med angst og depresjon som har resultert i at jeg er mentalt utslitt. Jeg er forøvrig ikke opptatt av kosthold, og unner meg både usunn mat og alkohol uten at det jeg er føler at det blir for mye.

Er det noen som har lagt om kostholdet og har hatt positiv effekt på kognitive funksjoner og/eller depresjon?

Anonymkode: e130c...e11

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/480042-hjernet%C3%A5ke-depresjon-kosthold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har lenge slitt med tung depresjon, og en hjernetåke som gjør det vanskelig med konsentrasjon, hukommelse og fokus. Hjernen jobber sakte, og jeg sliter med å følge samtaler og få med ting som skjer rundt meg. Har ikke hatt noe utbytte av terapi eller AD.

En bekjent av meg har snakket om at hjernetåke helt eller delvis kan ha sin årsak i kosthold og/eller allergi mot enkelte matvarer. Selv tror jeg heller at min  dårlige kognitive hjernefunksjon skyldes mange år med angst og depresjon som har resultert i at jeg er mentalt utslitt. Jeg er forøvrig ikke opptatt av kosthold, og unner meg både usunn mat og alkohol uten at det jeg er føler at det blir for mye.

Er det noen som har lagt om kostholdet og har hatt positiv effekt på kognitive funksjoner og/eller depresjon?

Nei- men har hørt noen mener feks d vitamin eller jernlager kan ha noe å si

Anonymkode: 26010...9b3

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alder? Hvilke AD er forsøkt?  Hvor mange år med depresjon, samt hvilke former for terapi er forsøkt?

Anonymkode: b89b8...d11

Jeg er 56 år. Bruker nå aurorix, men har vært innom seroxat, brintillix, og Wellbutrin + noen jeg ikke husker. Jeg vært i psykiatrien (dps + noe privat) i over 25 år, tror jeg har prøvd meste behandlingsmetoder. Har engstelig og unnvikende pf, og det går man nok i graven med.

AnonymBruker
Janvl skrev (4 minutter siden):

Jeg er 56 år. Bruker nå aurorix, men har vært innom seroxat, brintillix, og Wellbutrin + noen jeg ikke husker. Jeg vært i psykiatrien (dps + noe privat) i over 25 år, tror jeg har prøvd meste behandlingsmetoder. Har engstelig og unnvikende pf, og det går man nok i graven med.

Ubehandlet depresjon over tid kan gi kognitiv svekkelse. Har du sjekket deg hos fastlegen. Ulike mangler (jern/d-vit) kan oppdages med blodprøver. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ubehandlet depresjon over tid kan gi kognitiv svekkelse. Har du sjekket deg hos fastlegen. Ulike mangler (jern/d-vit) kan oppdages med blodprøver. 

Kan jern d vit på lave nivåer gi depressivitet og hjernetåke? Eller må d være seriøs mangel isåfall?

Anonymkode: 26010...9b3

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...